3 635 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Kerrostason mitoitus
Hei,
minulla on ongelmia sen kanssa, miten minun pitäisi mitoittaa laajennukseni lattia. Laajennus on vajaat 6 kertaa 6 metriä ilman mahdollisuutta saada alakantta tai näkyvää kantavaa palkkia. Olemassa olevan talon lattia on 220 mm, mikä tekee siitä sopivan käyttää myös tässä.
Harkitsen jakaa pinta-ala kahteen osaan jonkinlaisen palkkiratkaisun avulla (jotain samankaltaista kuin piilotettu kantava palkki poikki lattian) joko I- tai HEA-palkki maksimissaan 220 mm:n korkeudella, mieluiten matalampi, tai liimapuupalkki. Ja sitten ripustaa "tavallinen" lattia 220x45 mm palkkiin. Mitä mieltä olette, onko tämä järkevä ratkaisu, koska uskon, että lattia tulee liian heiluvaksi, jos käytetään vain 6 metrin 220x45 mm lattiaa cc 600 tai tiheämmässä.
/Björn
minulla on ongelmia sen kanssa, miten minun pitäisi mitoittaa laajennukseni lattia. Laajennus on vajaat 6 kertaa 6 metriä ilman mahdollisuutta saada alakantta tai näkyvää kantavaa palkkia. Olemassa olevan talon lattia on 220 mm, mikä tekee siitä sopivan käyttää myös tässä.
Harkitsen jakaa pinta-ala kahteen osaan jonkinlaisen palkkiratkaisun avulla (jotain samankaltaista kuin piilotettu kantava palkki poikki lattian) joko I- tai HEA-palkki maksimissaan 220 mm:n korkeudella, mieluiten matalampi, tai liimapuupalkki. Ja sitten ripustaa "tavallinen" lattia 220x45 mm palkkiin. Mitä mieltä olette, onko tämä järkevä ratkaisu, koska uskon, että lattia tulee liian heiluvaksi, jos käytetään vain 6 metrin 220x45 mm lattiaa cc 600 tai tiheämmässä.
/Björn
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On kaksi perusratkaisua. 1) Jokin kantava palkki (liimapuuta tai terästä) sekä ristikkäiset palkit rakennuspuusta. Mahdollisia mittoja ovat 90x450 liimapuuta kantavalle palkille sekä 45x220 C 24 c/c 600 mm rakennuspuulle ristikkäisille palkeille. 2) Liimapuurakenteet 90x270 c/c 600 mm.
Mittoja voi hieman säätää. Tavallista rakennuspuuta ei voi käyttää jänneväleillä, jotka ovat noin 6 metriä.
Mittoja voi hieman säätää. Tavallista rakennuspuuta ei voi käyttää jänneväleillä, jotka ovat noin 6 metriä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
HEA 220 tai IPE 270. Jos valitset kaksi kantavaa palkkia, ne voivat olla liimapuussa mitoiltaan 90x405 (HEA 200 tai IPE 240) ja lattiajuoksut voidaan tehdä 45x145 C 24. Kysymys on, mikä on tärkeintä? Jos on tärkeää pitää rakennekorkeus alhaalla, on toinen ehdotukseni viestissä #2 kiistatta tehokkain. Huomaa, että teräs on jollain tavalla palosuojattava ja se on huomattavasti kalliimpaa kuin sekä rakennepuu että liimapuupalkki. 6 m pitkä IPE 270 maksaa noin 5500 kr. Liimapuupalkki on joustavin materiaali, koska on mahdollisuus vaihdella leveyttä korkeuden vähentämiseksi.
Klikkaa tästä vastataksesi