Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
SBH: se mitä tehdä, on se, että suunnittelet toimituksesi niin, että sinulla on vain ne matriaali, joita tarvitset. matriaali vie paljon tilaa ja jos esim. kipsi vaurioituu kosteudessa, niin on vain ostaa uudet levyt.
Stefan N: Eikö yleensä voi arvioida 500:-/m2 materiaalille ja saman verran työlle?
cederbusch: Aion asentaa julkisivun muuratuista sinibetonilohkoista. Ajattelin käyttää 45 x 70 hieman paksumpaa eristystä varten. Onko paras kiinnittää nämä kulmaraudoilla vai pitkillä naulatapilla? Kulmaraudat tuntuvat kätevimmiltä, mutta en ole varma.
vojma: ...ja käyttämällä mahdollisimman suuria mittoja voit minimoida virhemarginaalin. Terassilla voi siksi olla sopivaa käyttää mittoja 3m, 4m ja 5m. Tämä vaatii, että sinulla on riittävän pitkä mittanauha ja mielellään kaksi henkilöä...
huggan: Urissa muuten pelti taipuu kun kiristät jos pellin ja puun välissä on ilmaa.
Dsl: Olen rakentamassa pesutupaa autotallin osaan talosta. Seinän leveys tulee olemaan 2,5 m, sivuseinät ovat betonielementtiä (1 ulkoseinä) ja lattia on uusi betonilaatta lattialämmityksellä, jonka olen valanut 200 mm solumuoville. Seinään tulee vesi hanaan ja koneisiin sekä sähkö kytkimille ja pistorasioille. Pesutuvan puolelle ajattelin käyttää vesieristyslevyä, esimerkiksi
leftrustle: Levyt ovat olleet ylhäällä jo kauan. Lopputulos oli sellainen, eivät olleet suoria penniäkään, kuten huomautettiin. Ne pullistuvat alustasta täällä ja siellä, kiinnitin ne nauloilla ja liimalla. Mutta vähän kauempaa katsottuna ne näyttävät hyvältä. Nyt ne pitää vain valkovakata, uusi lattia, listat, katon maalaus... Nyt mietin, onko kenelläkään ideoita siitä, kuinka
JOW: Lattialämmityksen osalta, totta, on olemassa syöttölevyjä lisäurilla, joihin voi kuljettaa letkuja. On myös mahdollista porata reikiä palkkeihin kuljetusreittejä varten ja laittaa suojausletku, johon voi sitten vetää lattialämmitysletkun.
saturnus: Toki se voi aiheuttaa ongelmia, kun tilat ovat kylmiä. Minulla ei ole muovia omassa, mutta tuulensuoja on ja kunnolla eristetty = 195mm seinissä muun muassa. Huomasin myös jonain kertana, että kaikki oli märkää siellä sisällä, ja tämä johtui liian vähäisestä ilmanvaihdosta. Vihdoin, voin sanoa, että ilmalämpöpumppu on asennettu.
Joukko: Ah. Sitten käytän Byggmaxin syllpappia. Maksaa vain 109kr. :)
b8q: Hei! Träguiden tarjoaa runsaasti taulukoita ja rakennusesimerkkejä: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
bobas: Niin kauan kuin kellari on kuiva, pärjää varmasti ilman pakotettua tuuletusta lattian alla. Talossani oli betonissa upotettuja puulistoja ja niiden päällä oli tammiparketti. Tämä oli ollut paikallaan 45 vuotta ilman vaurioita, mutta se ei tarkoita, että kaikilla olisi yhtä hyvä tuuri.. Jos asentaisin uuden lattian, valitsisin tuuletetun tai klinkkerin lattialämmityksellä.
injonil: Olen käyttänyt Byggmaxin myymiä paneeliklipsejä. Itse klipseissä ei ole mitään vikaa, ne pitävät hyvin jos on tarkka asennuksessa, mutta jousi kuormittuu erittäin paljon ja voi haljeta.
Elkludde: Laminaatti, Lehtikuusi halkeilee helposti eikä ole niin vahva.
