Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
zsimpey: [citat] Joo. Olin vähän nuuka kellarissa edellisessä talossa.
justusandersson: Pistelasti, jota pilari edustaa, on noin 8 kN (noin 800 kg). Se ei ole ongelma. Pilarin tulisi levätä syllpapin päällä, mutta kevytbetonin osalta ei tarvita mitään.
prototypen: Poistakaa treetex-tapetti savupiipusta ja tehkää siitä syvennys. Muutenkin teidän pitäisi poistaa treetex-tapetti, se on tulenarka myös takan ulkopuolella olevalla alueella. Protte
rävlyan: Sekoita tavallista tasoitetta hieman sementin kanssa, se kovettuu eikä vajoa, suihkuta vähän vettä niin ettei se ole liian kuivaa, tasoita niin, että se jää muutaman mm:n alle olemassa olevan katon, se kovettuu ja on erittäin vaikea hioa, sitten tasoitetaan kuten tavallisesti. Siihen tulee erilainen rakenne, mutta sille ei voi tehdä mitään.
rävlyan: Radonilmanvaihto ei saa kulkea muun ilmanvaihdon kautta, sen tulee olla omat putkensa. Aseta 4 viemäriputkea tähden muotoon noin 1 metrin etäisyydelle perusmuurista kohti keskipistettä ja sitten 110 putki suoraan ulos raittiiseen ilmaan. Jos putki menee sisätiloissa, saat painovoimaisen ilmanvaihdon ja tarvittaessa voit asentaa myöhemmin tuulettimen. Tee liukuva sauma putkeen, jotta se
justusandersson: [citat] Ainoastaan, jos käytät orgaanista materiaalia tai mineraalivillaa. Mutta jätä se eristys pois, se vain aiheuttaa ongelmia.
Herr_Per: Suuret kiitokset nopeista vastauksista(y) Nyt tiedän, mitä etsiä. Olen purkamassa parvekkeen dekkiin kiinnitettyä aitaa ja tarvitsen oikeat bitsit saadakseni irti jäljelle jäävät ruuvit.
Ollza: Kiitos vastauksesta. Ehkä olen hidas, mutta mitä tarkoitat "varmistaa, että uten on pari senttimetriä rappauksen sisäpuolella". Tarkoitatko faadens alkua? Eli ei täyttää täysin ensin? Kiitos
justusandersson: Höyrynsulkua alettiin käyttää samaan aikaan mineraalivillaeristyksen kanssa, pääasiassa siksi, että kondenssi heikensi eristyksen tehokkuutta. Tämä ongelma ei ollut yhtä selkeä, kun käytettiin saha- tai kutteripurua lattiaeristeenä. On totta, että lämmin ilma (ja siten myös kosteampi) huoneessa löytyy korkeimmalta, mutta tuskin se on selitys. On tilanteita, joissa kosteussulku
Peter2400: Tai laita rundsling palkin ympärille, silloin et tee lainkaan vahinkoa ja voit siirtää keinua halutessasi. [bild]
Cell: Olen mitannut putkia ilmaisimella enkä ole löytänyt niitä sieltä, mutta en uskalla kuitenkaan luottaa pelkästään siihen. Pitänee pyytää joku ammattilainen katsomaan, joka voi tehdä tarkemman arvion katostani ennen kuin otan poravasaran esiin. Kiitos paljon vastauksistanne!
sparcraft73: Se oli Ardex A31 tasoite, toimii loistavasti, kuivuu nopeasti!
prototypen: Pahimmat raidat voit koputtaa pois, holvi ei halkea mutta sitten maalaat vain valkoisella, onhan se viehättävää kun näkee puun syyt ja saumakohdat. Protte
justusandersson: HEA 220 tai IPE 270. Jos valitset kaksi kantavaa palkkia, ne voivat olla liimapuussa mitoiltaan 90x405 (HEA 200 tai IPE 240) ja lattiajuoksut voidaan tehdä 45x145 C 24. Kysymys on, mikä on tärkeintä? Jos on tärkeää pitää rakennekorkeus alhaalla, on toinen ehdotukseni viestissä #2 kiistatta tehokkain. Huomaa, että teräs on jollain tavalla palosuojattava ja se on huomattavasti
bäckåbölja: Vanha lanka, mutta miten tämä eteni, tuliko mitään hobbithålia?
nyvillaägare: Joten ilman tonttia voi odottaa 1,5 miljoonaa, vaikka se todennäköisesti rikkoutuisi jossain vaiheessa puolivälissä :sweat::crysmile:
Tomture61: Ilman että likaat betonilaattaa, eli miten peitän betonilaatan sopivalla tavalla? Tämä koskee sisäpuolista rappaustyötä.
