Nyligen köpt ett hus på grundsulor med mellangjuten betongplatta från 1950. Vi har en ca 15år gammal radonmätmning som visar 440 +-50 bq/m3 i gillestugan. Det ska röra sig om markradon. På våningen ovanpå källaren är det istället mycket låga halter, nämligen 50+-10 bq/m3.

Tidigare ägare har använt gillestugan som permanent sovrum för många år sedan, men dräneringen är för gammal och fuktmiljön i källaren är inte tillfredsställande för en gillestuga. Vi planerar därför att dränera källaren och ta bort alla organiska material som felaktigt installerats där nere av tidigare ägare för att se vilken effekt det får på trivseln i rummet. Vår önskan är att använda gillestugan mer sporadiskt , kanske som ett extra uppehållsrum, gästrum eller liknande.

Vi planerar därför att täta sprickor och andra otätheter i husets grundkonstruktion på källarplan samt installera frånluftsventiler för att öka luftgenomströmningen för att se vilken effekt det får på radonhalten vid en ny långtidsmätning till hösten. Därefter kan vi möjligen under de kommande åren vara mer öppna för att installera en radonsug som besiktningsmannen rekomenderar i ett sista steg.

Låter detta som en sund hantering, eller borde vi vara mer stressade av radonhalten?
 
Någon som vågar skvätta sitt vigvatten på min approach ovan? 😅
 
Låter rimligt, antar att ni sätter in en mekanisk fläkt någonstans i källaren som suger ut luften?
 
Tack! Husets ventilationssystem bygger på självdrag. Vill därför inte gå allt för hårt på källarmiljön, utan vi börjar med att öka antalet friskluftsventiler för att öka cirkulationen.
 
BirgitS
Ska man få ner radonhalten ordentligt så behövs mekanisk frånluft, dvs. fläktar som ser till att luften verkligen byts på 2 timmar. Att bara ha en massa tilluftsventiler hjälper dåligt om det inte finns fläktar som ser till att det verkligen dras in frisk luft.

Om det inte är så att du fortfarande har en varm murstock som ser till att det blir ordentligt drag under uppvärmningssäsongen och du är bra på att vädra under övrig tid.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man få ner radonhalten ordentligt så behövs mekanisk frånluft, dvs. fläktar som ser till att luften verkligen byts på 2 timmar. Att bara ha en massa tilluftsventiler hjälper dåligt om det inte finns fläktar som ser till att det verkligen dras in frisk luft.

Om det inte är så att du fortfarande har en varm murstock som ser till att det blir ordentligt drag under uppvärmningssäsongen och du är bra på att vädra under övrig tid.
Tack! Är införstådd i att mekanisk frånluft ofta är sista utvägen för att ”hjälpa” huset med frånluften.

Vill bara först se om det som inte görs idag men som ligger närmare husets naturliga ventilationsmekanik kan ha effekt först, dvs mer tilluft, eldning i vår öppna spis, mekanisk frånluft i kringliggande rum som toalett, tvättstuga mm. Sedan får man kanske gå vidare med mekanisk frånluft just i gillestugan.

Vill inte riskera att sabotera källarmiljön genom att suga ut sval luft och pumpa in varm luft under sommarhalvåret genom exempelvis en sådan här: https://bedre-inneklima.no/produkt/arida-unoklima-base-romventilator/
 
Redigerat:
BirgitS
Skulle nog säga att fläktar i badrum, tvättstuga etc. är första åtgärden och FTX sista utvägen för att få ordning på ventilationen.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
BirgitS
Om du gör så stora hål att ytan motsv. ett fönster som är öppet en bit kanske det går bra. Då kan det väl bli tillräckligt mycket drag mellan hålen.

Ingen aning om en sån produkt kan få luften att omsättas tillräckligt mycket.
 
Vi bor i en bostadsrättsförening med radhus och här har mekanisk ventilation varit den mest prisvärda lösningen, vi har också 400-500 i källaren och ska sätta in en fläkt, jag är dock också lite sugen på värmeåtervinning.
Fördelen med vanlig fläkt som jag ser är dock att om du har mekanisk frånluft i ena änden av huset och tilluft i andra så borde du få ett flöde genom hela huset medan en sån värmeväxlare kanske riskerar att jobba mer lokalt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Vi bor i en bostadsrättsförening med radhus och här har mekanisk ventilation varit den mest prisvärda lösningen, vi har också 400-500 i källaren och ska sätta in en fläkt, jag är dock också lite sugen på värmeåtervinning.
Fördelen med vanlig fläkt som jag ser är dock att om du har mekanisk frånluft i ena änden av huset och tilluft i andra så borde du få ett flöde genom hela huset medan en sån värmeväxlare kanske riskerar att jobba mer lokalt.
Intressant, tack för värdefullt inspel. Bara så jag förstår , när du säger ”vanlig fläkt” - vilken typ av lösning menar du då? Typ PAX-fläkt i ex. badrum, eller något annat/starkare?
 
Redigerat:
J justmakemyday skrev:
Verkar nästan fungera ungefär som en lokal FTX. :)

Intressant, tack för värdefullt inspel. Bara så jag förstår , när du säger ”vanlig fläkt” - vilken typ av lösning menar du då? Typ PAX-fläkt i badrum, eller något annat/starkare?
Ja typ paxfläkt, fläkt som sätts på befintliga ventiler.

De är nog som du säger lokal ftx, men jag tänker att en förutsättning för att ftx ska fungera bra är just att den inte är lokal, att luft tas från ett rum (kök/badrum) och tillsätts i ett annat (sovrum t.ex.).
 
BirgitS
Pax Calima eller annan fläkt som går jämnt.

Normer om ventilation att ta hänsyn till:
  • Tilluft i alla rum där man visats en längre tid, t.ex. sov- och vardagsrum
  • Frånluft i alla rum där luften "smutsas" ner med fukt, lukter etc.
  • Minst 0,35 l/s och kvm
  • Minst 4 l/s och person som vistas en längre tid i ett rum
  • 15 l/s i badrum
  • 10 l/s i tvättstuga, kök och toalett
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Fantastiskt, tack!
P pjkw skrev:
De är nog som du säger lokal ftx, men jag tänker att en förutsättning för att ftx ska fungera bra är just att den inte är lokal, att luft tas från ett rum (kök/badrum) och tillsätts i ett annat (sovrum t.ex.).
Ja, om syftet är att förbättra ventilationen i hela huset. Men om den är tillfredsställande i övrigt och man bara vill förbättra den i ett källarrum egentligen - dvs gillestugan - så borde ju en sorts lokal FTX också göra jobbet att vädra ut lite radon.

Är mest nervös att den ska rubb den naturliga fuktbalansen i källaren, ex skapa kondens på sommaren osv, men det får man väl tro att den inte ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.