Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Arkitektur
El & Teknik
Färg, måla & tapetsera
Gör det själv
Hustyper
Köpa & Sälja hus
Material & Byggnadsdelar
Miljö & Hälsa
TV-serier
Övrigt
Visa alla (21)
Visa färre
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret

Av Elina Blom Westergren Publicerad 15 jun 2023

Köpte stolpstommar för 160 000 kronor, fick fel sort men företaget ville inte ta tillbaka varorna.

En bostadsägare i Kristianstad fick fel stolpstommar, men företaget ifråga vill inte ta på sig ansvaret. Allmänna reklamationsnämnden håller dock med konsumenten och menar på att eftersom köpets gjort via ett auktionsföretag så går det under distansavtalslagen, och då har man 14 dagar ångerrätt.

Enligt auktionsföretaget Klaravik var stolpstommarna desamma som konsumenten budat på vid ett tidigare tillfälle. Men när varorna hämtades insåg bostadsägaren att de inte var likadana. 

Både företaget som sålt stolpstommarna, Härlöv Bygg och Design, och Klaravik motsätter sig kravet. Härlöv anser att eftersom bostadsägaren inte meddelat att han ville ångra sitt köp när han var och tittade på produkterna några dagar innan upphämtningen hade han inte rätt till återbetalning. Klaravik arbetar med auktioner mellan deras kunder och de menar därför på att bostadsägarens krav inte angår dem.

Allmänna reklamationsnämnden har undersökt bevisen och rekommenderar att Härlöv ska betala tillbaka hela kostnaden för stolpstommarna - vilken uppgår till 157 940 kronor - efter att bostadsägaren på egen bekostnad lämnat tillbaka varorna till Härlöv. 

– Avtalet har ingåtts utanför företagets affärslokal och distansavtalslagen är därför tillämplig. Oavsett om det är fel på varan eller inte kan NN därför ha rätt att ångra köpet. En konsument har rätt att ångra ett avtal inom 14 dagar från den dag då hen fick varan i sin besittning. Konsumenten ska som huvudregel själv stå för kostnaden att returnera varan till näringsidkaren, skriver Allmänna reklamationsnämnden.

Läs också

  • Husägare och fönsterföretag tvistar om avgift för avbeställning
  • Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning
Gilla
Skriv en kommentar

Relaterade forumämnen

  • Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret

    Artikelkommentarer
  • fel vara levererad

    Vitvaror
  • Fick fel fönster men bolaget vägrade byta dem

    Artikelkommentarer
  • Försenad fönsterleverans

    Juridik
  • Undersökningsplikten

    Köpa & Sälja hus

Senaste från startsidan

  • Fel i badrum

    Forum: Kan du hitta sju fel i bilden?

  • Hur ofta måla om huset?

    Så ofta ska du måla om huset - faktorerna som styr

  • Xps växthus

    Forum: Hantverkare valt fel material - vad göra?

  • Robin Toneby

    Robin Toneby: Byta värmepumpen från 2012?

  • Elnätsavgifterna rekordhöjs i år

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,89

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.