Olen pitkään lukenut foorumia, mutta en ole aikaisemmin tarvinnut kysyä apua, vaan olen selvittänyt asiat jollain tavalla foorumin tai muun kautta.
Sain tänään pääsyn uuteen asuntoon, tai oikeammin sanottuna, 20-luvulla rakennettuun. Olen yrittänyt saada selville rakennusvirastolta, onko kyseinen seinä kantava vai ei. En ole saanut vastauksia, ei myöskään yhdistys tiedä. Sain vain vastauksen "ehkä".
Poistin tänään pinnat ja tulin tähän. Paksut pystysuorat runkorakenteet, näiden takana kummalliset vaakasuuntaiset runkorakenteet. Tuntuu aika luonnolliselta, että se on kantava. Muuten se olisi kaikkien aikojen työvoimavaltaisin seinä. Talo on kolmikerroksinen. Seuraamalla seinää talon harjalle, se ei jatku ullakkotilassa. Teoriani on, että se on tarkoitettu vakauttamaan sivusuunnassa ilman, että olen mikään insinööri.
Katon pystypuut kiinnittyvät kattopalkkiin, joka kulkee vaakasuuntaisesti katon sisällä. Vaaka- ja pystypuut on naulattu toisiinsa. Vaakapuuhun sopivat pystypuut ovat hyvin heikosti sovitettu kattopalkkiin. Suuria rakoja siellä täällä. Lisäksi jotkut ovat liitettyjä. Kun olen sahannut niitä, ei vaikuta olevan painetta alaspäin.
Liitän muutamia kuvia. Mitä mieltä olette? Tuntuuko spontaanisti, että kattopalkki ja jättämällä yksi palkki kummallekin puolelle riittää?
Eikä aloitettaisi huutamalla "palkkaa suunnittelija"=)
Lisäksi mainittakoon, että yhdistys itse tietää, että kyseinen seinä on purettu useissa huoneistoissa mutta ei ole tuettu.
Pystyplankutus on täysin normaalia myös ei-kantavissa seinissä kaksikymmenluvulla rakennetussa talossa. Joten tästä ei voi sanoa mitään katsomatta koko talon rakenteeseen.
Mitä haluat tehdä?
Onko se sisä- vai ulkoseinä?
Onko sinulla mitään piirustusta?
Mitä on katon yläpuolella (yläkerros/ullakko), miten kattotuolit menevät?
Onko sinulla kuva koko seinästä?