31 142 lukukertaa ·
17 vastausta
31k lukukertaa
17 vastausta
Ruuvin pituus 70 riman kiinnittämiseksi kattoon?
Sivu 1 / 2
Hei
Olen parhaillaan sisäkorjaamassa autotalliani ja mietin, kuinka pitkät ruuvit minun on hankittava kiinnittääkseni 70*45-koolauspuiden kattoon? Koolauspuut asennetaan pystysuoraan, joten ruuvaan läpi 70 mm puolelta. Minulla on loiva katto, noin 3 cm metriä kohden.
Katon rakenne on seuraava: huopa, raakapontti, 45*45 (ilmaväli), 220*45 ja sitten asennan 70*45 sen alle.
Aion eristää koko 220*45 koolauspuun ja sitten laittaa muovin, sitten asennan 70*45 ja eristän sen myös. Sitten tulee OSB ja katonkipsi.
Off topic
Seinät on rakennettu 145*45, johon lisätään 45*45, sitten OSB ja kipsi.
Olen parhaillaan sisäkorjaamassa autotalliani ja mietin, kuinka pitkät ruuvit minun on hankittava kiinnittääkseni 70*45-koolauspuiden kattoon? Koolauspuut asennetaan pystysuoraan, joten ruuvaan läpi 70 mm puolelta. Minulla on loiva katto, noin 3 cm metriä kohden.
Katon rakenne on seuraava: huopa, raakapontti, 45*45 (ilmaväli), 220*45 ja sitten asennan 70*45 sen alle.
Aion eristää koko 220*45 koolauspuun ja sitten laittaa muovin, sitten asennan 70*45 ja eristän sen myös. Sitten tulee OSB ja katonkipsi.
Off topic
Saattaa olla tarpeen esiporata 70-koolaukset, jotta ne eivät halkeile. Olisin ottanut 90 tai 100 pitkän.
ah, ajattelin 70 korkeaa mutta sitten ruuvi laskettiin 45 koolauksen mukaan... tietenkin pitäisi olla noin 50 mm seuraavassa koolauksessa, jotta se kestää hyvin.
ah, ajattelin 70 korkeaa mutta sitten ruuvi laskettiin 45 koolauksen mukaan... tietenkin pitäisi olla noin 50 mm seuraavassa koolauksessa, jotta se kestää hyvin.
Viimeksi muokattu:
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Esiporaaminen voi olla hyvä, mutta ehkä tarpeetonta, kun "oikeat" ruuvit ovat itseporautuvia.
Mutta pidemmät ruuvit! Vähintään 120 mm. Katto tulee melko raskaaksi.
Mutta pidemmät ruuvit! Vähintään 120 mm. Katto tulee melko raskaaksi.
Hyvä valinta, olen juuri rakentanut kokonaisen talon, jossa on seinät 70x45 ristiin tuetuilla lankuilla pystyasennossa, sekä ulko- että sisäpuolella.
Kaikki on kiinnitetty biltemas 6x120mm torx-ruuveilla, ruuvit on vedetty niin, että kannat upotetaan noin 10mm palkkiin. Ei yhtään palkkia ole haljennut.
Kaikki on kiinnitetty biltemas 6x120mm torx-ruuveilla, ruuvit on vedetty niin, että kannat upotetaan noin 10mm palkkiin. Ei yhtään palkkia ole haljennut.
Olen tilannut ruuveja Wurthilta ja ne olivat 6*140 pitkiä kiinnittämään 45*70 rimat kattoon ja 5*100 kiinnittämään 45*45 seiniin. Sitten tulee tavallisia vaneriruuveja kiinnittämään osb sekä seinille että kattoon ja tavallisia kipsiruuveja kipsille.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Se tulee varmasti kestämään!
Yksi kysymys: Miksi laitat OSB:n kattoon?
Yksi kysymys: Miksi laitat OSB:n kattoon?
Autotalli yhdistyy taloon, joten meidän piti käyttää kaksoiskipsilevyä, mutta sitten kysyin KA:ltä, voisimmeko käyttää osb:tä ja kipsilevyä sen sijaan, ja hänen mukaansa oli äskettäin tehty testi, joka osoitti, että se oli yhtä turvallinen kuin kaksoiskipsilevy. Toinen etu on, että voi kiinnittää asioita minne tahansa ilman ongelmia, tosin ei voi ripustaa liian painavia asioita, mutta voi kuitenkin ripustaa raskaampia kuin jos kyseessä olisi ollut pelkkä kipsilevy.
Kyllä juuri niin, OSB-levy kipsin takana antaa melkein yhtä hyvän paloluokan kuin kaksinkertainen kipsi. Voidaan siis usein korvata kaksinkertainen kipsi. Vähän kalliimpaa, mutta mukavaa kun loisteputkivalaisimet ym. pitää kiinnittää.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
OK, kiitos!
En ajatellut paloluokkaa, vain sitä, että juuri kattoon ei yleensä ripusteta niin raskaita esineitä
En ajatellut paloluokkaa, vain sitä, että juuri kattoon ei yleensä ripusteta niin raskaita esineitä
Eräässä aikaisemmassa jaksossa "Arga snickaren" talon omistaja sai kunnolla sapiska, kun kävi ilmi, että hän oli käyttänyt aikaa laittaakseen OSB:ta kattoon. Tämä oli tosin villassa, voin hyväksyä argumenttisi kun kyseessä on autotalli.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Ja Voima, mitä pitäisi sanoa?
Overkill on se, mikä hiipii minuun joka tapauksessa.
Mutta OK, jos TS haluaa (ja on varaa) rakentaa uuden Fort Knoxin, niin miksei.
Overkill on se, mikä hiipii minuun joka tapauksessa.
Mutta OK, jos TS haluaa (ja on varaa) rakentaa uuden Fort Knoxin, niin miksei.