Hei,
olen rakentamassa lisäosaa kulmassa nykyisestä rakennuksesta, ja alun perin ajatuksena oli, että kun avaamme uuden ja vanhan rakennuksen välin, asennamme näkyvän palkin kattoon kummallakin puolella olevien kahden tukipuun väliin. Sain tästä rakennesuunnitelman insinööriltä.

Nyt kuitenkin palkkaamani rakentaja ehdottaa, että asennetaan palkki kattotuolien väliin ullakolle. Etuna on tietenkin se, ettei tarvitse olla näkyvää palkkia ja voi siten avata koko matkan kattoon asti. Rakentajani on omasta aloitteestaan asettanut sinne tukipuun (2"x9") hanpalkin ja kattotuolin kaltevan osan väliin. Kun laatupäällikköni oli siellä, hän kuitenkin ajatteli, että se vaikutti hieman alimitoitetulta ja suositteli keskustelemaan insinöörin kanssa.

Tässä on kuitenkin ongelma: en saa yhteyttä insinööriini, hän ei vastaa puhelimeen, ja epäilen, että hän on lomalla tai jotain vastaavaa.

Mitä mieltä olette tällä foorumilla: onko kukaan tehnyt vastaavaa palkin vaihtamista koskaan? Minun osaltani on kyse kahden kattotuolin väliin asettamisesta. Pitäisikö odottaa, kunnes saan yhteyden insinööriin, vai olenko huolissani turhaan?

Mikael_L
Minkä mitat on suunnittelija ehdottanut palkille pohjaan?

Kuinka leveitä ovat kattoristikot?
Onko olemassa muita kantavia seiniä, jotka vähentävät kattoristikoiden kuormitusta?
Kuinka kaukana on ulkoseinästä (jossa oletan, että alkuperäinen avväxling oli suunniteltu) siihen paikkaan, jossa uusi avväxling sijaitsee?
Kuinka suuri oli alkuperäinen palkki? Oliko se samasta materiaalista kuin nykyään paikalleen asennettu?

Yleisesti ottaen voidaan yksinkertaistetusti sanoa, että koska palkki on siirretty lähemmäs talon keskiosaa, sen täytyy olla suurempi saadakseen saman vaikutuksen. Jos palkki sijaitsee nyt puolivälissä ulkopään ja kattoristikon keskiosan välillä, sen täytyy kestää kantaa 1,5* kuormaa (esim. olemalla 1,5* niin leveä).

Joten, jos alkuperäinen palkki on pienempi kuin 2*9", se VOI olla ok, muuten se luultavasti ei ole. Olisi varmasti hyvä kysyä rakennesuunnittelijalta.

Huomaa myös, että muutos mitassa "korkeussuunnassa" antaa paljon suuremman vaikutuksen kuin muutos "leveyssuunnassa". Eli ehkä 2*9" on ok, jos alun perin piti olla 2*7".
En kuitenkaan muista, vaikuttaako korkeus neliössä tai kuutiossa. Joku?

/ Fredrik

Luulen, että rakentajasi on täysin väärässä, tavallinen sääntö ja lisäksi kontekstissa heikko mitoitus on aivan liian heikko, saat voimakkaan taipuman.

Minulla on sama ongelma ja olen löytänyt tämän verkosta. Lataa mitoitustaulukko seuraavan linkin kautta.

http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=36

Onnea
//Joachim

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.