Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
spjakob: Hei, oletko ollut yhteydessä johonkuhun tai oletko saanut lisätietoa tästä sen jälkeen kun postasit? Pohdin tätä itse tällä hetkellä...
skones: Ajatusvirhe minulta: minulla on 3,40 platttasta valmiiseen lattiaan yläkerrassa. Joten tukevat palkit mahtuvat paikalleen::rolleyes:
lasselasse: Aion rakentaa yläkerroksen 1/3 osasta suurempaa kellaritilaa. Suunnilleen kuin puinen parvi, jossa on kaide ja portaat alas betonilattialle, jolla koko rakenne lepää. Noin 4x3 metriä ja noin 2 metriä korkea katto parven alla on suunniteltu. Betonia olevat seinät ympärillä, joten rakenteen voi tukea alapuolelta kolmen seinän suuntaisesti, kun taas neljäs puoli vaatii jonkinlaisia
Matti_75: Ei, olen kokeillut butyylisaumanauhaa eikä se ole kovin hyvä työskennellä sen kanssa. Siksi käytän butyylitiivistettä. Se on myös suhteellisen halpa.
Gabbe1: Kaikki on suhteellista, Sain lainata sähköistä taivutuskonetta ja appiukko sai käsiinsä paljon ylimääräistä 8 mm harjaterästä jostain rakennustyömaalta, joten omalta osaltani se sujui muutamassa tunnissa (200 kpl). Itse reunapalkin raudoituksessa se on itse asiassa helpompaa, jos käytät kengät, koska voit valmistella kaiken sitomalla sen yhteen (joidenkin sahanjalkojen tai
mlkjhr: Reglat pitäisi olla poikittain muihin reglara? Siinä tapauksessa olisin ehkä valinnut vinklar ja kamskruv sen sijaan.
DecaVadore: Näyttää siltä, että toimenpide on ainakin ilmoitusvelvollinen. (kunnalta) Uudessa maankäyttö- ja rakennuslaissa toimenpiteet, jotka olivat aiemmin rakennusilmoitusvelvollisia, mutta eivät luvanvaraisia, ovat ilmoitusvelvollisia. Tämä koskee muun muassa: muutoksia rakennuksessa, jos kantavat osat kosketetaan tai jos pohjaratkaisua muutetaan merkittävästi Mutta muut kysymykset.
tlundberg: Träguidenilla on esimerkki [1], jossa he näyttävät eri U-arvot käyttämällä 95+45 (ja 145 eristys välissä), joten sen pitäisi olla ok myös. Tosin mielestäni 45-seinät voivat olla hieman huojuvia, joten olisin mieluummin käyttänyt 70+70, jos se on yhtä vahva (tulee sama kokonaislevyys, 140mm). [1] http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281
empame: Miten on palavaan materiaaliin asennettujen kohdevalojen laita? Minulla on paljon kohdevaloja "huntonit-katossani", joka on varmaankin tehty jonkinlaisesta kovalevystä...
ByggNiclas: Kyllä, se oli alkuperäinen suunnitelmani, minulla on tänään Hilti ruuvinväännin ja olen ostanut siihen syvyysrajoittimen ja käytän Essve kipsilevyruuveja teräsrunkoon 3,5x25mm. Ehkä se toimii sittenkin. Ymmärrän, että on tehokkaampaa käyttää kipsilevyruuvinväännintä, mutta tulos voi olla sama, vaikka tavallisella ruuvinvääntimellä kestää hieman kauemmin. Ainoa asia, jonka
Slugge: Poraa pieni reikä ja katso, mitä sen takana on. Kuten Fnurpern kirjoitti, jos olet onnekas, siellä on puulankku, sitten voit vain ruuvata suoraan sisään. Muuten se on todennäköisesti tiiltä, silloin tarvitset poravasaran tai iskuporan. Jos sinulla on kärsivällisyyttä, se voi onnistua myös ruuvinvääntimellä, jos kyseessä on vain yksittäinen reikä.
Lane: Tässä tulevat kuvat: Käytävä, joka kulkee talon lyhytsivuilta, tässä siis oikea seinä on kantava. Vasemman seinän perällä näkyy oviaukko (jossa liitin roikkuu): [bild] ja kuva halkeamasta ulkoa ja sisältä sieltä, missä olemme purkaneet seinän (vähän epäselvempi tässä mutta näkyy X:n korkeudella): [bild] [bild] halkeama on kasvanut alaspäin kohti elementtiä.
larsbj: 25 mm riittää, mutta suurempi antaa paremman kierron uudisrakentamisessa käytetään yleensä 45 mm. Tavallinen masonite toimii, mutta muistelen sen oikeastaan olevan öljykarkaistu.
