Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!

gör det, kommer inte ångra dig.. försökt att pruta lite på abonnemanget?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
gör det, kommer inte ångra dig.. försökt att pruta lite på abonnemanget?
Tack för svar. Ja, men kanske värt att kolla om det går att göra. Seg månadskostnad då det andra bredbandet är så billigt, men men. Efter den tiden kan man byta till något annat. Frågan är om dom brukar köra dom här kampanjerna ofta eller om det är nu eller aldrig, för annars kan det ju vara värt att vänta.

Ossian K Olsson
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Du kommer finna ett antal trådar om ämnet och det är någon form av religion kring det.

Jag är heligt övertygad om att fiber alltid är bäst och att du fått ett okej erbjudande. Vi hade samma dilemma när vi flyttade in och valde fiber, det är så otroligt mycket rappare än vårt 4g-abonnemang var.

GGör det.
kan du inte komma ner mer i pris om du samlar telefon och bredband hos Telia ?

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Du kommer finna ett antal trådar om ämnet och det är någon form av religion kring det.

Jag är heligt övertygad om att fiber alltid är bäst och att du fått ett okej erbjudande. Vi hade samma dilemma när vi flyttade in och valde fiber, det är så otroligt mycket rappare än vårt 4g-abonnemang var.
Ja men kanske får hoppa på det. Blev dock överraskad över hur bra 5G fungerade vilket sätter lite käppar i hjulet för mig. Annars hade det varit en no-brainer. Hade däremot varit skönt att slippa latenstiden. Men från vad jag sett så verkar folk tycka fiber är värt om man kan få det.

Ligger huset i Sollentuna? 😆

du spelar, du kommer aldrig vara nöjd med mobilt bredband tyvärr även barnen om du har kommer klaga tills dom flyttar ut 😀

Ossian K Olsson
Khopter Khopter skrev:
Ja men kanske får hoppa på det. Blev dock överraskad över hur bra 5G fungerade vilket sätter lite käppar i hjulet för mig. Annars hade det varit en no-brainer. Hade däremot varit skönt att slippa latenstiden. Men från vad jag sett så verkar folk tycka fiber är värt om man kan få det.
Jag körde 4g hemma i närmare 10 år. Det var billigare men jag hade väldiga problem med att när man behövde internet som mest, då droppade det till 0,1 mbit.

I ”värsta” fall så kan du gå tillbaka till 5g efter dina 24 månader men då har du åtminstone säkrat upp huset med fiber vilket i min bok höjer värdet på det!

S
5G är i princip luftburen fiber, tänk Wi-Fi. Det innebär också att det är känsligare mot dåligt väder, överbelastning osv.

Själv tar jag fiber alla dagar i veckan men om det inte är möjligt skulle jag valt 5G med utomhusantenn, typ Zyxel FWA710. Kostar tydligen närmare 7000 på Amazon så då blir ju nästan fiber mer prisvärt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.