Hej,

Ska bygga en pergola och funderar på att försöka göra en lösning med solpaneler under överliggarna likt denna lösning - https://www.sailrite.com/How-to-Make-a-Slide-On-Wire-Hung-Canopy-Video

Det är en bra guide med lista på material men det är herrans dyrt!

För mitt bygge skulle tyget gå loss på ~14 000 sek (5 meter lång gånger 3.6 meter djup).

Jag undrar om någon sitter inne på bra tips på alternativ till denna duken? https://sweden.desertcart.com/products/368626671-phifertex-plus-vinyl-mesh-outlook-fabric-black-yard

Intressant! Jag har "vanligt" segelduk till ungefär samma kostnad och yta i perfekt söderläge men är det överhuvud taget intressant när det bara gäller sommarmånaderna?

yonna yonna skrev:
Intressant! Jag har "vanligt" segelduk till ungefär samma kostnad och yta i perfekt söderläge men är det överhuvud taget intressant när det bara gäller sommarmånaderna?
Hmm, vad menar du?

Z z_bumbi skrev:
Kolla de vanliga misstänkta dvs [länk] och [länk]
Tack! Har du någon erfarenhet av att beställa från extremtextil? Du råkar inte veta vilken av deras produkter som lämpar sig för solskydd?

yonna yonna skrev:
Såg dina bilder på hur du installerat solduken - hur pass stryktålig är den installationen när det blåser? Tycker lösningen ser ganska enkel och tilltalande ut men är lite orolig för vinden.

A andreasikalmar skrev:
Såg dina bilder på hur du installerat solduken - hur pass stryktålig är den installationen när det blåser? Tycker lösningen ser ganska enkel och tilltalande ut men är lite orolig för vinden.
Jag bor 136 m från Östersjön dvs med rejäl vind. Slarvar med att dra in segelduken periodvis men med hög kvalitet på duken klarar den ca 10 år. Skaffade nya tak förra året från Kinnevikens segelmakeri, Lidköping (köpte on line och kan rekommenderas) men beställde öljetter lokalt (blev mycket billigare). Ursprungsseglen sattes upp av segelduksmakare och av samma kvalitet.

Jag provsydde själv av sämre kvalitet och dessa klarade blåsten en säsong... Min starka symaskin klarar inte riktigt segel.

yonna yonna skrev:
Jag bor 136 m från Östersjön dvs med rejäl vind. Slarvar med att dra in segelduken periodvis men med hög kvalitet på duken klarar den ca 10 år. Skaffade nya tak förra året från Kinnevikens segelmakeri, Lidköping (köpte on line och kan rekommenderas) men beställde öljetter lokalt (blev mycket billigare). Ursprungsseglen sattes upp av segelduksmakare och av samma kvalitet.

Jag provsydde själv av sämre kvalitet och dessa klarade blåsten en säsong... Min starka symaskin klarar inte riktigt segel.
Hur ofta tar du in dom? Jag tänker så länge det inte blåser för mycket borde dom väl klara att hänga ute? Bor själv nära vatten med vind så får såklart hålla koll men har en förhoppning om att inte behöva ta in varje natt. Hur är dom mot väta?

Jag drar upp dem vid storm eller ihållande störtregn eller när jag far hemifrån flera dagar. Monterar upp dem på våren (sker idag då familjen samlas för påsk) och monterar ner dem i oktober.

Vid lätt regn sitter de uppe men samlas vatten eller nattfukt puffar jag bort vattnet. Eftersom det är tyg blir det lätt "mage" så jag har 2-3 öljetter just där för avrinning (det blir lätt 10 l vatten). Materialkvaliten är viktig.

yonna yonna skrev:
Jag drar upp dem vid storm eller ihållande störtregn eller när jag far hemifrån flera dagar. Monterar upp dem på våren (sker idag då familjen samlas för påsk) och monterar ner dem i oktober.

Vid lätt regn sitter de uppe men samlas vatten eller nattfukt puffar jag bort vattnet. Eftersom det är tyg blir det lätt "mage" så jag har 2-3 öljetter just där för avrinning (det blir lätt 10 l vatten). Materialkvaliten är viktig.
Tack för bra info. Några fler frågor.

1. Hur har du fäst seglet i bak- och framkant?
2. Kan du möjligen visa en bild på hur du menar med öljetterna för vattenavrinningen?
3. Fladdrar det och låter i vinden?

A andreasikalmar skrev:
Tack för bra info. Några fler frågor.
Kolla mina tidigare inlägg om i fästningen både mot hus och med stång på den andra sidan. Om man använder riktig segelduk är den relativt hård och slår därför inte något vidare vid vind. De yttersta hörnorna spänns dessutom riktigt hårt med block.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.