Olen laajentamassa taloa, 6 metrin pidennys, leveys on 7,5 m ja täysin avoin pohjaratkaisu molemmissa kerroksissa, kuten pieni eteinen alakerrassa ja vaatehuone yläkerrassa, tämä edellyttää, että rautapalkki on tarpeen kantamaan yläkerrosta. Rakennusyritys on palkattu suorittamaan laajennus. Kun kattokannattimet saapuivat, osoittautui, että rakentaja oli mitannut väärin, katto/lattia korkeus oli liian matala, mutta he ratkaisivat tämän naulaamalla laudan kattokannattimen sivulle ja sahamalla pois kannattimen alareunan (ensimmäinen kuva). Lisäksi he ovat sahanneet kannattimen 10 cm upottaakseen palkin (kuva 2 ja 3). Kysyin, eivätkö he aikoneet hitsata kenkien paikoille palkkiin, joka tukisi kannattimia alapuolelta, mutta heidän mielestään sitä ei tarvita.

Tarvitsisin vähän pohdintaa tästä rakenteesta. Onko tämä riittävä? Kestääkö rakenne kylpyhuoneen, jossa on kaakeli ja poreallas, jos sellaisen haluaisi yläkertaan?

full

http://www.geting.se/viewimage.php?image=237395-P1000584.JPG

full

http://www.geting.se/viewimage.php?image=237396-P1000588.JPG

full

http://www.geting.se/viewimage.php?image=237397-P1000590.JPG

Viimeksi muokattu:
Mikä on palkin mitat?

mielestäni näyttää oudolta, että kattotuoleissa on aukkoja teräspalkille, koko kattotuolin heikennys ???

minä hitsaisin ehdottomasti jotkut bärskor palkin alle. Tuo ei voi tuskin pitää nähdä oikeana

hitsata kantokengät siihen oli myös minun ajatukseni hehe ehkä siksi, että olen hitsaaja :D

Näyttää siltä, että aion hitsata jotain viikonloppuna, löysin kokonaisen kasan 50x100x3mm putkia varastosta, joita voin leikata sopivaksi ja hitsata paikoilleen. Eihän siitä haittaa ole, vaikka rakentaja väittääkin, että rakenne on hyväksytty ja että he vahvistavat sen muulla tavalla. Palkki on muuten noin 25-30 cm leveä.

Koskien kuvat 2 ja 3

Pyydä rakentamisen laskelmat tälle toteutukselle ja täydelliset piirustukset niistä "vahvistuksista", joita he aikovat tehdä. Sellaisena kuin liitoskohta näyttää nyt, se ei kestä!!!

Minkälainen kattoristikko tämä on? Normaalisti alarungossa syntyy suuria vetovoimia ja tässä tapauksessa, kun yläkerta on sisustettu, myös momentti- ja leikkausvoimaa tästä kuormasta. Jos liitoskohtaa täydennetään päälle hitsatuilla tuilla, jotta palkki ei aukea ylhäältä tulevasta kuormasta, ja jos lisäksi huolehditaan siitä, että vetovoimat voidaan siirtää teräspalkin kautta, se voi ehkä toimia, mutta en ymmärrä, miksi sinun pitäisi hitsata tämä? Jos HE ovat tehneet virheen, onhan HEIDÄN, jotka pitäisi rakentaa oikein???

/Ingenjören

Hyvin kirjoitettu Ingenjören!
Pysy lujana ja vaadi rakennesuunnitelmia!
Sinä olet se, joka tulee asumaan talossa, sinä olet rakennuttaja ja se on lopulta sinun vastuullasi...

sinne tulee asentaa tuentakalusteita koko palkin pituudelle kummallekin puolelle, jossa kattotuolit lepäävät palkkia vasten.

Ingenjören sanoi:
Koskien kuvaa 2 ja 3

Pyydä saada kuvauksille laskelmat ja täydelliset piirustukset niistä "vahvistuksista", joita he aikovat tehdä. Nykyisellään liitoskohta ei kestä!

Minkä tyyppinen kattoristikko on kyseessä? Yleensä alarungossa syntyy suuria vetovoimia ja tässä tapauksessa sisustetun yläkerran vuoksi myös momentti- ja leikkausvoimia siitä kuormituksesta. Jos liitoskohtaa täydennetään päälle hitsatuilla kannattimilla siten, ettei palkki halkea ylhäältä tulevasta kuormituksesta, ja jos lisäksi varmistaudutaan siitä, että vetovoimat voidaan ottaa vastaan teräspalkin avulla, se saattaa toimia, mutta en ymmärrä miksi sinun pitäisi hitsata tätä? Jos HE ovat mokanneet, niin pitäisihän HEIDÄN rakentaa se oikein???

/Ingenjören
Kattoristikko näkyy melko hyvin kuvassa 1, ylempänä on myös poikittainen palkki.
Kuvassa 1 näkyy myös, että kattoristikon alareuna on sahattu 10 cm matkalta
sekä täysin sahattu siltä osin, missä palkin pitäisi olla, sivulle on kiinnitetty uusi lauta kompensoimaan tätä.
Kuvassa 2 näkyy alkuperäisen kattoristikon palkki, ja kuvassa 3 sivuun kiinnitetty lauta.

Eli kyseessä on se kattoristikon sivulle naulattu lauta, joka on leikattu palkkia varten,
ei kattoristikon alkuperäinen palkki, se on täysin sahattu ja puolitetaan pituussuunnassa.
Olen itse enemmän skeptinen tähän korjaukseen kuin itse uratukseen palkille.

Vahvistuksena he ovat nyt naulanneet yhden metrin pituisen 45x100 riman palkin päälle.

Aion soittaa tuttavalleni, jolla on suurempi rakennusfirma, ja katsoa, haluaisiko hän katsoa asiaa viikonloppuna.
Jos ottaa yhteyttä kunnan rakennusneuvontaan, he todennäköisesti kuuntelevat enemmän rakennusfirmaa kuin minua.

Nyt olen konsultoinut toista rakennusmestaria, hänen mukaansa tämä ei ollut hyvä ratkaisu, laittaa lankku yhdelle puolelle kattotuolia korvaamaan katkottua alempaa kehystä kattotuolia, aiheuttaa vinokuormituksen koko rakenteeseen, mutta jos laittaa toisen lankun toiselle puolelle, saa taas suoran kuormituksen. sitten saa myös kaksinkertaisen vahvuuden palkin loveukselle. lisäksi hän piti tärkeänä yrittää korjata niin, että katkaistulle osalle palkista saadaan tukea I-palkin jalalle jollain tavalla. Rakentaja tekee nyt myös niin.

full

http://www.geting.se/viewimage.php?image=237596-tva_plankor.JPG

Kiitos mielipiteistänne muuten! en ole kovin perehtynyt rakennusrakenteisiin, mutta kun näen jotain, mikä näyttää hullulta, haluan mielelläni tarkistaa, onko huoli aiheellinen.

Luultavasti teen myöhemmin rakennustyöketjun, niin näette, miten rakentaminen etenee.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.