Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Husägare och fönsterföretag tvistar om avgift för avbeställning

Elina Blom Westergren
Publicerad 16 jun 20208 kommentarer
Till ARN om avbeställningsavgift på 14 000 kronor, företaget vill ha mer medan husägaren påtalar ångerrätt.

En husägare i Uppsala beställde inglasning av balkong till ett värde av cirka 95 000 kronor, men ångrade sig innan dess att produkterna hade börjat tillverkas. Fönsterföretaget valde dock att ta ut en avbeställningsavgift på 14 235 kronor, eftersom man ansåg att det är så mycket den ångrade varan kostat dem i form av utfört arbete och uteblivna intäkter.

De två parterna lyckades inte komma överens så husägaren anmälde företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

- Företaget har inte utfört något arbete bortsett från att skicka ut ett brev innehållandes bland annat ansökan om bygglov samt att företagets representant vid hembesöket i december gjorde en grov mätning av balkongen, vilket tog max 3 minuter. Företaget har inte sökt bygglov för hans fastighet. Företaget motiverar avbeställningsavgiften med kostnader för vinstbortfall, provision, tillverkning och montering. Några sådana kostnader kan företaget dock inte haft under tidsperioden från att han ingick avtal till dess han ångrade köpet, skriver husägaren i sin anmälan.

Företaget ifråga motsätter sig husägarens krav. De anser att han inte har ångerrätt då varan måste specialtillverkas.

De vill vidare att nämnden prövar om de istället har rätt till en högre avbeställningsavgift än den de krävt husägaren på - totalt vill de ha 31 176 kronor.

- Nordiska inglasningar har lidit förluster på grund av att företaget underlåtit att ta på sig annat arbete samt inrättat sig efter uppdraget. NN har fått ett reducerat pris för att agera visningsobjekt. Detta har i sin tur lett till att andra kunder inte beretts möjlighet att lägga en beställning till det reducerade priset, vilket sannolikt lett till förlorade affärer. Den summa som debiterats genom avbeställningsavgiften är endast en del av den ekonomiska skadan till följd av avbeställningen eftersom Nordiska inglasningar av god vilja inte velat debitera en högre summa än så, skriver de i sitt svar till Allmänna Reklamationsnämnden.

Sättet som affären upprättats på gör att det är distansavtalslagen som gäller i det här fallet och den ger 14 dagar ångerrätt. Allmänna Reklamationsnämnden skriver att eftersom varan ännu inte tillverkat gäller inte det undantag som finns avseende specialtillverkade varor och därmed har konsumenten ångerrätt, dessutom har inte företaget lämnat föreskriven information om ångerrätten så den har fortsatt varit gällande när köpet hävdes. Därför har husägaren rätt att ångra köpet.

- Nordiska inglasningar har alltså inte rätt till någon betalning av NN för varan. Inte heller har bolaget rätt till någon annan ersättning av honom för att han ångrat avtalet, skriver Allmänna Reklamationsnämnden.

Läs också

  • Husägare vinner tvist om dyrt vikparti i ARN
  • Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret
Svara
Gilla

Kommentarer

8
L
Väldigt begränsad tolkning av lagen, som Niklasloow skriver handlar det om när tillverkningen av den unika produkten startat. Kan ge väldigt konstiga effekter
· 27 jun
N
ARN brukar inte ha för vana att tolka lagen fel utan praxis är mer att om ARN säger en sak så blir det sällan annorlunda i rättsfall. Jag tror att tolkningen ä
· 18 jun
H
Jag undrar om inte firman får rätt, ifall detta går till domstol. Kunden har beställt måttbeställda varor. Det finns ett speciellt undantag i distansköplagen fö
· 18 jun
Visa alla kommentarer

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Man som skyfflar snö med en snöskyffel

    Tävling: Vinn en Ryobi snöskyffel + tillbehör!

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

Relaterade forumämnen

  • Försenad fönsterleverans

    Juridik
  • Försenad leverans

    Information & Feedback
  • Badrummet i Jönköping (HD-dom)

    Juridik
  • Ångerrätt vid kontrakt med hantverkare

    Juridik
  • Undermålig spis köpt på Vitvaruexperten

    Kök

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.