6 233 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
HEA 350 mietteitä
Tarkastelen hieman tätä Peva45:n käyttöä välipohjassani, ja silloin halutaan, että laitan keskelle HEA350:n kantavaksi rakenteeksi.
Muutama kysymys tähän liittyen. Tämä palkki on melko kallis, näin hinnan 16.6 :- per kilo HEA340:lle ja se painaa 105 kg per metri, ja ilmeisesti sitä myydään vain 10 metrin pituuksina. Tämä tekee hinnaksi yli 17.000 + alv, mikä tuntuu kalliilta yhdestä palkista, mutta ehkä se on odotettavissa?
Näin myös taulukosta, että IPE-palkki oli selvästi kevyempi, voisiko HEA:n korvata IPE:llä tällaisessa välipohjassa (yhteistyöpalkki profiililevyllä)?
Kyllä, tähän tehdään rakennuspiirustukset, nyt vain pohdin hieman itsekseni
Muutama kysymys tähän liittyen. Tämä palkki on melko kallis, näin hinnan 16.6 :- per kilo HEA340:lle ja se painaa 105 kg per metri, ja ilmeisesti sitä myydään vain 10 metrin pituuksina. Tämä tekee hinnaksi yli 17.000 + alv, mikä tuntuu kalliilta yhdestä palkista, mutta ehkä se on odotettavissa?
Näin myös taulukosta, että IPE-palkki oli selvästi kevyempi, voisiko HEA:n korvata IPE:llä tällaisessa välipohjassa (yhteistyöpalkki profiililevyllä)?
Kyllä, tähän tehdään rakennuspiirustukset, nyt vain pohdin hieman itsekseni
Tietysti voit valita IPE:n sijaan.
Mutta siitä tulee huomattavasti korkeampi!
Muuten se ei saa samaa kantokykyä.
Jos aiot vertailla taulukossasi, sinun tulisi valita IPE, jonka hitausmomentti (usein merkittynä I) on suurempi kuin HEA340.
Säästö kronorissa on luultavasti hieman pienempi silloin.
Mutta siitä tulee huomattavasti korkeampi!
Muuten se ei saa samaa kantokykyä.
Jos aiot vertailla taulukossasi, sinun tulisi valita IPE, jonka hitausmomentti (usein merkittynä I) on suurempi kuin HEA340.
Säästö kronorissa on luultavasti hieman pienempi silloin.
Ok, luulin, että ne ehkä olisivat yhtä kantavia, mutta että IPE olisi "löysempi" sivusuunnassaanaitis sanoi:
Näyttääkö hintakuvani palkille muuten järkevältä?
Hei Peter.holm
Olen itse käyttänyt Peva 45:ä lattiana kellariosassa ja vahvistanut 10 metrin seinän ilman vastatuet juuri HEB-palkkien avulla. (hieman paksumpi materiaali kuin HEA)
Sieltä mistä ostan, voin tilata tarkan pituuden ja he ostavat Tibnorisilta.
Luulen, että voit ostaa erittäin edullisen palkin tai mahdollisesti käyttää kahta ohuempaa samaan tarkoitukseen, kuten minä tein.
Yksi HEA 24 oli 2 HEB 10 mutta otin 3 varmuuden vuoksi, rakensin paljon matalammalle ja oli todennäköisesti myös halvempi.
Terveisin jawen
Olen itse käyttänyt Peva 45:ä lattiana kellariosassa ja vahvistanut 10 metrin seinän ilman vastatuet juuri HEB-palkkien avulla. (hieman paksumpi materiaali kuin HEA)
Sieltä mistä ostan, voin tilata tarkan pituuden ja he ostavat Tibnorisilta.
Luulen, että voit ostaa erittäin edullisen palkin tai mahdollisesti käyttää kahta ohuempaa samaan tarkoitukseen, kuten minä tein.
Yksi HEA 24 oli 2 HEB 10 mutta otin 3 varmuuden vuoksi, rakensin paljon matalammalle ja oli todennäköisesti myös halvempi.
Terveisin jawen
Jawen, miten teit laatan reunat? Olen ymmärtänyt, että se on hyvä paikka lämpöhäviölle...
Ajattelin, että voisi laittaa 100 mm EPS:n ulkopuolelle, mitä vasten valetaan, täytyy tietenkin tukea valun aikana. Sitten voi verkottaa ja rapata EPS:n ulkopuolelta, toimiiko tämä?
