Hei,
Minulla on juuri putsista, teräslangasta ja kaislasta puhdistettu seinä... Sisäseinä on lautaa (vai onko se nimeltään raakapontti?). Nyt haluan kipsilevyttää seinän, mutta on tärkeää, ettei sen paksuus kasva yli 15 mm.

Lautaseinä ei ole täysin suora, joten oletan, että minun täytyy koolata?

Okei, mitä teen? Koolingin koko? jaot? kipsilevytyyppi?

Kiitollinen vastauksesta!

Niin, muuten, seinään pitäisi myös vetää sähköjä.

ystävällisin terveisin
/Andreas

jos se saa rakentaa ulos vain 15 mm, on vaikeaa runkoa, vetää sähköjä ja kipsilevyä silloin kun kipsilevy itsessään on 12 mm....
/
M

Luulin, että 6,5 mm:n remonttikipsi voisi riittää? Olenko väärässä?

Koskien sähköjä: Enkö voi jyrsiä uraa raakaponttiin?

/A

Jos aiot suoristaa seinän, niin tarvitset varmaan "oikeaa" kipsilevyä etkä remonttikipsiä? Mutta jos kiinnität raakalautaa ja se on jokseenkin tasainen, niin eikö remonttikipsi voisi toimia siinäkin? Ja miksi on pakko suoristaa kaikki vinot seinät vanhoissa taloissa? Eikö ne voisi jäädä vähän vinoiksi? Me aiomme jyrsiä sähköt ja laittaa 12 mm kipsilevyn päälle. Meillä oli aiemmin Tretex.

pinebar sanoi:
Ja miksi vanhoissa taloissa on välttämättä suoristettava kaikki vinoja seiniä? Eivätkö ne saa jäädä vähän vinoiksi?
Täysin oikein. Talo on asettunut hieman, joten koko asunto kallistuu hieman. Tämä ei oikeastaan ole mikään suuri ongelma meille, itse asiassa se on osa viehätystä.

Sen sijaan paneeliseinä on rakenteeltaan hieman epätasainen. Kuinka paljon näistä epätasaisuuksista ROT-kipsi peittää? Eli jos en tarvitse kehystää, niin kukaan ei olisi onnellisempi kuin minä. Onko jollakin mielipidettä?

/A

Remontointikipsi imee pienempiä kuoppia ja halkeamia. Ongelmat ovat suurempia, kun kohoumia on, koska kipsi voi murtua kulman yli. Siellä täytyy hakkauttaa materiaalia pois.

Milkshaken
Pieni kysymys vain.... Onko seinässä paljon "haavoja"? Puuttuuko oksia tai vastaavaa?

Muuten vaihtoehtona voisi olla seinän tasoittaminen kipsilaastilla. Voidaan levittää suhteellisen paksusti, (Kyllä siis vaiheittain).
Etu on, että voit tasoittaa ja sitten voit tehdä käytännössä millaisen pinnan haluat... Siihen voi myös maalata ja tapetoida.

Itse tein niin kellarissa, silloin tosin betoniseinään... Harjasin pinnan skrapan jälkeen... Tulos oli sopivan rakenteellinen pinta, joka sai eloa...
Sinun tapauksessa voisit jyrsiä raakaponttiseinään, ehkä jopa sähkömoottorisahalla... ja käyttää oikeita reikäsahoja asentaaksesi sähkökalusteet...
Vaihtoehtoisesti asettaa hienot kanavalistat päälle ja pinta-asennettavat pistorasiat... Nykyisin on saatavilla todella hienoja ratkaisuja.

Joo, siinä on aika paljon "haavoja"... Kittaaminen kuulostaa minusta todella edistykselliseltä. Pelkään, että seison kyynärpäät kipsissä ja enemmän kipsiä on lattialla kuin seinällä... Kätevä ei ole toinen nimeni, jos ymmärrätte.

Suunnitelmana nyt (jos kukaan ei ylipuhu minua johonkin muuhun) on laittaa plywood (9mm) ja yllä gips (6,5 mm). Rakentaa vähän enemmän kuin ajattelin, mutta 0,5mm voidaan silti laskea virhemarginaalin sisään.

terveisin
/A

Hei!

Minulla on vanha puutalo vuodelta 1909. Aion kunnostaa huoneen, jossa aiemmin on ollut tapetti ja tretex suoraan massiivisen "lankkuseinän" päällä. Olen purkanut kaiken lankkuihin asti. Näyttää siltä, ettei osassa seinää ole eristystä lankkujen takana, vaan on ilmarako (niin vähän kuin voin nähdä raoista). Yhdellä seinällä ja vinokattoon näyttäisi olevan täytettynä lecakuulia.

Suunnitelmani on asentaa kipsilevyt (13mm) suoraan lankkuseinän päälle, mikä korvaisi tretexin paksuuden. Muuten suunnittelen jyrsiä sähkökaapelit sisään ja asentaa uudet kaapelit kipsin taakse.

Onko kenelläkään tietoa, voiko kipsilevyt asentaa puuseinän päälle tretexin sijasta? Tarvitseeko muovia?

Voin myös lisätä, että tretexin takana oli tapetilla varustettu tervapaperi.

Terv.
Jens

Lyhyt vastaus, älä missään nimessä laita muovia vuoden 1909 taloihin. Niissä ei ehdottomasti saa olla diffuutta.

/Kent

• Tykkään
Grubblan
  • Laddar…
Hei Kent,

Kiitos vastauksestasi.
Keskusteltuani joidenkin kanssa olen päätynyt samaan.
Laitan tuulilevyn lautojen päälle vedon poistamiseksi ja sitten kipsilevy suoraan sen päälle.

Oletan, että höyrynsulku on ensisijaisesti, jos eristetään mineraalivillalla/kivivillalla jne.?
Jos joskus lisäeristän tulevaisuudessa, se voi olla ekokuitua tai vastaavaa.

Miten on katon kanssa, pitäisikö siellä olla jonkinlainen höyrynsulku sisäkaton alla tulevaisuudessa?
Lisäeristys (kivivilla) on ullakolla (Osa katosta/ullakosta, johon pääsee ulkokaton luukun kautta), muuten en tiedä, koska talossa on yhteensä 5 eri kattoa hieman eri korkeudella. Osa talosta on luultavasti remontoitu 70-luvulla, joten epäilen, että eristystä on mahdollisesti painettu sisäpuolelta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.