Hei! Olemme ostaneet talon, joka on rakennettu vuonna 73, siis maavarainen laatta (muovi laatan alla), korotettu ja eristetty lattia. Olemme nyt aloittaneet pienen remontin, purkaneet kodinhoitohuoneen (joka on myös pesutupa) ja yhden vessan. Koska tämä on "kodinhoitohuone", ajattelimme laittaa muovimaton sisäänkäyntiin, kangasta ja maalia seinille sekä vessaaan muovimaton ja märkätilatapetin.

Nyt kysymyksiin.
Nykyisin palkit lepäävät puupalikoiden päällä, jotka ovat suoraan betonilla. Ei merkkiäkään kosteudesta ja hajusta, mutta ajattelimme kuitenkin vaihtaa ne muovivälikkeisiin ja kulmarautoihin. Eristys on lasivillaa? ja ulottuu laatan pinnasta lattiapalkkien yläreunaan, eli koko tilassa lattialastulevyn alla. Ajattelimme eristää vain lattiapalkkien välin ja jättää tilan laatan ja palkeiden välille vapaaksi, jotta ilma voi "kiertää". Lattian alla kulkevat myös vesiputket jakajaan, pitääkö nämä myös eristää vai pärjäävätkö ne ilman eristystä?
Mielestäni tämä olisi fiksuin ja nopein tapa, mutta mitä mieltä olette?

Vessassa, jossa on suihku, olen poistanut valun yläosan, puhdistanut eristeen ja tasoitan joko betonilla tai tasoitteella. Huomaan, kuinka huonosti laatta on valettu, paljon koloja. Täälläkin aion poistaa kaikki puuvälipalat viereisistä huoneista ja vaihtaa ne muoviin. Kun se on tehty, siirrän viemärit suihkulle ja vessalle sekä asetan solumuovin, johon valan laatan? Aion myös vetää uudet pex-putket kaikkiin liitäntöihin solumuovin läpi. Kuulostaako järkevältä?

/Mr Sound

koskien etäisyydet: meillä oli käytössä kiilamaiset etäisyydet painekyllästetystä puusta lattianiskojen alla ja vaihdoimme ne muoviin ja kulmarautaan, mutta sitten huomasin, kuinka kätevää kiilat olivat - yksi kummallakin puolella palkkia, jotta voi säätää tarkasti haluamallaan tavalla. Kun kulmarauta ruuvataan lattiaan ja palkkiin, tapahtuu joskus, että palkki nousee hieman ja roikkuu sitten raudassa eikä muovipalikoissa. Jälkikäteen ajatellen olisin ehkä tehnyt kuten alun perin eli puukiilat.

Yksi vaihtoehto saattaa olla Nivell-golvet (http://www.nivellsystem.se/sv/)
Silloin säätöruuvit ovat kiinni, eli ne eivät voi nousta, kun säädät sääntöä.
Säätö on erittäin helppoa.
Ja eristys roikkuu hieman betonin yläpuolella.

Nivell suosittelee tuuletetun lattian käyttöä heidän järjestelmänsä mukaisesti (he eivät ehkä uskalla suositella muuta), mutta luonnollisesti voi tehdä myös passiivisesti tuuletetun lattian (omalla vastuulla).

Minulla on sama ongelma kuin sinulla, epätasainen ja ruma laatta, ja edellinen lattia oli suoraan klossein säädetty betoniin.
Mutta koska aiemmat puupalikat olivat ehjiä ja kuivia enkä ole nähnyt pienintäkään merkkiä kosteusongelmasta, olen ajatellut tehdä passiivisen Nivellin ja asentaa tuuletettuja jalkalistoja.

Minun tapauksessani 70 mm tukipuut/eristys, uritettu lastulevylattia/lattialämmitys ja laminaattilattia parhaan lämmönjohtavuuden takaamiseksi.

Kiitos vastauksista, aion tutkia hieman ennen kuin päätän. Kuinka sait eristyksen kiinnitettyä reglarien väliin? Eihän sinulla ole sitä koko matkalla plattasta reglarien yläreunaan?

Mr Sound sanoi:
Kiitos vastauksista, aion tutkia hieman ennen kuin päätän. Miten kiinnitit eristyksen palkkien väliin? Eikö sinulla ole sitä koko matkalta levystä palkkien yläreunaan?
Onko tämä kysymys minulle?? ;)
Jos näin on, tässä on vastaus:
Nivell-järjestelmässä on noin 4cm leveät koukut, jotka ripustetaan palkkien yli ja eristys makaa niiden päällä.
Tämä tarkoittaa, että eristyksen paksuus on yhtä suuri kuin palkkien korkeus.
Eristys on erityisesti suunniteltu tyyppi. Se on hieman kovempaa kuin tavallinen mineraalivilla, ja sillä on toinen puoli, jossa on kangas, joka jäykistää eristyksen niin, ettei se roiku keskeltä. Kankaan puoli käännetään alas.
Näyttää siltä, että kaikki kolme suurta valmistajaa tekevät eristystä Nivelliä varten, eli Isover, Paroc ja Roxull. Sitten riippuu siitä, mistä rakennuskauppa tilaa oman eristyksensä, mitä merkkiä saa.
Katso esim. Nivellin esitteestä: http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf

Herättelen tätä ketjua vähän. Itse harkitsen passiivista nivellilattiaa, koska minulla ei ole kosteusongelmia, mutta haluan silti varmistaa tulevaisuutta varten, etten laita orgaanista materiaalia suoraan betonilevyn päälle.

Miten passiiviset nivellilattiat ovat toimineet teillä? Onko jollain muulla kokemusta Nivellistä ilman mekaanista tuuletinta?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.