Basse 1966: Hei! Minulla on vanha talo vuodelta 1938! Seinät ovat 500 mm! Muuraus on tehty kolmella eri kerroksella, joissa on eristetty kolstubbilla! Tapa, jolla ne muurattiin, on nimeltään mapa! Nyt seinällä on paneeli eikä sen takana ole eristystä! Jos aion paneloida uudelleen, pitäisikö minun lisätä 50 mm eristettä ja tuulipaperia? Vai siirränkö silloin nollapisteen?
Kvarnapajken: [citat] Joo, sitä käytämme aina taloa rakentaessamme sekä sisällä että ulkona.
micsor: Hei, ajattelin liimata ja ruuvata yhteen puupilarin kahdesta 120x45 (painekyllästetty puutavara). Yksi syy tehdä oma pilari sen sijaan, että ostaisin 95x95 pilarin, on estää sen kiertymistä ja taipumista. Kysymys foorumille on, miten etenen käytännössä? Lähinnä mietin, miten käännän 45:t toisiaan vasten (on kolme vaihtoehtoa: 1. ytimet samaan suuntaan, 2. ytimet keskelle päin, tai
Daniel 109: Mikä on vesipohjainen maali? Olen kerran maalannut madonitia vesiliukoisella lakkamaalilla, se ei mennyt ihan hyvin. Se helmeili, mutta muutaman kerroksen jälkeen se kelpasi sovellukseen. Myöhemmin maalasin masonitia lasten harrastusvärillä, myös vesiliukoisella. Se oli seinäkorjaus, jota halusin hieman huomaamattomammaksi tilapäisesti, ja se toimi hyvin. Kumpikaan näistä maaleista ei
ricebridge: Tämä on meidän särkyneitä etuportaita. [bild] Se ei ole kaunis, vähintäänkin. [bild] Muutama vuosi sitten yritin maalata betonia hölmöydessäni. Se oli typerä idea. Ei vain siksi, että on mahdotonta pitää puhtaana, vaan myös siksi, että lumilapio melko pian tuhosi vaivannäköni. Joten. Mitä keksisin sen sijaan? [bild] Mieluiten haluaisin laittaa jonkin uuden mukavan kestävän
Interester: Rakennan "kasvihuoneen", jossa on 3 seinää ja katto opaalista aaltomuovisesta muovista viljelypalstalleni. Huomaan, että automaattiset tuuletusikkunat tavallisissa kasvihuoneissa eivät riitä viljelynaapureilleni, kun aurinko paistaa aamusta iltaan. Ajatuksena on, ettei kasvariin tulisi LIIAN valoisaa ja kuumaa, koska en voi olla siellä koko ajan. Mutta jotta saisin pois hieman rujon
anhack: [citat] Totta, ne eivät ole niin käteviä, jos pitäisi ripustaa jotain raskaampaa. Silloin on parasta kiinnittää taustalla olevaan runkoon. Oli selvää, että taloni edellinen omistaja ei koskaan tullut oikein toimeen näiden levyjen kanssa. Seinässä oli melkein kaikki saatavilla olevat kiinnityselementit, jopa kipsilevylaajentajat, jotka laajenivat träullit-levyyn...
justusandersson: Teoriassa kaksi 2x4 tuuman liimaliimattua pystyasennossa on jäykempiä kuin yksi 2x8 tuuma. Mutta se ei ole vaivan arvoista. Lisäksi se ei riitä kestävyydelle, kuten epw huomauttaa. Jos noudatetaan taipumavaatimusta, edes 45x220 ei riitä ruuvikiinnitetyn lastulevyn kanssa, vaikka se onkin rajalla.
RobbanLT: [citat] Vanha ketju, mutta olen täsmälleen samassa tilanteessa, paitsi että alusta on soraa, joka on ollut paikallaan useita vuosia ja sen pitäisi olla melko hyvin tiivistynyttä. Sama sorapohja, jota kesämökki käyttää. Olen miettinyt laatan valamista, mutta olen tajunnut, kuinka pirusti betonia tarvitaan... Kuinka ratkaisit ongelmasi ja tuliko siitä hyvä, luuletko?
sir_daniel: [citat] Mutta paljon käyttökelpoisempaa tilaa
Toddep: [citat] Ei ole mitään järkeä, jos ihmiset arvailevat. Mutta teen seinän, joka on 200mm leveä ja kantava, koska valmattu katto lepää sen päällä, joten ihmettelen, millaisia kuormituksia siihen tulee, jotta se kestää.