Hei,
minulla on ongelmia sen kanssa, miten minun pitäisi mitoittaa laajennukseni lattia. Laajennus on vajaat 6 kertaa 6 metriä ilman mahdollisuutta saada alakantta tai näkyvää kantavaa palkkia. Olemassa olevan talon lattia on 220 mm, mikä tekee siitä sopivan käyttää myös tässä.

Harkitsen jakaa pinta-ala kahteen osaan jonkinlaisen palkkiratkaisun avulla (jotain samankaltaista kuin piilotettu kantava palkki poikki lattian) joko I- tai HEA-palkki maksimissaan 220 mm:n korkeudella, mieluiten matalampi, tai liimapuupalkki. Ja sitten ripustaa "tavallinen" lattia 220x45 mm palkkiin. Mitä mieltä olette, onko tämä järkevä ratkaisu, koska uskon, että lattia tulee liian heiluvaksi, jos käytetään vain 6 metrin 220x45 mm lattiaa cc 600 tai tiheämmässä.

/Björn

Viimeksi muokattu:
On kaksi perusratkaisua. 1) Jokin kantava palkki (liimapuuta tai terästä) sekä ristikkäiset palkit rakennuspuusta. Mahdollisia mittoja ovat 90x450 liimapuuta kantavalle palkille sekä 45x220 C 24 c/c 600 mm rakennuspuulle ristikkäisille palkeille. 2) Liimapuurakenteet 90x270 c/c 600 mm.

Mittoja voi hieman säätää. Tavallista rakennuspuuta ei voi käyttää jänneväleillä, jotka ovat noin 6 metriä.

Kiitos vastauksesta!

Jos käytän terästä sen sijaan, että käytän bärlinan/orna?

Jos valitsen IPE- tai HEA-palkin, mikä mitta minun silloin tarvitaan? Voin myös harkita kahden bärlinan käyttöä, jos se mahdollistaa pienemmän koon.

HEA 220 tai IPE 270. Jos valitset kaksi kantavaa palkkia, ne voivat olla liimapuussa mitoiltaan 90x405 (HEA 200 tai IPE 240) ja lattiajuoksut voidaan tehdä 45x145 C 24. Kysymys on, mikä on tärkeintä? Jos on tärkeää pitää rakennekorkeus alhaalla, on toinen ehdotukseni viestissä #2 kiistatta tehokkain. Huomaa, että teräs on jollain tavalla palosuojattava ja se on huomattavasti kalliimpaa kuin sekä rakennepuu että liimapuupalkki. 6 m pitkä IPE 270 maksaa noin 5500 kr. Liimapuupalkki on joustavin materiaali, koska on mahdollisuus vaihdella leveyttä korkeuden vähentämiseksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.