Talon portaat narisevat niin, että jopa kummitukset pitävät sitä hieman pelottavana. Olen siksi googletellut, miten sen voi korjata, jotta voi hiipiä portaissa herättämättä muita talossa. Yksi kikka, jonka olen löytänyt ja ajattelin kokeilla, on ruuvata ja liimata nelikulmaiset listat alapuolelle, jotta askelmat eivät hankaudu vastapoistuvia osia vasten. Ongelma on vain se, etten löydä mistään tavallista nelikulmaista listaa! Ainoa paikka, jonka olen löytänyt googlesta, on jokin saunayritys, joka myy 21 x 21 höylättyjä ja pyöristettyjä nelikulmaisia listoja haapapuusta, mikä tuntuu täysin tarpeettomalta. Tavallista mäntylistaa pitäisi kyllä saada jollain kympillä per metri.

Onko jollakulla hyviä vinkkejä?

Terveisin
Fred

Paxman sanoi:
Talon portaat narisevat niin, että jopa kummitukset pitävät sitä hieman pelottavana. Olen siksi googlaillut, miten sen voi korjata niin, että voi hiipiä portaissa ilman, että herättää muita talossa. Yksi niksi, jonka löysin ja ajattelin kokeilla, on ruuvata ja liimata suorakulmalistoja alaosaan niin, että askellankut eivät hankaa nousulankkuja vasten. Ongelma on vain, että en löydä mistään ihan tavallista suorakulmalistaa! Ainoa paikka, jonka olen onnistunut googlaamaan, on eräs saunayritys, joka myy 21 x 21 höylättyä ja pyöristettyä suorakulmalistaa haavasta, mikä tuntuu todella tarpeettomalta. Onhan sen oltava mahdollista saada tavallista mäntylistaa jollain kympillä metri.

Onko jollain hyvä vinkki?

Terveisin
Fred
Useimmissa rakennustarvikekaupoissa on varmasti mäntylistaa varastossa. Esim. Byggmaxissa on 21x21 höylättyä mäntyä hintaan 13,95:-/m. Nopealla haulla vi

Yleisesti kutsutaan (höylätty) snickerivirke

Stuff sanoi:
De flesta byggvaruhus har nog furulist på lager. T.ex. Byggmax har 21x21 hyvlad furu för 13,95:-/m En snabb sökning vi
Katsohan! Etsin Byggmaxin sivuilta ennen langan aloittamista, mutta en löytänyt silloin mitään. Valitettavasti se on poistuva tuote, eikä lähistöllä olevilla tavarataloilla ole tarpeeksi sitä, mitä tarvitsen.

mexitegel sanoi:
Kutsutaan yleensä (höylätty) puutavaraksi
Sitten etsin lisää juuri tuolla nimellä! Kiitos!

"Planhöylätty" osoittautui avaimeksi! Kun olin oppinut sen, oli helppoa löytää oikea lista K-Raudan verkkosivuilta. Juuri K-Rauta on lähin rakennustavarataloni, joten teen pian matkan sinne hankkiakseni noin 15 metriä planhöylättyä 21x21!

Kiitos avusta ja lupaan palata asiaan, kun projekti on valmis.

Ystävällisin terveisin
Fred

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Juuri niin, lupasin palata asiaan, kun projekti oli valmis.

Vaihe 1 on suoritettu. Kuusikulmalista hankittiin lopulta Byggmaxista. Ne sahattiin oikeisiin pituuksiin ja porattiin esiin, sitten ruuvattiin kiinni PU-liimalla. Kun kaikki oli kovettunut, arvioisin nyt, että 70 % narinasta on poissa! Portaat tuntuvat vakaammilta ja kummitukset ovat rentoutuneet! :)

Valitettavasti suurin osa jäljellä olevasta narinasta on portaiden yläosassa, kun taas alaosa on lähes täysin hiljainen. Haluaisin mieluummin, että se olisi päinvastoin, koska yläosa on lähimpänä makuuhuonetta. Projekti etenee siksi vaiheeseen 2, jossa aion metsästää narinaa portaiden yläosasta. Testasin talkkia kaikissa raoissa, jonka olen lukenut toimivan, mutta se oli täysin tehoton ja vain työlästä siivota pois. Nyt mietin, että tiputtaisin tavallista puuliimaa rakoihin ylhäältä, ehkä hieman laimennettuna, jotta se todellakin imeytyisi syvälle kapillaarivoimalla. Ei siitä haittaakaan ole...

Sitten tajuan, että en koskaan saa portaita täysin hiljaisiksi, mutta se ei olekaan tavoite, vanhassa talossa olevan puuportaikon pitää hieman narista. Haluan kuitenkin, että portaissa voi hiipiä herättämättä lähellä nukkuvia ihmisiä.

Eikö voi oppia, mitkä portaat narisevat ja mitkä eivät?

Niin voit hypätä pahimpien portaiden yli, kun hiivit kotiin aamuyön tunteina :cool:

Niinhän he aina tekivät Viisikko-kirjoissa http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-böckerna

Jonkin liiman, PU:n tai epoksin ruiskuttaminen askelmien ja porraspalkkien väliin voisi myös auttaa vähän. Jos pääset käsiksi tarkoitan.

No, on useita ensimmäisiä askelmia, jotka narisevat, joten ne täytyy ohittaa kunnolla hyppäämällä. Sitten ongelmana on, että narinan intensiteetti vaihtelee paljon, joten on erittäin vaikea löytää tarkalleen, mistä narina syntyy. Siksi täytyy soveltaa konekiväärimenetelmää...suihkuttaa liimaa ympäriinsä ja toivoa, että se kiinnittyy sinne missä tarvitaan.

Nyt on myös vaihe 2 suoritettu. Puoliso oli poissa muutaman päivän, joten ajattelin, että se olisi hyvä hetki saada vähän liimaa rakoihin, koska vain minä käyttäisin portaita. Sekoittelin hieman tavallista valkoliimaa veden kanssa ja ruiskutin sen kapeimpiin rakoihin injektioruiskulla. Paksumpiin halkeamiin laitoin laimentamatonta liimaa ja annoin sen kuivua yön yli. Jos 70 % narinasta katosi vaiheen 1 jälkeen, ehkä nyt on kadonnut 85 %! Kaksi portaiden yläosa puolella olevaa askelmaa piti melkoista narinaa, kun niille astui (se häiritsi eniten), mutta nyt ongelma on poissa! Silti on vielä vähän narinaa jäjellä, joten yksi kierros lisää liimaa ei varmasti haittaa, mutta parannus siitä, miten tämä ketju alkoi, on ylittänyt odotukset. Mietin vähän, pitäisikö käyttää epoksia valkoliiman sijasta, olen käyttänyt sitä veneilyyhteyksissä ja se on oikein hyvä liimana. Mahdollisesti siitä voi tulla vähän liian kovaa, joten aion puhua toimittajan kanssa ennen. Muuten käytän valkoliimaa taas.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.