Olen googlannut paljon ja yrittänyt selvittää palovaaraa, joka liittyy kipsilevyn takapuolella olevaan pahviin, kun asennetaan spotteja kattoon, mutta en ole onnistunut löytämään mitään.

Olen palkannut sähköasentajan, joka on vetänyt sähköä ja asentanut 20w 12v halogen hide a lite, upotussyvyys noin 22mm, eikä vaadi potteja. Ne tulevat todella kuumiksi, jopa niin kuumiksi, ettei niitä voi koskettaa. Onko olemassa riski, että kipsilevyn takapuolen pahvi voi syttyä palamaan?

Onko kyseessä reikä kipsisessä katossa, joka huolestuttaa sinua? On toki riski, mutta tapaukset, jotka tunnen, liittyvät enemmän kosketukseen palavien materiaalien kanssa, eristykseen tai potin puuttumiseen. Huolehdithan jostain ilmanvaihdosta, vaikka paikallinen spottisi ei vaatisi pottia.

Kipsi luokitellaan palamattomaksi materiaaliksi, eikä paperi ala palaa heti. Paperin lämpösyttymislämpötila (syttyy kuumentamalla ilman liekkiä) on noin 450 astetta. Lisäksi paperi on kiinnitetty täysin palamattomaan kipsiin, joka sitoo vesimolekyylejä, joten ne täytyy ensin "keittää pois".

Joten sinun ei tarvitse pelätä kipsipaperia, mutta sinun tulee olla erittäin huolellinen sen suhteen, mitä paikallisen spotin yläpuolella on.

• Tykkään
ByggNiclas
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Kyllä, spotista tuli niin järkyttävän kuuma, olin huolissani kartongista. On kunnollinen marginaali, 10 cm ilmaa yläpuolella ja betonikatto.

Luin Norgipsin sivuilta, että lämpötilan kipsiä vasten ei tulisi ylittää 50 astetta jatkuvasti, jotta vältetään kuivuminen. Kysymys onkin, kuinka pitkästä ajasta puhutaan, oletan myös, että heidän lämpötilailmoituksessaan on jonkin verran marginaalia, mutta 50 astetta ei kuulosta mahdottomalta saavuttaa, jos ei voi pitää spottia kädessä. Tämä johtaa tosin pikemminkin siihen, että kipsi hajoaa ja lamppu irtoaa kuin paloon kartongissa, mutta kuitenkin.

/n

Viimeksi muokattu:
Kun alkaa poltella, lämpötila on noin 60 astetta.

Mutta en usko, että kuivumisesta olisi mitään ongelmaa. Se ei todennäköisesti leviä muutamaa senttimetriä kauemmas levystä, ja toisaalta paperi pysyy paikallaan ja antaa jonkin verran tukea, ja toisaalta kuivuminen tarkoittaa luultavasti, että lujuus heikkenee, mutta ei häviä "kokonaan".

Miten on palavaan materiaaliin asennettujen kohdevalojen laita? Minulla on paljon kohdevaloja "huntonit-katossani", joka on varmaankin tehty jonkinlaisesta kovalevystä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.