sebbe83: Olen saanut valmiiksi talon alakerran ja aion aloittaa yläkerran pian. Olen eristänyt ulkoseinät 195:llä, mutta en ole vielä laittanut muovia ja lisännyt 45:sta eristystä. En myöskään ole laittanut muovia kattoon, joten siellä on edelleen ulkolämpötila. Nyt on tullut paljon kondenssia tuulensuojakankaalle ja eristyksen ulkopuolelle. Miksi? Sama lämpötila ulkona ja sisällä eikä
wrang: Ajoimme veden ja laattasahan kanssa Jula:sta. Olisi voinut ostaa paremman terän, sillä reunoista tuli hieman lohkeilevat, mutta ei mitään hermostuttavaa. Laitoimme tämän puolen seinää vasten. Jouduimme leikkaamaan 2 cm laattoja MD:ltä, jotka olivat 17 mm paksuja.
lorens: En ikinä harkitsisi laittavani kipsilevyä, ajattele kaikkia suuria metalliosia, joita jää jäljelle gips-mollyista, kun siirtelet tauluja ja tauluhyllyjä jne... sen sijaan että olisi vain pieni naulanreikä!
Paytax: Olen asentanut 25-30 neliömetriä klinkkeriä sillä, toimii erittäin hyvin! Asennettu tasoitteella! Terveisin
Johan Gunverth: Jos onnistut löytämään ne, älä unohda, että väri on NCS S 0500-N. :-) Monet paremmista valmistajista voivat toimittaa värisi pientä lisämaksua vastaan.
Roundup: Normaalisti verkkoa ei aseteta aivan alustaa vasten, mutta se voi olla tarpeen, jos sinulla on vain 1 cm, muuten se voi pistää esiin tai jättää ruosteläiskiä, jos se on kostea. Punapohjamaali ei ole hyvä idea, sillä se voi aiheuttaa rappauksen irtoamista entisestä alustasta, jolla on todennäköisesti alhaisempi lujuus kuin punapohjamaalilla. Ei pitäisi koskaan rapata niin, että
henkeh91: Hei! Olen tekemässä koulussa projektitehtävää. Minun pitää nimittäin piirtää leikkauskuva (pohja, ulkoseinä ja katto) toimivan ilmastointiratkaisun kanssa. Ongelma on, miten piirtää itse ikkunakarmin alapuoli. Olen piirtänyt sekä eristyksen että ilmansulun, ja mietin, pitäisikö piirtää jokin tyyppinen pelti tai kipsi itse karmin alle? Tällä hetkellä se on suoraan tiilen ja
bockara: Okei, lattialämmitys katetussa terassissa sisältää jonkinlaista jäähdytysnestettä, jotta sen voi sammuttaa. Sitten on siis niin, että jos tulee ongelmia kosteuden ja homeen kanssa. Koen jo nyt, että tarvitaan melko paljon lämpöä pitämään sen 7-8 asteessa. Miten te tekisitte? On myös lämmin autotalli, jossa on hanavesi, joten pidän siellä noin 5 astetta, ettei se jäädy, mutta
Dethåller: Jos joku on kiinnostunut, voin kertoa, että seinät on purettu ja uusi seinä on pystytetty pienentämään makuuhuonetta. Kuvan ottamisen jälkeen sähköjohdot on upotettu ja kaikki on tasoitettu! Lisään, että oli totaalinen helvetti saada seinät pois, paksut lankut molempiin suuntiin, joita en ole koskaan nähnyt olevan niin hyvin naulattu yhteen. Tämän lisäksi rapatut kaislaseinät,
Yrrol: Olen jumissa kylpyhuoneeni kanssa, vuoden ajan, mutta nyt minun täytyy saada se valmiiksi, jotta voin suihkuttaa kotona. Minulla on visio, mutta en löydä materiaaleja. Fantasiassani haluan päällystää "laatikon"/"hyllyn" mustalla liuskekivellä. Minulla on paikallinen kivimies, jolla on nyt ollut puoli vuotta aikaa saada hinnat selville. (3 muistutusta) joten nyt joudun etsimään enemmän
ZipLock: [citat] Kiitos vinkistä, mutta he näyttävät olevan suljettu nykyään. Kun klikkaa "Aukioloaikamme:", näkee: "Nyt suljemme portit."
Demmpa: Riippuen siitä, miltä seinä/katto näyttää, voi olla mahdollista "tukea" kattoa, purkaa olemassa olevat palkit ja asentaa suurempi liimapuupalkki, jonka jälkeen tuki puretaan.
ThoBer: Vaikeasti hahmotettava markkinat, jossa etsin nyt listaa, joka asetetaan kaapin seinän ja jääkaapin väliin. Meillä on jääkaapin tila vanhassa talossa. Aikaisemmin jääkaappi oli pienempi, mutta kun ostimme 125 cm korkean Gram-jääkaapin, poistimme muutaman hyllyn ja saimme noin 125 cm korkeuden mukautettua. Gram alkaa olla epäluotettava, valo ei sammu jne., joten olemme etsineet sopivaa
anders07: [citat] Kuvittele, että otat saranan oikean osan ja taitat sen vasemman osan yli. Saranan vasen osa on siis kiinni kaapissa ja oikea osa ovessa. Sulje ovi ja työnnä sarana ulos oven oikealta puolelta, jota avaat itseesi päin, oikeakätinen siis... :)