Jeg lavede et opslag i Møbelsnedkeri-forummet forleden, men indså at det egentlige spørgsmål nok hører hjemme her:
Er det muligt at konstruere et helt væghængt (køkken)bord ud fra mine forudsætninger? Eller skal jeg indstille mig på, at der er brug for et ben for at det skal fungere?
Jeg vil altså have et bord lige under køkkenvinduet på ca. 75x75 cm, hvor to personer kan sidde overfor hinanden. Det stiller altså krav til, hvor konsollen(e) kan sidde samt hvor meget den/de kan bygge nedad.
Den tænkte bordplade er Ikeas Melltorp, eller hvis jeg lykkes med at finde noget passende brugt.
Bordets højde fra gulvet skal være et sted mellem 90-100 cm.
Frit vægareal mellem vindueskarmen og radiatoren under vinduet er ca. 33 cm. Vindueskarmens højde fra gulvet er ca. 100 cm.
Rummet mellem væggen og radiatoren er ca. 2,5 cm.
For at gøre det mere spændende er der porøse letbetonvægge her.
Jeg er ikke nogen videre snedker, men tror mig om at kunne bygge en trækonsol. Men spørgsmålet er, om det er muligt at bygge noget, der fungerer? Hvad tror I?
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegghaengt-koeksbord.443757/
Er det muligt at konstruere et helt væghængt (køkken)bord ud fra mine forudsætninger? Eller skal jeg indstille mig på, at der er brug for et ben for at det skal fungere?
Jeg vil altså have et bord lige under køkkenvinduet på ca. 75x75 cm, hvor to personer kan sidde overfor hinanden. Det stiller altså krav til, hvor konsollen(e) kan sidde samt hvor meget den/de kan bygge nedad.
Den tænkte bordplade er Ikeas Melltorp, eller hvis jeg lykkes med at finde noget passende brugt.
Bordets højde fra gulvet skal være et sted mellem 90-100 cm.
Frit vægareal mellem vindueskarmen og radiatoren under vinduet er ca. 33 cm. Vindueskarmens højde fra gulvet er ca. 100 cm.
Rummet mellem væggen og radiatoren er ca. 2,5 cm.
For at gøre det mere spændende er der porøse letbetonvægge her.
Jeg er ikke nogen videre snedker, men tror mig om at kunne bygge en trækonsol. Men spørgsmålet er, om det er muligt at bygge noget, der fungerer? Hvad tror I?
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegghaengt-koeksbord.443757/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bør være tilstrækkeligt med 1 træbeslag, udformet som en trekant, der sidder på midten. To personer skal kunne have plads til deres knæ. Pladen skal også fastgøres til væggen. Ved hjælp af hængsler kan du svinge beslaget ind og slå pladen ned. 90-100 cm er ikke en god højde for et spisebord, medmindre man sidder på høje skamler. 70-75 cm er mere passende.
Jeg har lavet en fällbar arbejdsbænk på den måde. Den har ganske vist to konsoller, men den er også næsten 1,5m lang.
Se gammelt indlæg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/uppfaellbar-arbetsbaenk.398624/#post-3973899
Fungerer meget godt.
Nu sidder denne jo på en glat væg, men du bør jo kunne fastgøre en slags pæl lige udenfor elementet for at have noget at fastgøre konsollen i til gengæld.
Se gammelt indlæg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/uppfaellbar-arbetsbaenk.398624/#post-3973899
Fungerer meget godt.
Nu sidder denne jo på en glat væg, men du bør jo kunne fastgøre en slags pæl lige udenfor elementet for at have noget at fastgøre konsollen i til gengæld.
Senest redigeret:
Tak for jeres svar! Jeg fandt en bordplade samt nogle elfa-dele på loppemarked. Det ser ud til at fungere aldeles udmærket! Bordpladen er ikke stabil i sidevejs og skal fastgøres til konsollerne, så jeg er ikke helt færdig endnu. Men det bliver godt. 
Højden er sat ud fra mit gamle bord, som var en anelse for højt. Dette bliver lidt lavere og desuden justerbart, hvis jeg vil have det endnu lavere.
(Beklager rodet på billederne. Skabene ved siderne af bordet skal fungere som siddepladser, men der er brug for lidt justeringer. Og en hel del oprydning )
Højden er sat ud fra mit gamle bord, som var en anelse for højt. Dette bliver lidt lavere og desuden justerbart, hvis jeg vil have det endnu lavere.
(Beklager rodet på billederne. Skabene ved siderne af bordet skal fungere som siddepladser, men der er brug for lidt justeringer. Og en hel del oprydning )
Klik her for at svare


