Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
hempularen: Kuten sanottu, sinun on otettava mukaan rakennusinsinööri, joka voi laskea tarvittavat mitat. On myös usein kysymys siitä, kestääkö alusta, johon pilarit tulevat, kuormituksen. Koska kyseessä on autotalli, siihen asetetaan todennäköisesti (en ole varma) vaatimuksia palosuojauksesta. Autotalli on oma palotila. Toisin sanoen liimapuupalkin on kestettävä hetken aikaa palamista.
v-g: Lista ehkä? Ajattele sellaista, mitä sinulla on seinäpaneelin ympärillä.
Sommartorparn: Tässä on hyvä keskustelu kuusen ja männyn lattioiden eroista http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/77081-grangolv.html
Kirsi: Kiitos paljon kaikista vastauksista, tämä auttaa minua etenemään remontissa! Kiitos :)
carlbanan: On olemassa firma Tärnsjössä, joka myy ovia ja ikkunoita erittäin edullisesti, heillä on paljon toisen luokan tavaraa (esim. pieni naarmu karmin sisäpuolella tai jotain). Olemme ostaneet 2 ulko-ovea ja 5 sisäovea merkiltä diplomat noin 9000:- Firma lienee nimeltään K-B gross tai jotain vastaavaa. Ei ole ihan lähellä Helsinkiä, mutta jos voi säästää useita tuhansia, niin ei kai
hakaninorr: Olen nikkaroinut työkaluvajan ja mietin nyt, millä voisin peittää pienet halkeamat, reiät ja raot – onko olemassa jonkinlaista saumamassa tai kittiä, joka sopii ulkokäyttöön mäntypuun kanssa ja jonka voi mielellään maalata?
JoA68: Luulen, että rakentajasi on täysin väärässä, tavallinen sääntö ja lisäksi kontekstissa heikko mitoitus on aivan liian heikko, saat voimakkaan taipuman. Minulla on sama ongelma ja olen löytänyt tämän verkosta. Lataa mitoitustaulukko seuraavan linkin kautta. http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=36 Onnea //Joachim
mikael76: Liukastin sormeni näppäimellä ja postasin vastaukseni ennen kuin se oli valmis. Administratiiviset määräykset käsittelevät siis kaikkea, mitä ei käy ilmi piirustuksista ja kuvauksista ym. Hus AMA on apuväline koskien toleransseja, suoritusohjeita ym. Lisäksi on myös muita AMA:ita, kuten Anläggnings AMA, Kyl- ja El AMA.
Snurre: On olemassa joitakin hyviä kuvia, jos etsit lasiverantoja osoitteesta www.qvesarum.se, ehkä hyvä inspiraatio?
Chrille_f: Hei Voi olla vaahtoeristys kuvan perusteella. Näyttää myös levyiltä. Täysin mahdotonta käsitellä. En tiedä miltä asbesti näyttää, mutta se saattaa esiintyä eri muodoissa. Pitää etsiä internetistä.
MrElliott: Ellei kasetti ole vasten sitä, mitä aiot rakentaa, niin olen samaa mieltä, näyttää ehdottomasti paremmalta. Jos haluat olla 100% varma, on olemassa tulenkestävä kivi (keltainen), jota voi ostaa. On kuitenkin yleensä puolikiven kokoinen. /MrE
mandg: Arvaukseni on, että on kallista teettää mittatilaustyönä ikkunan/oven valmistajalla, ota yhteyttä paikalliseen puuseppään, hän voi varmasti auttaa sinua kohtuullisemmalla kustannuksella.
spocks_beard: Valitettavasti minulla ei ole tilaa korkeudessa. Bef. lattia rakentaa 34mm, ehdotukseni rakentaa 37mm, eli +3mm Se tuntuu ok, mutta ei enempää... Minun täytyy tehdä niin kuin sanot, ruuvata sinne levy ja katsoa onko se tukeva. Jos ei ole, niin tiivistän sitten koolauksilla väliin, ei enempää. :)
Bigfoot: Pituus ei muutu puussa niin paljon, eniten se liikkuu leveyssuunnassa.
