Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Samtliga elnätsföretag uppvisade brister i information mot kund

Elina Blom Westergren
Publicerad 18 feb 2014
Elnätsföretagen är dåliga på att informera elkunder som inte valt elavtal själva om att de har rätt att byta avtal eller elhandlare.

Flera elnätsföretag brister i sin rapportering till de kunder som sitter med usla elavtal meddelar Energimarknadsinspektionen. Myndigheten har genomfört en undersökning som visar att totalt tio företag, av tio undersökta - med andra ord 100 procent - har varit dåliga på att informera de elkunder som inte gjort något aktivt elföretagsval om att deras automatiska placering är onödigt dyr.

- Det är allvarligt att företagen inte informerar kunderna på ett tydligt sätt och inom rimlig tid. De kunder som inte själva väljer elhandlare och hamnar på ett anvisat avtal kan förlora stora pengar, säger Anne Vadasz Nilsson som är generaldirektör på Energimarkandsinspektionen. 

Statistik visar att de elavtal som inte väljs av elkunden själv ofta är 20-30 procent dyrare. Mellan november 2012 och oktober 2013 förlorade elkunderna 1,3 miljarder kronor på sådana avtal, jämfört med om de istället hade haft ett rörligt avtal.

Det Energimarknadsinspektionen vill se nu är förbättrad information ut mot kund, där kunderna tydligt kan se att de har tilldelats ett elavtal men att de har rätt att byta elhandlare och avtal om de vill. Informationen ska dessutom skickas ut mer skyndsamt än vad som gjorts tidigare - flera företag uppges ha tagit för lång tid på sig. Samtliga tio åläggs att åtgärda bristerna.

Läs också

  • För dålig information från elbolagen när elavtal löper ut
  • Se upp: Rörliga elavtal kan ha lång bindningstid
Svara
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi
Värme

Populära forumämnen

  • P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?

    Juridik
  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Förvirrad far som äger bostadsrätt

    Juridik

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,71

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Relaterade forumämnen

  • Samtliga elnätsföretag uppvisade brister i information mot kund

    Artikelkommentarer
  • Oseriös byggfirma

    Hantverkare
  • Hjälp oss bli av med tvåårigt magont

    Juridik
  • Skadestånd för felaktig information från mäklare?

    Juridik
  • Dyrt att inte teckan elavtal

    Elavtal, elpriser & elförbrukning
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.