Hej,

Vi ska nu bygga altan vid vårt nya hus. När huset byggdes bad jag marlentreprenör att förbereda för altan. Det ligget nu 15 cm kross där vi ska ha altanen, allt gott. Men när jag mäter till tröskelplåt(heter det så?) så är det bara 20 cm, hur tänkte markfirman då?

Jag hade ju tänkt bygga med platta (40 mm?) bärlina 145 mm och trall 28 mm men det blir ju 213 mm..

Hepp då kanske man kan ta 120x45 istället, mem då läser man att det kommer svikta?

1. Ska jag hyfla bort kross så det får plats 145 istället?

2. Kan man inte bara lägga fler plattpr och köra på 120x45? Isf hur tätt ska man lägga plattorna då?

Karrock
Plattorna vill du kanske krafsa ned i grusen i vilket fall. Men det där med svikt, det förutsätter ju viss spännvidd. Lägger du fler betongplattor, så klarar du dig med mindre regeldimension. Priset på betongplattor har inte gått upp lika illa som virke, så du kanske sparar en slant på att behöva gå ned i dimension.

Edit: Sidan 16-17 i lathunden ger nog svar på avstånd https://shop.svenskttra.se/media/1029/lathunden_2018.pdf

Redigerat:
  • Gilla
LarssonBygger och 1 till
  • Laddar…
D
Har krossen paddats?

Ta bort 13mm kross vid varje platta.

D Derbyboy skrev:
Har krossen paddats?

Ta bort 13mm kross vid varje platta kanske?
Jag hoppas den gjorts det. Annars måste jag göra det eller?

• Gilla
xblixa
  • Laddar…
D
Jag gjorde det, annars kan det ju bli sättningar 2mm någonstans och 15mm någon annanstans.

Claes Sörmland
Det viktigaste är att krossen ligger på orörd marken under, annars sjunker den under ett antal år. Då hjälper 15 cm kross ovanpå föga.

Annars låter det som att fler punkter för att lasta av bärlinorna är det som är lösningen för att slippa svikt och inte bygga så mycket.

Någon som har koll på hur tätt plattorna ska ligga om jag har 120x45. Tänker köra 120x45 sen balksko med 120x45. Allt kommer ligga på plattor så spikregel(?) och bärlina blir i samma höjd. Kan man ha plattor i rutnät om 1,8 m mellan varje?

D
Magkänslan säger att 1,8m är för långt.

Enligt spännviddstabellen behövs det stöd med 1,5 meters mellanrum för bärlinorna.

• Gilla
Julistormen och 1 till
  • Laddar…
J Julistormen skrev:
Hej,

Vi ska nu bygga altan vid vårt nya hus. När huset byggdes bad jag marlentreprenör att förbereda för altan. Det ligget nu 15 cm kross där vi ska ha altanen, allt gott. Men när jag mäter till tröskelplåt(heter det så?) så är det bara 20 cm, hur tänkte markfirman då?

Jag hade ju tänkt bygga med platta (40 mm?) bärlina 145 mm och trall 28 mm men det blir ju 213 mm..

Hepp då kanske man kan ta 120x45 istället, mem då läser man att det kommer svikta?

1. Ska jag hyfla bort kross så det får plats 145 istället?

2. Kan man inte bara lägga fler plattpr och köra på 120x45? Isf hur tätt ska man lägga plattorna då?
Och här kommer Owe och säger lägg marksten ist ;) Våga vägra svennebananaltan!

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och här kommer Owe och säger lägg marksten ist ;) Våga vägra svennebananaltan!
Fegt.
Impregnerat trallvirke har byggt detta land! :cool:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
wildeside
K Kane skrev:
Fegt.
Impregnerat trallvirke har byggt detta land! :cool:
Och ruttnat bort.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Följdfråga som jag gärna vill ha feedback på. Bifogar bild på en långsida, bredden är 6,8 meter ungefär. Nu är min fråga måste jag ha en "bärlina" tvärs över? För det finns inga reglar som är så långa.

1. Ska jag sätta en "bärlina" tvärs över och ha balkso på båda sidor av denna? dvs 4 balkskor på en rad?

2. Kan man bara skarva istället så man får en 6,8 meters regel? och skippa "bärlinan" eventuellt sätta kortlingar för att stödja upp?

Hur hade ni gjort?

En annan dum fråga, bestämmer man bredden utifrån hur bred trallen är? dvs den 6,8 m som jag tänkte ska den justeras för hur många trall längder jag kan lägga i bredd? hur brukar man göra? För isf måste jag justera ramen utifrån hur många trallbrädor som får plats?

• Schematisk bild av en byggkonstruktion med måttet 6,8 meter markerat, indikerar behovet av en bärlina eller skarvning.
Jag förstår verkligen inte hur jag ska få ihop det :(

Mellan bärlinorna är det 6,8 meter, jag måste väl sätta något i mitten? Eller ska jag bara skarva 2 längder och ha en kortling på mitten? Alla verkar ju bygga altaner som är lika djupa som en regel, 4,2, 5 meter osv men hur gör folk som vill ha längre än 5 meter som jag 6,8 meter?

Om man ska ha en regel som löper i mitten, hur monterar jag då 2 reglar vid sidan om denna? För dom måste sitta i våg för att det inte ska se konstigt ut med skruvar? Sätter man en balksko på varje sida då, så det blir totalt 4 balkskor på 1 rad?

Förstår inte riktigt din skiss och text.
Är det de 3 som går vertikalt du kallar bärlinor?
Och allt är 120x45 i samma plan? Är det plattor under de horisontella?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.