Olen pitkään lukenut foorumia, mutta en ole aikaisemmin tarvinnut kysyä apua, vaan olen selvittänyt asiat jollain tavalla foorumin tai muun kautta.
Sain tänään pääsyn uuteen asuntoon, tai oikeammin sanottuna, 20-luvulla rakennettuun. Olen yrittänyt saada selville rakennusvirastolta, onko kyseinen seinä kantava vai ei. En ole saanut vastauksia, ei myöskään yhdistys tiedä. Sain vain vastauksen "ehkä".
Poistin tänään pinnat ja tulin tähän. Paksut pystysuorat runkorakenteet, näiden takana kummalliset vaakasuuntaiset runkorakenteet. Tuntuu aika luonnolliselta, että se on kantava. Muuten se olisi kaikkien aikojen työvoimavaltaisin seinä. Talo on kolmikerroksinen. Seuraamalla seinää talon harjalle, se ei jatku ullakkotilassa. Teoriani on, että se on tarkoitettu vakauttamaan sivusuunnassa ilman, että olen mikään insinööri.
Katon pystypuut kiinnittyvät kattopalkkiin, joka kulkee vaakasuuntaisesti katon sisällä. Vaaka- ja pystypuut on naulattu toisiinsa. Vaakapuuhun sopivat pystypuut ovat hyvin heikosti sovitettu kattopalkkiin. Suuria rakoja siellä täällä. Lisäksi jotkut ovat liitettyjä. Kun olen sahannut niitä, ei vaikuta olevan painetta alaspäin.
Liitän muutamia kuvia. Mitä mieltä olette? Tuntuuko spontaanisti, että kattopalkki ja jättämällä yksi palkki kummallekin puolelle riittää?
Eikä aloitettaisi huutamalla "palkkaa suunnittelija"=)
Lisäksi mainittakoon, että yhdistys itse tietää, että kyseinen seinä on purettu useissa huoneistoissa mutta ei ole tuettu.
Pystyplankutus on täysin normaalia myös ei-kantavissa seinissä kaksikymmenluvulla rakennetussa talossa. Joten tästä ei voi sanoa mitään katsomatta koko talon rakenteeseen.
Mitä haluat tehdä?
Onko se sisä- vai ulkoseinä?
Onko sinulla mitään piirustusta?
Mitä on katon yläpuolella (yläkerros/ullakko), miten kattotuolit menevät?
Onko sinulla kuva koko seinästä?
Voisi sanoa, että ensimmäisessä kuvassa ei ole kantavaa rakennetta oven karmin yläpuolella. Vaakapitimet liittyvät tiiviisti yhteen eivätkä lepää pystytukien päällä. Purin samanlaisia seiniä 50-luvun talossa ja ne näyttivät juuri samalta seinillä, jotka eivät takuulla olleet kantavia. Mutta talosta tarvitaan ehkä hieman enemmän tietoa ennen kuin voidaan tehdä suurempia johtopäätöksiä.
Taas yksi, joka haluaa "öppen planlösning"?
Täytyy olla ihanaa kuunnella keittiökoneita yrittäessään käyttää olohuonetta johonkin muuhun. *jisses*
Kiitos paljon vastauksestasi.
Aina mukavaa, kun voi saada vastauksen ammattilaiselta.
Ei kyse ole öppen planlösning, vaan se on aivan uusi trendi, jonka olen huomannut, jossa ajattelin siirtää seinää olohuoneen ja makuuhuoneen välillä, jotta makuuhuoneesta tulee pienempi ja olohuoneesta näin suurempi. Kutsun sitä "stängt planlösning."
Olen samaa mieltä kanssasi, minun piti käydä korvalääkärillä todennäköisestä tinnituksesta johtuen, kun induktiolieteni edellisessä asunnossa oli todella meluisa avoimessa tilassa.
Ja vastauksena muille, se luultavasti puretaan tänään kokonaan, koska puheenjohtaja antoi minulle vapauden käyttää rakasta lekasärmää.
Jos joku on kiinnostunut, voin kertoa, että seinät on purettu ja uusi seinä on pystytetty pienentämään makuuhuonetta. Kuvan ottamisen jälkeen sähköjohdot on upotettu ja kaikki on tasoitettu!
Lisään, että oli totaalinen helvetti saada seinät pois, paksut lankut molempiin suuntiin, joita en ole koskaan nähnyt olevan niin hyvin naulattu yhteen. Tämän lisäksi rapatut kaislaseinät, joihin ei ole säästelty rappauksessa. 600 kg rappausta ja vahingoittuneet keuhkot, vaikka käytin kasvonaamaria, mutta ne ovat poissa :x
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.