Olen yrittänyt saada vastausta toisessa ketjussa, jonka aloitin ja joka oikeastaan käsitteli jotain muuta. Mutta en saanut vastauksia, joten annan tälle aivan oman ketjun. Toivon, että moderaattori hyväksyy tämän.

Poistimme muovimaton, jossa oli alla masoniittia ja joka oli kiinnitetty miljoonalla naulalla vanhaan puulattiaan. Nurkassa, muurauksen vieressä, löysimme kohdan, jossa on todennäköisesti ollut kamiina. Katso kuvat tässä ketjussa: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/140670-stod-det-en-kaklugn-haer.html

Nyt olemme aikeissa tilata kamiinan ja asentaa sen (en jaksa tehdä sitä uudelleen itse ja lisäksi en ole niin hyvä laittamaan muurauksen pintaa siistiksi) ja siksi tarvitsemme ratkaisun siihen, mitä teemme nurkalle, jossa kamiina tulee olemaan.

Saimme vinkin mittatilaustyönä tehdyistä kivistä, jotka asetetaan paikoilleen. Se kuulostaa kalliilta ratkaisulta. Kaakeli ei tunnu ihan oikealta siellä. Joten olen miettinyt yksinkertaisesti valaa siihen betonia lattian tasalle.

Minulla ei ole kokemusta betonin käsittelystä, joten olen epävarma, tuleeko siitä kaunis. Mitä mieltä olette? Olen nähnyt tämän ratkaisun vanhassa talossa ja se näytti sopivan tukevasti ja ei täydelliseltä. Mutta miten voin väristää sen hyvin? Ehkä tanko, johon on kiinnitetty porakone jotenkin?

Otan kiitollisena vastaan kaikki näkemykset.

Kuinka paksu levy on? kuvassa ei näytä olevan enempää kuin että tasoitemassa toimisi. Sitä käyttäisin, tulee tasainen ja siisti pinta, mutta en oikeastaan tiedä voiko sitä hioa/käsitellä kuten betonia.
Olisin laittanut klinkkerit taloon sopivassa tyylissä.

Uskon, että kivi (josta sait suosituksen), on tyylikkäin. Sen ei pitäisi olla paksu, ja sellaisen kiven voit helposti leikata itse kulmahiomakoneella, jossa on timanttilaikka.

Jan-Å: kaveri, jolta todennäköisesti ostamme kamiinan, sanoi että tasoitemassa ei lasketa palamattomaksi materiaaliksi. Mutta toki voimme suojata kaiken lasilevyllä tai vastaavalla. Mutta tyylikkäintä olisi asettaa kamiina suoraan valetulle pinnalle, ilman peltiä tai lasia.

Olen myös ajatellut tasoitemassaa, mutta en tiedä olenko oikein "down" värin kanssa. Se on hieman harmaa/ruskea. Mutta se voi riippua tuotemerkeistä.

Raceman: Minun täytyy kai ryhdistäytyä ja tutkia asiaa hieman tarkemmin ennen kuin päätän että se on kallista ja kurjaa. :)

Jotta säästäisit rahaa, etsi Blocketista! Kirjoita hakusanaksi kivi*, työtaso*, *graniitti* jne. Käyttämällä * saat kaikki sanat erilaisilla etu- ja/tai jälkiliitteillä. Tämä saattoi olla jo tiedossa sinulla! :blushing:

Toinen tapa on rakentaa tyylikäs sokkeli vanhoista tiilistä, mahdollisesti kauniiseen kuvioon. Tämä toimii suojana. Jos valaminen on liian ohutta, voit myös rakentaa sen hieman (tai paljon) paksummaksi, jotta se on tarpeeksi paksu. Tyylikäs kupari- tai messinkilevy ei myöskään näytä huonolta. Toinen vaihtoehto on viipaloidut tiilet. Ne ovat vain pari cm paksuja, helppoja asetella, tyylikkäitä ja eivät kovin kalliita. Olen myös nähnyt ihmisten asettavan vanhoja uuninlaattoja eteen suojaksi.

On paljon erilaisia ratkaisuja eri hintalapuilla. Minkälainen takka teillä on tulossa? Sisäänmuurattu kasetti? Vapaasti seisova valurautatakka?

Returia: Joo, sen tiesinkin. :)

Välillä minulta puuttuu mielikuvitus ja kyky nähdä, mitä jostain voi tehdä tai mitä sen kanssa voi tehdä. Siksi on hienoa, että minulla on kumppani, joka on siinä parempi. Mutta juuri tässä tapauksessa olemme molemmat ymmällämme.

