Olen nähnyt monia keskusteluja tästä aiheesta, mutta ei yhtään, jossa on nähty kattotuolit, ja käsittääkseni tämä liittyy pitkälti kantavaan seinään tai sen puuttumiseen.

Meillä on sisäänrakennettuja vaatekaappeja, jotka haluan vaihtaa. Ajatuksena on poistaa pienempi (alhaalla kuvassa ympyröidyssä alueessa), rakentaa väliseinä syntyvään aukkoon oikeassa huoneessa ja purkaa vastaava väliseinä vasemmassa huoneessa saadaksesi koko seinän, jossa on suuri vaatekaappi.

Mistä tietää, onko seinä kantava? Talo on 108 neliömetriä ja yksikerroksinen kellarilla. Katso kuva, miltä kattotuolit näyttävät. Sen mitä olen voinut lukea, ehkä tämä rakenne ei sisällä lainkaan kantavia seiniä, vaan katto lepää ulkoseinien päällä (tiilitalo). Onko se totta? Voinko tehdä suunnitellusti ilman, että konsultoin ketään arviointia varten?

• Pohjapiirros yksikerroksisesta talosta, jossa kolme makuuhuonetta ja autotalli. Sinisellä ympyröity alue näyttää vaatekomerot.
  • Kattorakenteet ullakolla, puiset kattotuolit ja aluskate, jotka osoittavat katon kantavaa rakennetta ja sulkemista.

Paras vastaus

Periaatteessa mikään sisäseinä tässä talossa ei ole kantava. (Neillä voi kuitenkin olla tietty vakauttava toiminto) Kattoristikot ovat ristikkotyyppiä ja ne kantavat ilman tukea ulkoseinien välillä. Vaikka olisi toisenlaiset kattoristikot, vaatekaappiseinä ei olisi kantava, koska se kulkee kattoristikoiden suuntaisesti.

Kiitos vastauksesta! Koska aion säilyttää sisäseinän, mutta siirtää sitä niin sanotusti niin, että siitä tulee ehjä sen sijaan, että se olisi jaettu, oletan, että mahdollinen vakauttava toiminto pitäisi olla myös ennallaan?

Aivan. Mutta luulen, että seinä makuuhuoneen ja olohuoneen välillä on tärkeämpi siinä suhteessa. Tämä liittyy myös siihen, miten ulkoseinät on rakennettu.

Ok! Mutta kaikki muut seinät jäävät sellaisiksi kuin ne on nyt suunniteltu, joten ei ongelmia. :)

Ei!

Ulkoseinät ja pitkittäisseinä kellarissa ovat todennäköisesti ainoat kantavat.

• Tykkään
jimbomas
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.