JPW: Olen samaa mieltä viimeisimmästä viestistä, meidän talomme on MoDo-talo vuodelta 73 ja kaikki seinät (tavalliset nykyaikaiset runkoseinät) on päällystetty juuri TS tyypillä - Masoniten valmistamalla rakennuslevyllä (Rundvikissa?). Olen yrittänyt tähdätä ikkunan viereiseen runkoon kaikkia verhotankoja varten, ja melkein aina takana on ollut puuta. Muuten pitkä ruuvi sellaisen
Kurtivan: Paneelilevy v-uralla tai helmipontilla on 7mm paksu.
pbengtsson: Sääntö sinänsä selviytyy siitä, mutta liimaa (ja ruuvaa) osb ennen kipsiä, niin vakautat koolaukset sivusuunnassa. Silloin on helpompaa asentaa kipsi, kun riittää, että ruuvaa osbiin.
ewjobe: [citat] Ei kyse kuluista. Haluan parvekkeelle mahdollisimman ohuen profiilin. Viimeinen asia mitä haluan on laatikot teräspalkkien ympärille, siinä tapauksessa voin yhtä hyvin käyttää impreneratt trä parvekkeen lattiapalkkina.
PCLarsson: Nyt olet lähellä. Anna etäisyyden ja pisteiden talon seinämillä olla kiinteitä. Säädä sitten kuvaa lähimpänä olevaa pistettä siten, että tulee 5 metriä pisimmälle oikealla talon seinää pitkin olevan pisteen ja kuvan lähimmän pisteen välille. Etäisyyden kuvan lähimmän pisteen ja talon seinämien vasemmanpuoleisimman pisteen välillä on kuitenkin oltava jatkuvasti 4 metriä.
Wendigo: Ajattelin sekoittaa betonin itse. Erittäin kallista betonimyllyllä täällä Gotlannissa.
t-quick: [citat] Minulla on nyt 45x95 seinissä ja suunnittelen laittavani kaksinkertaiset tukipuut oven molemmille puolille. Ovi on Elitfönsteristä, joten sen pitäisi toimia 9x21 kanssa.
pozz2: Kuten topic. Aion asentaa raaka/lastuavaraa sisäseinään, mutta pitääkö taakse laittaa kipsilevy vai ei tarvitse?
Gri11en: , onko niitä? Etsin valkoisia mdf-levyjä - noin 6mm paksuja.
awwe: Ehkä unohdin sanoa. Siellä on ollut terassi 30 vuotta yhdellä puolella julkisivua huonolla tavalla, joten olemme saaneet jonkin verran pakkasrapautumista rapatussa sokkelissa johtuen massasta lehtiä ja sellaista, joka on ollut kosteana sokkelin vasten ja jäätynyt talvisin. Sokkelin rappaus on kaikissa samanlaisissa taloissa kadulla melko huono. Ajattelin korjata sen ensin ennen kuin
ThomasN: Yksi versio, jota olen käyttänyt, on liimata sekä PL 400:lla että kuumaliimalla. Kuumaliima kovettuu hetkessä, mutta ei pidä kovin hyvin, kun taas PL 400 vie kauan aikaa kovettua, mutta pitää toisaalta todella hyvin.
danhja02: Tämä foorumi on täynnä keskusteluja ja kuvauksia erillisistä vajaista, mutta vaikka kuinka etsin, en löydä mitään (muuta kuin muiden vastaamattomia hätähuutoja) koskien vajaa olemassa olevaa seinää vasten! Aion rakentaa vajakokonaisuuden roskasäiliöitä, polttopuita ja puutarhatyökaluja varten autotallin pitkää sivua vasten ja aion valaa pilareita tolppia varten ja kiinnittää
krijo1: [citat] Siihen uskon myös. Vanhoissa asunnoissa on yleensä niin, harva laudoitus (välit lautojen välissä) ja sitten olettamo tai kananverkko rappauksella. Tavallinen puuruuvit toimivat siis hyvin, mutta jos on huonoa onnea, niin osuu kahden laudan väliin, kokeile porata ensin ohut poranterällä. Jos sinulla on mahdollisuus, voit antaa konsolikiskon levätä jalkalistaa vasten, se tarjoaa