Jeg har en gammel gårdsbygning, der tidligere har fungeret som garage. For at opfylde brandsikringskrav var der tidligere en kasse i denne større del med dobbelt gips. Min plan er nu at udnytte hele rummet til garage, og jeg vil gerne rydde op for at få høj loftshøjde blandt andet for at kunne installere billyft.
Tagmaterialet er eternitplader på højre side og metalplader på venstre side af kippen.
Planen:
- Grave ud og støbe betongulv
- Ombygge spær på passende vis for at få høj loftshøjde indvendigt
- Isolere taget, installere et indvendigt loft, der opfylder brandsikringskrav
- Skærme af mod øvrige rum på loftet på begge sider, lukke med to trekanter, brandsikring.
- Pudse indervæggene
- Varmesystem
En måde kunne muligvis være at ombygge med en kipbjælke.
Vi har en spændvidde på 9,4 m, jeg kan forestille mig 3 støttepunkter. Jeg er sikker på, at spærene som de ser ud i dag, skal tilpasses evt. udskiftes (bygge nye mellem de eksisterende) for at passe til en sådan ændring.
Spørgsmål:
1. Hvilke alternativer har man typisk for at ombygge og kunne rydde op, når det ser ud i henhold til mine forudsætninger
2. Selvom spærene ikke belaster væggene, er der risiko for, at væggene vil bevæge sig, måske skal de have noget, der forbinder dem side/side?(som det er i dag) Det er gammeldags lervægge.
Øvrigt
Jeg skal selv undersøge, hvilke krav der er og hvordan man bør gøre for at opfylde brandsikringskrav, men hvis I har nogle tips fx flisplade + 1x gips er ok, modtager jeg gerne dem taknemmeligt.
Det er en ret avanceret opgave, du har foran dig. Hvis du ikke behøver mellemdækket på hele huslængden, ville jeg satse på at fjerne midterdelen af det, men beholde søjlerækken, der bærer støttebenene til tagspæren. Isolér op mod hanebjælken.
Jeg kan tilføje, at vi befinder os i det sydlige Skåne, snetryk 1, vindlast 26.
Hvis jeg tolker dit svar korrekt, så har vi noget, der ligner den venstre skitse. Jeg har skitseret en ekstra hanebjælke, dels fordi jeg tror, de bør være grovere end de eksisterende, dels fordi jeg så kan sætte dem i den rette højde, så man ikke behøver at shimse et rammeværk for gipsbeklædning.
Skitse th er jo min oprindelige idé, men der bliver jo plads nok til løft, selvom man bygger efter den foreslåede princip.
Det bør se ud omtrent som billedet til venstre. De fleste hanebånd er overdimensionerede. De udsættes normalt kun for trækkræfter. Man bør helst ikke flytte et hanebånd i højden. Intet forhindrer dog, at du indsætter en yderligere.
Okay, som jeg tyder dit svar kræver ændringen ikke installation af en nockbjælke, hvilket letter arbejdet.
De bjælker jeg ønsker at fjerne, har jo været et gulvbjælkelag, og før i tiden var belastningen stor på alle disse lofter.
Min overvejelse er primært om, hvilke foranstaltninger der kan kræves, hvis vi går med skitsen nedenfor.
Er det tilstrækkeligt med hanebjælkelaget i spærkonstruktionen for ikke at udsætte væggene for en udadgående kraft?
Sikkert. Det du fjerner påvirker ikke spærfunktionen overhovedet, så vidt jeg kan forstå (hvis du har tegnet rigtigt). Hanebåndet hjælper også med at reducere dimensionerne på spærbenene. Derfor skal du ikke flytte det.
Sikkert. Det du fjerner påvirker ikke spærfunktionen overhovedet, så vidt jeg kan forstå (hvis du har tegnet korrekt).
Er du sikker på det? Hvis jeg ikke har misforstået det helt, så forsvinder de bjælker, der "holder sammen" væggene (bjælkelaget, der danner de store trekanter i de nuværende spær). Uden støtte på den side med stejl taghældning ser det ud til, at der er risiko for kræfter, der presser væggen udad. Det er "bare" bøjningsmodstanden i den nedre del af tagbjælken (hanebjælkelaget? Jeg kender ikke termen ordentligt...) som holder imod (udover væggen altså). Om der er kræfter på et niveau, man skal bekymre sig om, tør jeg ikke vurdere.
Hanebjælkerne er der stadig og har netop den sammenholdende funktion. Resterne af det gamle mellemgulv har jo ikke det, hvad man kan se af billederne og tegningerne.
Jeg misforstod, hvad hanbjælkelaget var, så glem min reference til det...
Hvordan ser du, at det gamle gulvbjælkelag ikke har en sammenhængende funktion? Tror du ikke, at de bjælker er forbundet med den langsgående bjælke (langs væggen) og dermed tagspærene? De tilsvarende konstruktioner, jeg har rodet med, var forbundet der og skabte en stor bærende trekant. Har også set tage, der begyndte at svaje, når støtten under hanbjælkelaget blev fjernet for at få mere plads.
Min bekymring ville være det, som jeg har ringet ind i billedet. Bøjning ved den røde cirkel, som giver trykkraft udad på væggen (samt bøjning ved den anden ende af hanbjælkelaget med yderligere skrå kræfter på væggen). Meget eller lidt ved jeg ikke, men jeg opfattede, at det også var TS' bekymring.
Mine bekymringer er præcis som Erik præsenterede i det seneste indlæg, om der eventuelt opstår en udadgående kraft af en sådan størrelse, at den ikke kan ignoreres.
Sandheden om gulvbjælkelaget er, at tre af fem gulvbjælker er forbundet på begge sider med tagspærene.
To ender på opbygningen over porten. Se billede:
Dernæst har vi tre, der er forbundet med tagspærene fra side til side lige over.
Det Erik taler om er, som jeg opfatter det, sidestabiliteten. Denne er vigtig, men man kan ikke løse den ved hjælp af tagspær eller tværgående gulvbjælker uden, der kræves tværgående vægge. Skivekonstruktioner eller diagonaler er det eneste, der skaber den slags stabilitet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.