Hei,
Aion ostaa uuden keittiön ja olen rikkonut kaiken vanhan.
Ajattelen nyt rakentaa ylimääräisen seinän keittiölle sen sijaan, että jyrsisi kaapelit betoniin.

Onko vain tavanomaista rakentaa 60cc runkoja naulatulppien kanssa ja sitten puulevy ja kipsilevy päälle??

Ajattelen laittaa laattoja päälle, pysyykö ne todella kiinni kipsilevyssä kaiken painon vuoksi??

Kiitollinen kaikesta avusta
 
Hei

Kuten tavallista 60cc nä mutta 45cc ja ajaa 90 gips on varmaan yleisintä =)

Joo se tulee kestämään =)
 
Ok, joten 45cc.

Millaisen träskiva suosittelisitte, ja minkä paksuisena??

Kipsilevy tulee varmaan tavallisesti 13mm.

Kiitos
 
Onko kenelläkään antaa lisää vinkkejä ja neuvoja, kiitos ??

Kiitollinen kaikista vastauksista.
 
osb + kipsilevy on kyllä standardi tänään. Jos käytät 90 kipsilevyä tai 120 ei väliä.
 
Hei taas evoline. Kaikki tekevät omalla tavallaan, mutta jos minä rakentaisin niin kuin sinä olet ajatellut, en edes katsoisi osb-levyä. OSB on ehdottomasti huonointa roskaa, mitä voi käyttää, sitten ihmiset voivat sanoa mitä haluavat. Käyttäisin 12 mm plyfaa ja kiinnittäisin 28 mm ruuveilla. Muistaakseni ne ovat 4.3x28. Älä anna kaikkien, jotka sanovat, että sinun pitäisi käyttää osb:tä, huijata sinua.
 
Olen täysin samaa mieltä Chris_Low'n kanssa tässä tapauksessa. OSB:tä käytetään vain väliaikaisratkaisuihin mielestäni. Plyfa on se, mitä sinun pitäisi käyttää. Vähän kalliimpi, kun kyseessä on vain yksi seinä, jota sinun pitää tehdä.
 
Jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan.....:rolleyes:
 
  • Testitulokset seinärakenteiden kestävyydestä eri levytyyppejä käyttäen, mukaan lukien STABIL, OSB, ja vaneri. Mukana myös kuormitustestit.
  • Tykkään
kallebolle
  • Laddar…
evoline sanoi:
1. Kelpaako 11mm paksuus OSB från byggmax ??
[linkki]

2. Onko det spånskiveskruv jolla kiinnitetään OSB reglereihin ??
[linkki]

3. Minkä pituiset ska det olla på skruvarna, 4,2x30mm, 4,2x41mm tai 4,2x 51mm ??

4. Onko det vanliga gipsskruvar sitten till gipsskivan joka ska kiinnitetään OSB:hen ??

Kiitos
1. Kyllä osb kelpaa hyvin, vaikka se on halvempi Bauhausissa tällä hetkellä. Tai voit käyttää plyfa, joka on vähän parempi mutta kalliimpi. Tarkista kuva yllä olevasta viestistä.

2. Itse käytän yleensä 40mm gipsskruv, mikä on "oikein" en tiedä.

3. 40mm osb:hen, 30 mm gips (tai 40 mm, jos haluat kiinnittää gips myös reglereihin kun se on mahdollista, tarvitse ei kuitenkaan).

4. kyllä.
 
Chris ja Raceman pitäisi myös lukea tämä, ennen kuin lyhytjuna kohti sitä, mikä ei ole plyfa, jatkuu:

Ote Byggelitilta, kommentti koskien SP:n testiä, korostin vastauksen osan, joka pitäisi lukea erityisen tarkasti:

Kunain käyttää seinälastulevyä kipsilevyn takana, kun turvallisuussyistä esimerkiksi pakotietä varten on oltava sellainen ulkona, mutta haluaa silti kiinnittää jotain raskaampaa vakaampaan seinään. Vanerilevyä tai OSB-levyä käytetään usein tähän tarkoitukseen, mutta olisi varmasti halvempaa käyttää lastulevyä sen sijaan, mutta kestääkö se? Byggelit on antanut SP Ruotsin Koestus- ja Tutkimusinstituutin suorittaa vaativia vertailevia testejä tästä yllättävän hyvällä tuloksella.

SP rakensi erityisiä seiniä vanerista 12 mm, OSB:sta 11 mm ja Byggelitin seinälastulevystä STABIL 12 mm. Kaikissa oli 13 mm paksu kipsilevy asennettuna eteen/päälle. Kestävyydet testattiin sekä pystysuunnassa että vaakasuunnassa kiertämällä ruuvi TFX SPAX-S 5,0 x 60 levyjen läpi, mutta jätettiin ruuvin pää 1 cm pinnan ulkopuolelle. Täsmälleen samanlaista kaikille seinille. Ruuvi kuormitettiin sitten murtumiseen asti. Kävi ilmi, että lastulevy oli marginaalisesti heikompi kuin molemmat huomattavasti kalliimmat levyt, mutta kuitenkin tarpeeksi vahva nimittäin:


Stabillevy + kipsi kesti 258 kg pystysuunnassa ja 124 kg vaakasuunnassa

OSB-levy + kipsi kesti 266 kg pystysuunnassa ja 169 kg vaakasuunnassa
Vanerin + kipsi kesti 270 kg pystysuunnassa ja 191 kg vaakasuunnassa


Kun seinille ripustettiin peltiinen keittiökaappi 2 samanlaisella ruuvilla kuin yllä ja kaapin yläosa kuormitettiin murtumiseen asti, saatiin seuraavat tulokset: STABIL 349 kg, OSB 290 kg, ja vaneri 361 kg. Mikään tavallinen keittiökaappi ei itsessään kestäisi enempää kuin pienen osan tästä kuormituksesta, riippumatta siitä, mitä vaihtoehtoa täällä valitaan. Ei siis ole mitään syytä kestävyyssyistä valita mitään kalliimpia vaihtoehtoja.
 
Okei, siitä tulee vaneri OSB:n sijaan, tuskin kalliimpaa, mutta tuntuu turvallisemmalta, kun tietää, että se kestää paremmin, vaikka ei ripustaisikaan mitään...

1. Minkälaisia ruuveja tulisi käyttää vanerin kiinnitykseen koolauksiin, pituus ja nimi??

2. Ovatko samat ruuvit aina käytössä OSB:lle, vanerille ja muille tavallisille puulevyille??

3. Onko 11mm vaneri riittävä, en löydä 12mm??

(En ole lähellä Bauhausia tai vastaavaa, vain Byggmax, joka on auki tänään)

Kiitos kaikista vastauksista
 
Hyvä valinta =)
1. Tavallinen spånskruvi noin 30mm on täydellinen.
2 Riippuu siitä, mitä tarkoitat tavallisella puulevyllä =)
3 11mm ?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1005.aspx
(Jos aiot ostaa rakennusmateriaalit Byggmaxilta ja ottaa 120 plyfa)
 
OK, kiitos kaikesta avusta.
Olen saanut vähän lihaa luiden ympärille nyt.

Jos olen unohtanut jotain, niin vinkkaa minulle.
Kiitos
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.