3 243 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Tips för altanbygge.
Hej!
Rev bort den gamla altanen i höstas som suttit i drygt 20 år och var rutten och fuskbygge.
Under altanen fanns det vanliga stenplattor som i det stora hela är relativt i våg.
Nu är det dags att bygga en ny. Jag har erfarenhet av renovering av hus och allmänt enklare snickeri men har en tendens att övertänka och ju mer jag läser desto osäkrare blir jag.
Jag har tänkt att bygga altanen direkt på plattorna.
Den förra altanen hade satts fast i husgrunden (sten) men satt inte ordenligt och var nära att lossa. Jag har ingen lust att fästa bärlinan utan tänkte låta altanen ligga fritt.
Dimension på trall: 28x145
Dimension på skruvreglar: 45x145
Bärlina 45x170
Altanen kommer inte vara så stor, ish 30kvm.
Jag tänkte helt enkelt bara bygga hela ramen på mark (självklart se till att de är i våg och justera där de behövs) och mina frågor är:
* själva ramen, består den av bärlinan (45x170) och skruvreglarna i mitten (cc60) eller kan hela konstruktionen vara 45x145 om den står på mark?
* vad hade ni använt för metod för att fästa reglarna? Balkskor? Vinkelbeslag?
* Är det något särskilt man måste tänka på när man inte fäster ramen i grunden?
Säkerligen en del korkade frågor men känns som overload och jag tänker alldeles för mycket.
Rev bort den gamla altanen i höstas som suttit i drygt 20 år och var rutten och fuskbygge.
Under altanen fanns det vanliga stenplattor som i det stora hela är relativt i våg.
Nu är det dags att bygga en ny. Jag har erfarenhet av renovering av hus och allmänt enklare snickeri men har en tendens att övertänka och ju mer jag läser desto osäkrare blir jag.
Jag har tänkt att bygga altanen direkt på plattorna.
Den förra altanen hade satts fast i husgrunden (sten) men satt inte ordenligt och var nära att lossa. Jag har ingen lust att fästa bärlinan utan tänkte låta altanen ligga fritt.
Dimension på trall: 28x145
Dimension på skruvreglar: 45x145
Bärlina 45x170
Altanen kommer inte vara så stor, ish 30kvm.
Jag tänkte helt enkelt bara bygga hela ramen på mark (självklart se till att de är i våg och justera där de behövs) och mina frågor är:
* själva ramen, består den av bärlinan (45x170) och skruvreglarna i mitten (cc60) eller kan hela konstruktionen vara 45x145 om den står på mark?
* vad hade ni använt för metod för att fästa reglarna? Balkskor? Vinkelbeslag?
* Är det något särskilt man måste tänka på när man inte fäster ramen i grunden?
Säkerligen en del korkade frågor men känns som overload och jag tänker alldeles för mycket.
Produkter som diskuteras: "Vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Finns många olika bra sätt.
Det går bra att använda samma dimension till hela ramverket under. Avståndet mellan plattorna avgör.
Med bra träskruv kan du skruva alla reglar från utsidan utan balkskor eller vinklar. Ramverket lyft sedan på plats av några starka gubbar och gummor.
Om du vill stärka upp den ytterligare kan du sätta en eller två rader med kortlingar.
Det går bra att använda samma dimension till hela ramverket under. Avståndet mellan plattorna avgör.
Med bra träskruv kan du skruva alla reglar från utsidan utan balkskor eller vinklar. Ramverket lyft sedan på plats av några starka gubbar och gummor.
Om du vill stärka upp den ytterligare kan du sätta en eller två rader med kortlingar.
T Tompafix skrev:Finns många olika bra sätt.
Tack för svar Tompa!
Vilken skruv rekommenderar du till mitt val av trall? Bor i Sörmland.
Kan jag använda trallskruven till reglar också eller krävs de något bitigare?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Byggde själv en större altan med de dimensioner som TS har angett. Satte också kortlingar på ungefär cc120 i varje rad med skruvreglar. Plintar med ca 2 m avstånd.
Konstruktionen blev klippstabil, ingen svikt öht. Dimension på bärlina avgörs av avstånd mellan stöttorna, dvs plintar eller stolpar.
Konstruktionen blev klippstabil, ingen svikt öht. Dimension på bärlina avgörs av avstånd mellan stöttorna, dvs plintar eller stolpar.
B Boende45 skrev:
Intressant.
Jag var på byggmax och hämtade virke idag.
28x145 trall
145x170 regel.
Jag har läst igenom en del trådar och jag förstår inte riktigt.
Ni säger att "det beror på avståndet på plattorna". Jag har bara fyrkant standardgråa stenplattor lagda överallt. Jag tänker ju inte bära bort dessa och sen lägga ut dessa efter stommen.
Jag tänker bygga direkt på marken.
Anledningen är att det är ca 20cm upp till dörren/balkong. Kan inte höja eller sänka. Nivån är perfekt nu.
Det var därför jag bestämde mig för att köra 145x170 reglar till hela stommen, de måtten kommer vara både bärlina och reglar. Med trallen 28mm tjocklek blir det i perfekt nivå med dörren.
Därav är min tanke att bygga ramverket, skruva ihop det och reglarna, några starka killar som hjälper mig bära det på plats och sedan skruva trall sen är det klart.
Varför ska jag göra det svårt för mig?
Fet stil i inlägg brukar betyda hög röst och är överdrivet ungefär som reglar/bärlinor på 145x170...L Lusbunken skrev:
Du behöver cc 60 för att inte trallen skall svikta.
Sorry, var inte alls meningen, måste kommit åt den (sitter på mobilen).K Kane skrev:
Jag körde 145x170 för höjden blir alldeles utmärkt och perfekt i linje med den höjd jag eftersöker med minimala justeringar. Det var mest för bekvämligheten och att jag slipper justera stommen med +3cm upp och 600 kronors skillnad spelar ingen större roll.
Tack för svar!
Klicka här för att svara