Suunnittelen autotallia ja harkitsen yläkerran välipohjan valamista. Jänneväliksi tulee noin 6,1 m vapaakannattava ja noin 20 cm paksu. (tämä on rakennesuunnittelijan laskettava)
Vaihtoehtona Plannjan combideckille harkitsen muotoilua solumuovilla, johon on kiinnitetty ulokkeita, jotka sitten valetaan kiinni.

Kysymys kuuluukin, kuinka toimitaan portin kanssa, joka pitäisi ripustaa kattoon. Voiko solumuovin alle kiinnittää koolauksia pitkillä ruuveilla, jotka sitten valetaan betoniin portin kiinnittämistä varten? Tämä ratkaisu toimii harvalaudoituksen kanssa, johon sitten kiinnitän kipsilevyn. Mutta kysymys on, kestääkö se portin painon?

Se oli hieman hassua aikaisemmin, sen tulisi tietysti olla noin 30cm paksu holvi.

Mutta vähän enemmän googlattuani löysin jotain, jota kutsuttiin "TW-holviksi", josta en ollut aikaisemmin kuullut, mutta se vaikuttaa lupaavalta. Onko kukaan kuullut tästä? (se voi olla jonkun muun kaupallinen nimi.) http://biphome.spray.se/thomas.wellander/

Se ei ole oikeastaan kummallisempaa kuin se, että minun tapauksessani muotoiltaisiin solumuovilla ja urilla C/C 60 cm palkkeja varten. Samankaltainen on tehty talossa pienen kellariosan ylle, mutta siinä oli neljä palkkia C/C noin 2m ja paksumpi levy noin 15cm. Etuna olisi, että omapaino pysyy alhaisena ja betonin määrä vähenee huomattavasti, mutta vaatii todennäköisesti enemmän raudoitusta ja solumuovia.

• Tykkään
robert_m
  • Laddar…
Olen huomannut, että Träullit tai vastaava on melko kätevää. Levyjä voidaan asetella ja ne muodostavat sitten sisäkaton autotallissa, sen jälkeen lisätään raudoitus ja lopuksi otetaan paikalle betonimylly ja täytetään päälle. Bonuksena autotallissa on akustisen vaimennuksen ominaisuus.

Kuulostaa näppärältä!
Onko sinulla omaa kokemusta tästä ja jos on, mistä ostit sen?
En ole kuullut siitä aiemmin.

Katselin hieman valmistajan kotisivua ja se näyttää epäilemättä sopivalta ratkaisulta, ainakin katon pintakerroksen osalta. Mutta en usko, että siihen voi kiinnittää porttia, joten se osio kysymyksestä jää edelleen avoimeksi.

Onko kellään kokemusta ehdotuksestani käyttää pitkiä ruuveja solumuovin/puuvillan läpi ja ylös betoniholviin?
Tai onko jollakin muulla mielipiteitä ehdotuksesta? Ajatuksena on, että pitkä ruuvi valetaan kiinni, jolloin sen pitäisi pysyä oikein hyvin?

• Tykkään
robert_m
  • Laddar…
Tein nopean luonnoksen ehdotuksesta välipohjalle kehyksen ympärillä. Ehkä se on hieman helpompi ymmärtää, mitä tarkoitan.

3D-suunnitelma kerroslattiasta: harmaa kehyksenä, sininen eristys, vihreä valettu katto, jossa palkit. 3D-malli rakennusprojektista, jossa on harmaa kevytbetoniseinä, sininen eriste ja vihreä valurunko palkkeineen.

Harmaa on leca-seinä, jossa on aukko välipohjan "reunapalkille".
Sininen on solumuovi (mahdollisesti träullit alla), joka jää pysyväksi muotiksi.
Vihreä on valettu holvi, mukaan lukien "palkit".

Siinä tapauksessa tarvitaan melko pitkät ruuvit ja pitkä pora reikien tekemiseen. Siinä tapauksessa kannattaisi ehkä porata suoraan läpi ja kiertää kierteitanko läpi (mahdollisesti upotetulla) mutterilla yläpuolella.

Jos aloitetaan sisäkatolla, joka on tehty träullit-materiaalista, voisiko siinä tapauksessa ripustaa liukuoven kiskon ilman itse ovea (painon vuoksi) läpivienneillä pultteilla, jotka kiinnitetään betonirautoihin?