On hieman vaikea selittää, mitä tarkalleen etsin. En ole kovin ihastunut laatoituksiin, niistä tulee helposti vähän sairaala/kylpyläfiilis. Oikeilla laatoilla se voi toimia, mutta ne oikeat täytyy löytää. Minulla on kumppani Saksasta, missä näköjään rakastetaan laatoituksia, sillä ne ovat kaikkialla. Ja useimmiten ne tuntuvat kylmiltä, kankeilta ja kuolleilta. Palelen enemmän, kun olen Saksassa, oikeastaan. :)

Koska talomme on vanha ja olemme käyttäneet "vanhoja" ratkaisuita ja materiaaleja remontissa, ajattelimme rikkoa kaavan jollakin modernilla. Esimerkiksi pyöreä Jötul 3XX tai vastaava. (Kaikki kamiinat näyttävät nykyään olevan pyöreitä!) Kumppani mutisee jotain pilarilla seisovasta mallista. Se varmaan tulee olemaan niin, jos hän niin haluaa. ;)

Tämän modernin lisävarusteen pitäisi erottua. Alustan siis tulisi sulautua hyvin ympäristöön. Kuten kuvissa näkyy, lattian ulkopuolella on käsitelty puulattia. Savupiippu pitäisi tasoittaa ja todennäköisesti maalata vaalealla sävyllä, mutta ei täysin puhtaanvalkoisella. Huoneessa on valkoinen panelikatto, sisäseinä, jossa vanhat laudat on otettu esiin ja maalattu valkoiseksi kontrastina muille seinille, jotka on maalattu vaalealla sävyllä, joka taittaa vihreänharmaaseen. Ovolin kutsuu sävyä "helmiäisharmaaksi". Se sisältää vihreitä ja ruskeita maapigmenttejä. Aistii vain vihreän sävyn.

Ajattelin, että betoni olisi helppo ja kätevä, ja samalla se on vanhaa materiaalia. Epäilen, että tiili vie liian paljon huomiota. Katselen hieman graniittilaattoja tai vastaavia ja katson, voisiko se olla jotain.

Seuraava kysymys: jos löydän hienoja graniittilevyjä, jotka leikkaan, kuinka liitän ne siististi lattiaan?

cederbusch, jos aiot katsoa kiveä, tässä alla on viitelinkki Stenbolagetille. Heillä on niin paljon kiveä, että koko viikonloppu kuluu varmaan kaiken tarkasteluun. :D

Ajattelen, että harmaa hiomaton graniitti sopisi sinulle. Harmaa ruotsalainen hiomaton graniitti on saatavilla monissa mitoissa ja on erittäin edullista. Esimerkiksi löytyy jalkakivikiveä, verhoilulevyjä, kynnyksiä, muurakiviä jne.

Tässä on linkki, ja esimerkkinä olen linkittänyt "Verhoilugraniitti 600X300X20mm á 130kr kpl" http://www.stenbolaget.se/utomhus/granit/bekladnadsgranit.html

Vastauksena kysymykseesi, sinun ei tarvitse käyttää lainkaan saumausainetta. Asetat vain kivet tiukasti yhteen ja kiinnität ne alustaan esimerkiksi tavallisella laattakiinnityksellä.

Meidän täytyykin lisätä mukaan myös kaunis kuva beklädnadsgranitista. :)

• Beklädnadsgranittile levy.
Äitini kesämökissä on valu betonia takan alla ja edessä. Talo on vuodelta 1903, joten sitä käytettiin ainakin silloin. Sen laatan koko on pienempi kuin sinun lattiassasi oleva aukko, ja vain siinä huoneessa oli alun perin mitään suojaa takan edessä. Luulen, että siitä voi tulla hyvä, mutta erityisesti lämpimämpi kuin klinkkeri se tuskin on. Sairaala tai kylpylä mielestäni tarkoittaa valkoisia neliömäisiä klinkkereitä. Tummat suorakaiteen muotoiset klinkkerit nurkassa takan alla voivat mielestäni olla tyylikkäitä.

Erik

Uskon, että betoni voisi olla tyylikästä. Sitä voi sekoittaa väriä, jos haluaa poiketa standardi-ilmeestä.

daviden: Nyt olemme ostaneet hienobetonia, joten kivi on nyt liikkeellä voi sanoa.