dalle: Olen suunnittelemassa "kylpylää" kellariin ja mietin, että voisi olla kylpyamme ja suihku hieman korkeammalla tasolla, mutta nyt kysymys on, miten sen toteuttaa käytännössä. Lähtökohtina on kellarin huone, noin 25 m2, jossa ajattelin korottaa osaa. Lattialaatta on eristämätön. Meillä on myös suunnitelmia lattialämmitykselle (mutta se otetaan toisessa keskustelussa). Ajattelin
JerkaV: Hei, Minulla on vanha talo vuodelta 1923 ja siihen on tehty laajennus 1950-luvun puolivälissä. Laajennuksessa on tasainen peltikatto, jolle haluaisimme rakentaa terassin/pation. Katolle on jo aiemmin ollut asennettuna aidat ja parvekkeen ovi. Mutta kesällä peltikatto on melko kuuma kävellä. Valitettavasti meillä ei ole talon rakennuspiirustuksia. Joten tässä pari kysymystä ennen työn
saturnus: Classella on varmasti vielä jäljellä joitakin sellaisia. Olen itse ostanut ruuvin/konekaran, jossa on reikä keskellä peitelevyä varten. Sitten on olemassa versio, jossa muovilevy on ruuvinkannan alla ja siihen voi painaa puolipyöreän peitelevyn. On myös erikoisliikkeitä (TH Nyman Mö:ssä), joilla on tällaista valikoimassaan.
Subscream: Kyllä, kuten otsikko kuuluu. Onko joku rakentanut näillä ja miten se onnistui? Harkitsen laittaa sellaiset yläkerran kylpyhuoneeseen (joka sisustetaan kesällä)... mutta en tiedä uskallammeko laittaa sellaisia suihkunurkkaan.
chali: Hei Minulla on pieni kysymys siitä, ovatko kaikki ulkoseinät hirsitalossa kantavia? Edellinen omistaja on tehnyt laajennuksen toiselle puolelle, johon haluamme avata yhteyden (noin 50% seinästä). Seinä, jonka haluamme avata, on talon lyhyellä sivulla (lintulautojen puolella), aiomme säästää noin 40 cm seinää toisella puolella ja noin 4 metriä toisella puolella (aukko tulee olemaan
jawen: 5-10 cm valmiin seinän sisällä minulla on vesikiertoiset, mutta en ole varma siitä, mikä on energiatehokkuuden kannalta "paras" ratkaisu. Tärkeintä on, että ensimmäinen osa on jaottelijasta pitkin ulkoseinää ja työskennellä sisäänpäin. Terveisin jawen
anaitis: Jos kylpyhuoneessa olisi putki, joka vuotaa hieman, se ei välttämättä haise juuri siinä. Vuoto voi olla seinän tai lattian sisällä.
douglas72: siitä tuli kuten kuvassa alt.2 (spiro-päätylevy). Minulle ei ole muodostunut häiritsevää kondenssivettä julkisivulle.
Paddy: Kiitos kaikista vinkeistä. :) Aion heti tutustua kirjaan tarkemmin. Kyllä, uskon, että sen voisi tehdä itse, jos vain tietäisin kaikki vaiheet ja kuulostaa siltä, että kirja voi antaa hyvän käsityksen siitä. Minulla on erikoinen taipumus tarkkuuteen, joten siltä osin tunnen olevani varma. ;) Aion kokeilla PM-nappulaa seuraavalla kerralla myös. Täällä on monia, jotka voisivat
snickarboden: 10 cm koskee kantavia rakenteita, mutta lopulta on nuohooja, jolla on päätösvalta. Voi olla aika järkevää olla laittamatta puuta piippua vasten lainkaan, koska se tulee todella kuumaksi, jos tulee nokipalo (savupiippupalo), ja se on se vaara, johon on kiinnitettävä huomiota, ei se, kuinka kuuma tai viileä se on normaalin tulen aikana. /Kent
jawen: Olen keskustellut siitä monien kanssa, vaikka tiedänkin itse, mikä toimii ja mikä ei. Ja todennäköisesti ei ole hyvä idea putsata EPS/solumuovia miten tahansa, on selvää, että paras vaihtoehto on liimata ohut mineraalilevy (niin pitkä kuin mahdollista), jota voi helposti putsata, mutta valitettavasti saatat silti saada saumoja, koska materiaalit liikkuvat eri tavalla. Ponnistelin
shelby67: [citat] Ok! niin 120mm x 8mm expanderbult voisi ehkä riittää
Fredrik.engdahl: käytä pellistä valmistettuja reglar ja pellistä valmistettuja skena sen sijaan. sillä ei ole merkitystä, että pohja skena ei ole vaakasuorassa
ppalm: Hei Olen käyttänyt tätä kantapalkkiini terassilla, sillä minulla on betoniharkkoja. Jos sinulla on esimerkiksi eristetty laatta tai reunapalkki styroksilla perustuselementtinä, kannattaa miettiä etukäteen. Ensin porataan reikä ohjeiden mukaisella mitalla ja puhalletaan puhtaaksi ilmalla. Sitten työnnetään sisään kemankaruuvitulppaa tai mikä sen nimi onkaan, muovitulppa, jossa on