3 881 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Flera trallskruvar som gått av på mitten efter 2 månader
Byggde en stor altan i Maj och har fått problem att i stortsett varenda trallbräda har 1 eller flera trallskruvar som gått av på mitten.
När jag skruvade ned skruvarna körde jag aldrig med slagfunktionen utan på låg hastighet utan slag - det kanske är felet?
Material och skruvar köptes hos Beijer och har gjort en reklamation på skruvarna.
Är det normalt? Har nog bytt 100+ skruvar nu av de jag får upp utan att förstöra hela brädan.
Måste ju snedskruva ersättaren och ”gräva” upp vissa skruvar som gått av, trallen ser inte jättefint ut efteråt.
Inte heller jättekul att göra det på en nybyggd ca 100kvm altan efter knappt 2 månader…
När jag skruvade ned skruvarna körde jag aldrig med slagfunktionen utan på låg hastighet utan slag - det kanske är felet?
Material och skruvar köptes hos Beijer och har gjort en reklamation på skruvarna.
Är det normalt? Har nog bytt 100+ skruvar nu av de jag får upp utan att förstöra hela brädan.
Måste ju snedskruva ersättaren och ”gräva” upp vissa skruvar som gått av, trallen ser inte jättefint ut efteråt.
Inte heller jättekul att göra det på en nybyggd ca 100kvm altan efter knappt 2 månader…
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Mina skjuter av på vinter när det är ordentligt kallt, men ditt problem är förmodligen att du har skruvat dessa innan träet har anpassat sig miljön och genomsnittliga fuktnivå och att det är så stumt byggt i bärlinor att det inte kan flexa fram och tillbaka när träet ökar och minska i längd när vatteninnehållet ökar och minska i träet, vilket gör att det blir enorma skjuvkrafter som klipper skruven som med en sax.
det är inte skruvens fel att de klipps av, utan hur trallen är byggd och om den kan flexa på rätt sätt.
det är inte skruvens fel att de klipps av, utan hur trallen är byggd och om den kan flexa på rätt sätt.
Du har inte köpt Essve trallskruv C4 istället för A2? Finns en hel del trådar om just det då C4 endast är anpassad för trall inomhus/under tak.
Tror kvalitén på trallskruv har blivit sämre med åren, kan inte minnas att det här var ett problem för 20 år sedan! Nu senaste altanen smäller av skruv hela tiden, har gett upp hoppet om trall så inväntar bara att skiten rasar ihop
Det tycker jag också, kvaliteten har gått ner och jag upplever essves skruv som för härdade och därför går dom av.. för kunde man skruva vid en kvist nu går dom av ist... Inte för att klanka ner på essves men jag upplever biltemas vanliga c4 serie av skruv är segare i materialet och är mer hedligt bondjärn som kan flexa lite utan att gå av..det är min erfarenhet
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 111 inlägg
Har exakt samma problem som du.Upponer skrev:
Byggde en stor altan i Maj och har fått problem att i stortsett varenda trallbräda har 1 eller flera trallskruvar som gått av på mitten.
Byggde min altan för sju år sedan, och redan efter första säsongen hade säkert hälften av skruvarna (Essve) klippts av. Ersatte så många jag orkade, men även många av de nya har klippts av. Och som du skriver, trallen blir inte jättevacker när msn behöver snedskruva för att inte träffa den gamla skruven.
Just nu har jag bara 'gillat läget' till dess att jag lägger en ny trall i framtiden. Har dock inte klart för mig vad jag ska använda för material då för att undvika att samma sak händer igen.
När jag byggde en 120 kvm altan använde jag Essve C4 först, men butiken som jag köpte dem i sa att de kommer att gå av och rekommenderade mig att byta till A2 rostfria istället. Så det är nog ett ganska känt fel att C4 inte håller för stora altaner.
Essve rekommenderar trallskruv Max till altaner över 30m2.
Det där ser ut som Classic. Den äldre varianten, nu är den blank i kulören.
C4 funkar utmärkt utomhus på vanlig NTR om det är en vanlig altan i inlandet, kustnära eller bryggor så bör det såklart vara A2
Det där ser ut som Classic. Den äldre varianten, nu är den blank i kulören.
C4 funkar utmärkt utomhus på vanlig NTR om det är en vanlig altan i inlandet, kustnära eller bryggor så bör det såklart vara A2
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 111 inlägg
Ibland kan dom vridas om de går för tungt pga virket, kvistar eller liknande och blir då väldigt varma och härdas så de blir spröda. Då går de sen väldigt lätt av vid rörelse på trallen eller underlaget.
Händer även med rostfria, men på bilderna ser de inte ut som detta har hänt brukar synas på skruvarna om man får ut dom.
Så nog bara för klent till tagna när de producerats eller för de de användas till. Så hör av dig till Essve å klaga å fråga vad som hänt. Dom kanske har en lösning eller erbjuder nån form av kompensation.
Händer även med rostfria, men på bilderna ser de inte ut som detta har hänt brukar synas på skruvarna om man får ut dom.
Så nog bara för klent till tagna när de producerats eller för de de användas till. Så hör av dig till Essve å klaga å fråga vad som hänt. Dom kanske har en lösning eller erbjuder nån form av kompensation.