Vaihtoehto kolme: Tehdä reikä muottiin ja laskea muutama betoninokka alas sisäkattoon kiinnittämään ovi. Se on myös todennäköisesti kestävin ratkaisu tulevaisuudessa, jos haluaa vaihtaa oven sellaiseen, jossa on hieman erilainen kiinnitysmitta.

Etsi filigranbjälklag niin löydät ratkaisun :)

Kiitos vastauksista!

Olen katselemassa useita vaihtoehtoja välipohjaan, mm. filigran, ontelolaatta, lekaharkko jne.

Yhteistä näille on kuitenkin se, että vaaditaan nosturi niiden paikalle saamiseen, ja tontille on hieman ahdasta päästä. Tästä syystä paikalle jätettävä muotti olisi helpompi toteuttaa. (Tästä näkökulmasta katsoen, muuten se aiheuttaa melko paljon enemmän työtä.)

Kun puhutaan ruuvin pituudesta, se riippuu siitä, kuinka paksu alimmainen solumuovi on, jos se kiinnitetään palkkeihin.
Naja kiinteä kierrepuikko, joka voidaan laskea solumuovin läpi, on idea, joka voi toimia.

Jos valitaan solumuottilaatikko, täytyy olla jonkinlainen "muotti" alapuolella, joka voidaan tukea. Tämä voi koostua rimoista, jolloin harvarimotus toimii paikallaan pysyvänä muottina ja sillä voi olla toinenkin tehtävä valmiina.

Tiedän, että saatan olla ihan hakoteillä sinisessä pyjamassa, mutta on hauskaa tutkia omia ratkaisuideoitaan! Sehän on puolet rakentamisen ilosta! :)

Etkö voi vain tehdä tavallisen holvin ja tehdä puumuotin, jonka purat ja rakennat talon sitten...niin tein edellisen taloni kanssa ja sain erittäin vähän hukkaa....

Enk Projektet sanoi:
Voitko tehdä tavallisen holvin ja tehdä puumuotin, jonka purat ja rakennat talon kanssa sitten... tein niin edellisen taloni kanssa ja sain erittäin vähän hukkaa....
Joo, ajatus on vähentää hukkaa, jotta kokonaiskustannukset pysyvät alhaalla. Koska aion tehdä suurimman osan työstä itse (ja vaimoni mukaan minulla on ilmeisesti alhainen tuntipalkka... :) ), ei haittaa niin paljon, jos se johtaa hieman lisätyöhön.

Miten teit muotin? Käytitkö raakalautaa, joka sitten käytettiin kattoon? Käytitkö muovia välissä vai miten ratkaisit kosketuspinnan betoniin?

Jos ehdotukseni pitää paikkansa, betonimäärä vähenee 16,5 m3:stä 9,6 m3:een, mikä tarkoittaa noin 10k euroa. Tietysti molemmissa tapauksissa tarvitaan raudoitusta (vaikka määrä ja tyyppi eroavat toisistaan) sekä solumuovia/muottia. Joten ei ole varmaa, kumpi tulee halvemmaksi.

Tällä hetkellä olen autotallin rakentamisen suunnitteluvaiheessa, katso http://www.byggahus.se/forum/smahus...231268-garage-i-sluttning-med-ovanvaning.html
Toistaiseksi olen saanut tarjouksen vain kevytsoraholvista, ja se on noin 50k euroa sisältäen kuljetuksen ja asennuksen. Toivon pystyväni alittamaan tämän, mieluiten 30-35k euron hintaan.

Käytin OSB-levyä, jonka muovitin ja käytin uudelleen...45x95 tai 45x120 regleinä ja tuki...
Solumuovi 30 cm välein, joka raudoitettiin 12 mm raudalla luulisin...laatta oli 8-9 cm plus solumuovin paksuus...tarkista mitat rakennesuunnittelijalta....

Joten jos ymmärrän sinut oikein, olet tehnyt sen mitä mietin!?

Kuinka pitkän välin ratkaisit sillä ratkaisulla?

Minun oli 5m jänneväli mutta jos sinulla on konstruktör joka on tottunut betoni ratkaisuihin niin hän hoitaa sen helposti...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.