Hej.

Har läst och sökt svar i flera månader på mitt "problem"

Bigoar en bild också.

har ett hus byggt 1979, platta på mark med isolering ovanpå som man byggde för den tiden, dvs kall platta. EJ källarhus. INGEN isolering under huset. (syllar med syllisolering (gummilist under) mätta både 2007,2010,2011 på olika ställen varje gång, låga fuktvärden)

Vi har idag grävt bort all matjord och grävt ner till sulan ca 25cm ner längsmed plattan

Fråga 1:

Vad gör jag nu?

Isolera med pordrän säger pordrän, men den remsan blir knappt 15cm om den ska ligga
10cm under mark. Frågan är om det gör något när plattan ändå är kall och ingen isolering under? gör en pordrän remsa på 15cm något när plattan är kall Eller kallasfaltera de 25cm för att förhindra fukt in? (men då kan inte fukt vandra ut)

Eller platon för att få en luftspalt? Går det på 20-25 cm, lönt?

Men det är endast 20-25cm höjd vi pratar om här.

gör det verkligen skillnad vad jag än gör? De flesta gör väl ingenting? Inga andra liknanden hus i området har gjort något liknande

Fråga 2:

Det jag undrar också är hur jag ska fylla upp detta och med vad?
Det förslaget jag har fått är att fyll upp sedan med ICKE dränerande material och lägg sedan plattor runt huset som lutar från huset. För att att inte få ner regnvatten i dräneringen

(Dränering ligger sedan längre ner runt huset och den kommer jag inte gräva upp)

• Talon sokkelin vieressä kaivettu maata paljastamaan sokkeli, varjo seinällä.
Viimeksi muokattu:
Mikä on ongelma? Mitä yrität saavuttaa toimenpiteellä?

Ehkä unohdin sanoa.

Siellä on ollut terassi 30 vuotta yhdellä puolella julkisivua huonolla tavalla, joten olemme saaneet jonkin verran pakkasrapautumista rapatussa sokkelissa johtuen massasta lehtiä ja sellaista, joka on ollut kosteana sokkelin vasten ja jäätynyt talvisin. Sokkelin rappaus on kaikissa samanlaisissa taloissa kadulla melko huono. Ajattelin korjata sen ensin ennen kuin rakennan uuden aurinkoterassin.

Edellinen omistaja oli istuttanut kukkapenkkejä/ruohoa talon viereen, mikä ei ole hyvä, ja ajatuksena on laittaa laattoja talon ympäri, jotta osittain saadaan pois kosteutta, joka on plattaan vasten, sekä tehdä tästä helpompaa hoitaa ruohonleikkuun yhteydessä.

joten ongelma on:

Kun olen kuitenkin kaivanut, mietin onko olemassa järkevää ratkaisua tehdä nykyisestä ratkaisusta "parempi" ja saada selville, mikä mursketyyppi minun pitäisi täyttää talonreunaa pitkin? (Salaojittava vai ei salaojittava)

Se, mitä toivon saavuttavani, on vähentää kosteuden vaikutusta plattaan järkevällä ratkaisulla rajatulle alueelle.

Tätä minä ihmettelen.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.