Minulle tulee autotalli lattian alle ja pitäisi riittää 45 mm eristys lattian alle estämään lämpösäteilyä alaspäin, onko tästä mielipidettä?
Ajattelin, että voisi laittaa 100 mm EPS:n ulkopuolelle, mitä vasten valetaan, täytyy tietenkin tukea valun aikana. Sitten voi verkottaa ja rapata EPS:n ulkopuolelta, toimiiko tämä?
Minulle tulee autotalli lattian alle ja pitäisi riittää 45 mm eristys lattian alle estämään lämpösäteilyä alaspäin, onko tästä mielipidettä?
95 mm eristystä lattian alle kannattaa kyllä laittaa, jotta lämpö ei pääsisi karkaamaan alaspäin, sain sen neuvon. Ulkoreunassa muurattiin 120 mm lecaa ulommaksi julkisivuksi, sitten 70 mm S100 solumuovia ja sen jälkeen valu kerroksen/Peva 45 100 mm käännettynä muurattuun kellariseinään eli 290 mm, kuten kellarin lecaharkot ovat. Parempaan lopputulokseen ei päästy, koska en halunnut solumuovia aivan ulkopuolelle, joten toivottavasti siitä tulee hyvä.
Mutta kerrokseni piti olla vain 15 cm paksu, ja koska leca nousee 20 cm ja minulla oli Alba-palkkeja, jotka nousevat 20 cm suurella osalla laattaa, minun piti naulata muotti ja tehdä alivalu 50 mm betonijalalle siihen alueeseen, johon Pevalevy tulisi. (aikamoinen ylimääräinen työ), mutta se oli varmaankin hyvä asia, koska kerroksen kuorma jakautuu tasaisesti tämän K55 betonijalan ansiosta, ei tuntuisi yhtä hyvältä, jos 67 tonnia lepää suoraan lecan päällä, vaikka sekin toimisi.
Terveisin jawen
Mutta kerrokseni piti olla vain 15 cm paksu, ja koska leca nousee 20 cm ja minulla oli Alba-palkkeja, jotka nousevat 20 cm suurella osalla laattaa, minun piti naulata muotti ja tehdä alivalu 50 mm betonijalalle siihen alueeseen, johon Pevalevy tulisi. (aikamoinen ylimääräinen työ), mutta se oli varmaankin hyvä asia, koska kerroksen kuorma jakautuu tasaisesti tämän K55 betonijalan ansiosta, ei tuntuisi yhtä hyvältä, jos 67 tonnia lepää suoraan lecan päällä, vaikka sekin toimisi.
Terveisin jawen
Kyllä, tuntuu siltä, että haluaa kunnon tukea palkkien asentamiseen Lecalle. Ehkä mieluiten niin, että samaan aikaan valetaan U-urat Lecalle ja palkkikerrokselle? Jotta levyt menevät sisään ainakin puoleen väliin Lecaa.
Joten suoraan rappaaminen EPS-frisen päälle ei ole hyvä idea? Voiko laittaa jotain EPS:n päälle, ohut Leca tai ehkä Minerit?
Joten suoraan rappaaminen EPS-frisen päälle ei ole hyvä idea? Voiko laittaa jotain EPS:n päälle, ohut Leca tai ehkä Minerit?
Olen keskustellut siitä monien kanssa, vaikka tiedänkin itse, mikä toimii ja mikä ei. Ja todennäköisesti ei ole hyvä idea putsata EPS/solumuovia miten tahansa, on selvää, että paras vaihtoehto on liimata ohut mineraalilevy (niin pitkä kuin mahdollista), jota voi helposti putsata, mutta valitettavasti saatat silti saada saumoja, koska materiaalit liikkuvat eri tavalla.
Ponnistelin saadakseni helposti klinkkeri/leca pinta koko palkiston kierrokselle, jotta koko julkisivu palkiston kierroksella näyttää samanlaiselta ilman saumoja.
Terveisin Jawen
Ponnistelin saadakseni helposti klinkkeri/leca pinta koko palkiston kierrokselle, jotta koko julkisivu palkiston kierroksella näyttää samanlaiselta ilman saumoja.
Terveisin Jawen
Klikkaa tästä vastataksesi