Myyjä antoi täysin eri ohjeet kuin mitä olimme aiemmin lukeneet. Esimerkiksi hän väitti, että tällaiseen valutaitoon käytetään jonkinlaista lasibetonia. Ja sitten pinta pitäisi hioa märässä tilassa jonkinlaisella teräksellä. Hän oli skeptinen siitä, olisiko mahdollista saada aikaan haluamamme pinta. Saa nähdä. Ostimme joka tapauksessa isomman laastikauhan, joka voi toimia hiomateräksenä.

Mietin, kuinka vaalean harmaa pinta tulee olemaan. Jos haluaa tummemman harmaan sävyn, mitä väripigmenttiä siihen voi lisätä, tietääkö joku?

cederbusch sanoi:
Mietin, kuinka vaaleanharmaa pinta tulee tarkalleen olemaan. Jos haluaa tummemman harmaan sävyn, mitä väripigmenttiä voi silloin käyttää, tietääkö kukaan?
Huono vastaus, mutta googlaa "dark concrete". Kun hioimme betonilattiaamme kellarissa, toivoimme, että siitä olisi tullut vähän tummempi.

Kun myyjä puhuu betonin hiomisesta, hän tarkoittaa luultavasti sen silottamista teräslastalla. Se ei saa kuitenkaan tehdä täysin märkänä, vaan kun betoni on kuivunut hetken (vajaa tunti tai niin). Kun olet kaatanut betonin, voit/pitää kuitenkin ottaa lastan ja vetää pinnan tasaiseksi. Lastan pitäisi kastella etukäteen.

Jos haluat tehdä betonista tummanharmaata, voit lisätä hieman mustaa pigmenttiä (jauhetta) kun sekoitat betonia. Sitä on saatavana jopa Bauhausista. Suosittelen tekemään muutamia koe-eräitä ennen kuin aloitat, jotta tiedät kuinka paljon jauhetta lisätä halutun tuloksen saavuttamiseksi. Valaa vanhaan jäätelöpakettiin tai vastaavaan ja pidä kirjaa mittasuhteista, jotta voit toistaa koko prosessin, kun on aika tehdä lopullinen valos. Jos haluat vain tehdä pinnan hieman tummemmaksi, voit myös öljytä sen (kun betoni on täysin kovettunut).

Kysyit aiemmin betonin värinästä... luultavasti riittää, että koputtelet betonin juuri silloin kun olet kaatanut sen. Tämä onnistuu kauhalla tai laudanpäällä. Älä ole laiska, vaan jatka hetken. Iskuporakoneella värinä toimii vain, kun on muottiin, jota voi ravistaa. Itse sain kerran villin idean, joka osoittautui toimivaksi: http://www.byggahus.se/forum/860412-post83.html. Se olisi todennäköisesti toiminut hyvin myös sinun tapauksessasi.

Voin antaa pienen raportin viikonlopun seikkailuista (mokat?) Ostimme hienobetonia (Maxit/Weber), sekoitimme sen ohjeen mukaan ja lisäsimme hieman extra vettä. Kaadoimme "muottiin" ja aloimme tasoittaa. Siitä tuli tukevahko laatta, jossa on paljon viehätystä. Mutta käsi sydämellä, melko monta virhettä yleensä perustellaan sillä, että ne kuuluvat viehätykseen. :)

En tiedä mitä meni pieleen, ilmeisesti meidän olisi pitänyt sekoittaa paljon juoksevammaksi, niin että se valuisi paremmin. Nyt se oli kuin yrittäisi levittää märkää soraa. Tasoittaminen oli täysin mahdotonta ja saada kaunis, sileä pinta ei tullut kysymykseen. Olimme melkein poistamassa kaiken uudelleen, mutta päätimme antaa sen olla ja katsotaan miten se menee.

Eilen hiottiin alas niin, että kivi tuli esiin ja saimme lopulta aika siistin pinnan. Ei sileä tai tasainen pennin vertaa, mutta jotenkin se kuitenkin sopii melko hyvin kaikkiin muihin epätäydellisyyksiin, joita vanhassa talossamme on. Aiomme lopettaa kastelun pian ja antaa sen kuivua, jotta näemme miltä se näyttää.

Pahimmassa tapauksessa joudumme tekemään uudelleen ja tekemään oikein. Tosin tällä kertaa siellä on raudoitusverkko, jota ei ole yhtä hauska hakata ylös. :(

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.