4 714 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Altan marknivå problem med höjd
Ligger hela stommen på plattor behöver du inte ha "bärlinor". Det räcker med spikreglarna som ligger i motsatt riktning mot trallen. Bärlinan är det som bär upp spikreglarna. I ditt fall är det plattorna som bär upp spikreglarna. Behöver du skarva spikreglar är det ingen fara att göra det på plattorna. Ligger spikreglarna också på plattor räcker det att du bara skruvar genom ramen och in i ändträt för att hålla dem på plats. Och slippa balkskorna.
Ska du inte lägga trallen relativt tätt inpå att du lagt spikreglarna kan det vara en idé att kortla en längd. Reglarna kan slå sig rätt bra om det får torka ut.
Det är alltid skönt att slippa klyva en eller två brädor så går det jämt ut är det så klart skönast. Men på en så stor sträcka är det svårt att få det exakt.
En annan idé är att vända på spikreglarna så de går ut från huset istället och lägga trallen på andra hållet. Lägga en fris runt hela altanen och bryta av i mitten med en frisbräda.
Ska du inte lägga trallen relativt tätt inpå att du lagt spikreglarna kan det vara en idé att kortla en längd. Reglarna kan slå sig rätt bra om det får torka ut.
Det är alltid skönt att slippa klyva en eller två brädor så går det jämt ut är det så klart skönast. Men på en så stor sträcka är det svårt att få det exakt.
En annan idé är att vända på spikreglarna så de går ut från huset istället och lägga trallen på andra hållet. Lägga en fris runt hela altanen och bryta av i mitten med en frisbräda.
Behöver man skarva en regel är det bara att göra det, spikplåtar, snedsåga och limma/skruva, skruva en trallbräda/bit regel på varje sida av skarven eller någon annan metod funkar.
Lägg inte skarvarna i linje dvs i ditt fall så ha t ex två längder på de långa reglarna och kapa skarvbitarna efter de längderna alt vänd bara på varannan regel så att skarven hamnar på motsatt sida mot den förra. På andra typer av konstruktioner kombinerar man ibland dessa två varianter men det är överkurs för en enkel altan.
Lägg inte skarvarna i linje dvs i ditt fall så ha t ex två längder på de långa reglarna och kapa skarvbitarna efter de längderna alt vänd bara på varannan regel så att skarven hamnar på motsatt sida mot den förra. På andra typer av konstruktioner kombinerar man ibland dessa två varianter men det är överkurs för en enkel altan.
Tack för svar. Men är det bäst att beställa 4,2 meters reglar och skarva eller ska jag ta längre reglar. Hur hade ni gjoet? Kommer ju få skarva väldigt mycket.F Freniño skrev:Ligger hela stommen på plattor behöver du inte ha "bärlinor". Det räcker med spikreglarna som ligger i motsatt riktning mot trallen. Bärlinan är det som bär upp spikreglarna. I ditt fall är det plattorna som bär upp spikreglarna. Behöver du skarva spikreglar är det ingen fara att göra det på plattorna. Ligger spikreglarna också på plattor räcker det att du bara skruvar genom ramen och in i ändträt för att hålla dem på plats. Och slippa balkskorna.
Ja sant behöver ju inte balkskor kan skruva rätt igen?
Tack blir många skarvar får försöka sprida ut dom.. Hade gärna haft 5 meters djup och lunnat kört hela reglar men husey är ju 7 meterZ z_bumbi skrev:Behöver man skarva en regel är det bara att göra det, spikplåtar, snedsåga och limma/skruva, skruva en trallbräda/bit regel på varje sida av skarven eller någon annan metod funkar.
Ja skruva rakt igenom!J Julistormen skrev:
Jag gör bara en massa antaganden nu. Ska du ha altanen längs med huset som är 6,8m långt?
Bifogar en väldigt hastig skiss på hur jag hade gjort i så fall. Och jag hade valt ett djup som det finns färdiga regellängder för
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om då ändå ska lägga trallen på andra hållet så skarva över en stödpunkt. Du behöver inte fundera speciellt mycket över var skarvarna hamnar i förhållande till varandra när det gäller ditt altanbjälklag på mark. Ta den längd på reglar som ger minst spill.
Huset är ca 7 meter brett och 10 meter långt som jag vill ha altanen på. Jag hittade Jonnes tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-traedaecksprojekt-vid-sommarstugan.260414/page-2
Men hur har han skruvat "Spikreglarna" se post 18. Han har skruvat rätt igenom, men hur gör man det när det redan sitter en regel på andra sidan? skruvar man snett in då?
Men hur har han skruvat "Spikreglarna" se post 18. Han har skruvat rätt igenom, men hur gör man det när det redan sitter en regel på andra sidan? skruvar man snett in då?
Vid närmare eftertanke så är det nog så att det går lika bra att skruva snett om mötet mellan de tre reglarna ligger på en platta. Då behöver skruvarna inte ta någon kraft nedåt utan då handlar det mer om att hålla ihop konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behöver altanen vara lika lång som huset? Bygg en altan så stor som du vill ha den.
Tycker du det ser tomt ut så släng dit en odlingslåda på ena sidan för t ex kryddväxter så luktar det både gott och du har nära till kryddorna.
Alt lägg betongplattor så att grillen har någonstans att stå.
Alt bygg skärmskydd där du odlar klängrosor.
Alt....
Det märks inte alls att jag kollat på många hus där man förstört både husets utseende (mindre viktigt) och tomten (viktigt) genom att smälla upp enorma trätrallsbyggen. Det går att få även stora byggen att smälta in men så många försöker inte ens.
Tycker du det ser tomt ut så släng dit en odlingslåda på ena sidan för t ex kryddväxter så luktar det både gott och du har nära till kryddorna.
Alt....
Det märks inte alls att jag kollat på många hus där man förstört både husets utseende (mindre viktigt) och tomten (viktigt) genom att smälla upp enorma trätrallsbyggen. Det går att få även stora byggen att smälta in men så många försöker inte ens.
Nja jag vill ha det längs med huset kommer helt klaft bli snyggast. Men förstår fortfarande inte hur jonte skruvat sina reglar (där han skruvat igenom) se post 18.har han skruvat snett in då?Z z_bumbi skrev:Behöver altanen vara lika lång som huset? Bygg en altan så stor som du vill ha den.
Alt....
Jag kommet nog skarva en heldel borde väl inte göra så mycket på hållfastheten om man skarvar och lägger marksten under
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden