Toivottavasti tämä päätyi oikeaan paikkaan, olin epävarma siitä, mihin se pitäisi laittaa.

Ongelmani on, että kun olen sahannut leveämpiä lautoja tai MDF:ää (noin 40 senttimetriä leveitä, noin 16 millimetriä paksuja), minulla on vaikeuksia kiinnittää niitä puristukseen kunnolla, joten liimaus ei onnistu hyvin. Arvelen, etten ole yksinkertaisesti keksinyt oikeaa menetelmää.

Laudat tulee liittää 90 asteen kulmassa, ja sahaan ne 45 asteen jiirikulmassa reunoilta, ja laitan keksit reunoihin ennen liimaamista. Kun pidän lautoja vastakkain, sahaussaumat ovat kunnossa, ne osuvat hyvin yhteen.

Mutta liimatessa ongelmat alkavat. Yritän puristaa lautaa yhteen liimauksen aikana, mutta se johtaa siihen, että ne siirtyvät hieman. On vaikeaa sekä puristaa niitä toisiaan vasten että pitää ne oikeassa asennossa. Voin puristaa niitä kiertämällä yhteen, mikä toimii, mutta mieluiten haluaisin pärjätä ilman ruuveja.

Miten tämä tehdään?

--- Mats ---

On olemassa jotain nimeltään kanttving (tai oliko se hörntving), jota voi käyttää tällaisiin toimenpiteisiin.

esox71 sanoi:
On olemassa jotain, joka kutsutaan kanttving (tai oliko se hörntving), jota voi käyttää tällaisiin operaatioihin.
Hei,

Jos ajattelet tving:ia, joka koostuu kahdesta tving:stä, jotka on kiinteästi asennettu 90 asteen kulmaan toistensa suhteen, niin minulla on sellainen (Wolfcraft). Se on todella hyvä varmistamaan, että hyllyt ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden, mutta se ei ulotu enempää kuin noin 3-4 senttimetriä reunasta, joten keskellä ei ole vieläkään painetta.

Mutta totta, ymmärrän, että jos minulla olisi kaksi, yksi kummallakin puolella, olisi helpompaa asettaa painetta myös keskellä ilman, että hyllyt siirtyvät, joten ehkä se on se tapa, jota pitäisi käyttää.

--- Mats ---

Mikael_L
Voisiko runkopuristin olla ratkaisu?

Mutta sinulla on kaksi osaa, ei neljä...

Se on saatavissa hieman eri muodoissa, kuten tämä.

• Ramtving med svart rem och spännare, formad som en rektangel med fyra hörnskydd, används för att hålla ihop byggnadsdelar.
Mikael_L sanoi:
Voisiko kehyskiristin olla ratkaisu?

Mutta sinulla on kaksi kappaletta, ei neljä...

Se on saatavilla vähän erilaisina versioina, kuten tämä.
Tyylikäs kuva. Heti tuntui siltä, että se voisi olla ratkaisu. Kuten sanot, minulla on vain kaksi kappaletta, ei neljä, mutta minulla on kolme reunaa laudoissa, yksi, jossa liima on, ja kaksi vapaata päätä, se on vain, että tuo kahva ei kiristä reunaa vasten vaan roikkuu ilmassa, mutta se tulee silti kiristämään nauhaa.

Mutta pienen pohdinnan jälkeen se valitettavasti taitaa kuitenkin aiheuttaa taivutusvoimia kahdelle reunalle, joilla ei ole liimaa. Se tulee todennäköisesti olemaan parannus nykytilanteeseen verrattuna, erityisesti jos käytän 90 asteen puristimia jokaisessa kulmassa edellisen ehdotuksen mukaan, joten se on luultavasti jälleen yksi askel eteenpäin.

Tämä tuntuu pelottavan monimutkaiselta, tämä on varmaan jotain, joka on tehty aiemminkin monesti?

--- Mats ---

Et voi vain kaataa kaksi lautaa oikeaan pituuteen "simuloidaksesi" kehystä ja sitten liimata?
Kun liima on kovettunut, pitäisi olla vain poistaa tukilaudat.

Kolmen palan ratkaisu?

• Käsikäyttöinen hihnakiristin, mahdollisesti kolmen osan kiinnittämiseen.
Mihin aiot käyttää kulmaa? Yleisesti ottaen ei ole hyvä menetelmä liimata MDF:n leikkauspintoja toisiinsa, se on aivan liian pehmeää. Jos rakentamasi esineen on tarkoitus näyttää Faidrosin tyylikkäästi photoshopatulta kuvalta, voi liitoksen kohdalle kohdistua erittäin suuri kuormitus.

andersmc sanoi:
Mihin aiot käyttää kulmaa? Yleisesti ottaen ei ole hyvä menetelmä liimata MDF-pintojen leikkuupintoja toisiinsa, se on aivan liian pehmeää. Jos rakentamasi näyttää Faidrosin tyylikkäästi Photoshoppaamalta kuvalta, saattaa liimasaumaan kohdistua erittäin suuri kuormitus.
Teen eri asioita, eikä kyse ole aina MDF:stä, mutta tällä hetkellä se on sokkeli seinään kiinnitetylle kulmapaneelille (sokkeli on pystysuora, kiinnittyy lattiaan hieman etummaisen alemman paneelin taakse, yhdistyy vaakasuoralla lyhyellä osalla etummaiseen alempaan paneeliin, joka on myös pystysuora). Kaksi 90 asteen kulmaa, molemmat liimattu 45 asteen jiireillä, matalalla kuormituksella (paino kohdistuu etummaisen alemman paneelin kiinnitykseen). Kummassakin liimasaumassa on 4 keksiä (54 cm pitkä venymä).

Se oli hyvä vinkki, että liimaus ei pidä hyvin MDF:ssä, ja aion ottaa sen huomioon. Mutta suurin ongelmani juuri nyt on, että olen huono yhdistämään tämän tyyppisiä pintoja, riippumatta siitä, onko kyseessä MDF vai puu.

Kolmen kappaleen ratkaisu oli vielä yksi hyvä askel eteenpäin, siitä kiitän.

--- Mats ---

Mikael_L
andersmc sanoi:
Mihin käytät sitä kulmaa? Yleisesti ottaen ei ole hyvä menetelmä liimata MDF:n leikkuupintoja toisiaan vasten, se on aivan liian pehmeää. Jos mitä rakennat, pitää näyttää siltä kuin Faidroksen tyylikkäässä Photoshop-kuvassa, voit saada erittäin suuren kuormituksen liimasaumaan.
Onko tämä riippumatta liimasta, vai onko parempi esimerkiksi polyuretaaniliimalla?

Mikael_L sanoi:
Onko se limasta riippumatta, vai onko parempi käyttää esim. polyuretaaniliimaa?
MDF:n sisus on liian pehmeä. Ei auta mitä liimaa käytetään. Tarvitaan jokin mekaaninen liitos, jotta se olisi vakaa.

En ole kokeillut liimata mdf:ää sillä tavalla, mutta jos minun täytyy liimata viistettyjä työkappaleita, laitan palan sääntöä taakse ja käytän tavallisia puristimia. Se onnistuu, jos työkappaleet eivät ole liian leveitä. Hiukan sanomalehtipaperia työkappaleiden ja säännön välissä voi olla hyvä, jotta sääntöpalikka ei liimaudu kiinni.

/Kent

snickarboden sanoi:
En ole kokeillut liimata mdf:ää sillä tavalla, mutta jos aion liimata jiirattuja kappaleita, kiinnitän takapuolelle säännön palan ja käytän tavallisia puristimia. Tämä onnistuu, jos työpalat eivät ole liian leveitä. Hiukan sanomalehteä työpalojen ja säännön väliin voi olla hyvä, jotta ei liimaa kiinni sääntöpalasta.

/Kent
Kokeilin, ja se toimii oikein hyvin. Ainoa haittapuoli on, että on hiukan vaikea nähdä, tuleeko siitä hyvä vai ei ennen kuin poistaa säännön.

--- Mats ---

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.