Jag har en pergola på uteplatsen som jag tänker lägga glastak på. Det måste vara klart genomskinligt, och jag vill undvika gulnat plexiglas så då återstår riktigt glas. Härdat glas hade varit toppen ur hållfasthetssynpunkt men det blir rätt dyrt, så då sneglar jag på vanligt laminerat glas som inte faller i tusen bitar om det skulle spricka.

Nu till frågan - kan man tänka sig att det kommer att hålla? Jag tänkte montera det genom att lägga glaset på gummilist mot reglarna och spänna med fönsterlist. Måtten blir flera sektioner om 800x1200 mm. Glaset kanske 7mm tjockt.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jag byggde ett liknande tak över en entré för några år sedan. Glasbitarna bar på ca 1,2mx1,5m. Men då räknade glasmästaren ut rätt dimension på glaset. De glasen jag använde var laminerade glas

Det håller, men för att förbli "genomskinligt" krävs det mycket putsande.
En glasmästare kan ge dig måtten på hur mycket list det krävs på kanterna, för att hålla för väder och vind.

M MiguelDelRey skrev:
Jag har en pergola på uteplatsen som jag tänker lägga glastak på. Det måste vara klart genomskinligt, och jag vill undvika gulnat plexiglas så då återstår riktigt glas. Härdat glas hade varit toppen ur hållfasthetssynpunkt men det blir rätt dyrt, så då sneglar jag på vanligt laminerat glas som inte faller i tusen bitar om det skulle spricka.

Nu till frågan - kan man tänka sig att det kommer att hålla? Jag tänkte montera det genom att lägga glaset på gummilist mot reglarna och spänna med fönsterlist. Måtten blir flera sektioner om 800x1200 mm. Glaset kanske 7mm tjockt.
Hej Miguel, jag funderar på att göra samma sak som du över ett uterum om 8,3 x 3,3. Hur gick det för dig?

I slutändan blev det något helt annat, dvs plexitak :-)

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M MiguelDelRey skrev:
I slutändan blev det något helt annat, dvs plexitak :)
Är du nöjd? Är det ”klart” plexi? :)

M Messier1994 skrev:
Är du nöjd? Är det ”klart” plexi? :)
Det är klart plexi (med lite UV-skydd), och jag omvärderade efter att ha blivit klar över att konstruktionen kommer att leva sitt liv lite sidanom i trädgården som "pergola med tak". Det samlas lite alger och skräp på ytan, men så länge man inte dör av detta och kan svabba av det en gång om året så tycker jag det är ett fullgott alternativ. Till ett uterum hade jag nog dock uppgraderat till ett "riktigt" tak.

• Gilla
Glenlinnet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.