Husägare vinner tvist om dyrt vikparti i ARN
Nordiska Fönster får bakläxa, bör låta kund ångra köp av vikparti.

Kunden fick rätt hos ARN att ångra sitt köp av vikparti, men om företaget följer nämndens rekommendation är inte fastställt än. Grafik: Marlén Eskilsson
En bostadsägare i Stockholm beställde ett vikparti från Nordiska Fönster i Ängelholm, men när varan levererats ville han ångra köpet. Företaget sade nej, men nu ger Allmänna reklamationsnämnden (ARN) honom rätt.
Bostadsägaren lade sin beställning i mars 2024 efter kontakt med företaget om ett vikparti i måtten 400x190 centimeter. Produkten presenterades på företagets hemsida som ett standardmått, och beställningen slutfördes via hemsidan. Men när produkten väl levererades i augusti kände han att den inte motsvarade förväntningarna och begärde att få ångra köpet.
Nordiska Fönster hävdade att produkten var specialtillverkad enligt mannens anvisningar och därför inte omfattades av ångerrätten.
- NN:s vikparti har tillverkats efter specifika önskemål, med en höjd på 1 880 mm. Detta är ett mått som beställs mer sällan än andra. Produkten är helt enkelt tillverkad enligt hans anvisningar. Vikpartier är inte standardprodukter utan en tillverkningsvara, skriver de som svar på anmälan till ARN.
ARN konstaterar dock att köpet gjorts på distans och att distansavtalslagen gäller. Eftersom måttet fanns listat bland företagets standardmått och därmed ingick i det vanliga sortimentet, räknas det inte som en specialbeställning. Enligt nämnden har Nordiska Fönster inte lyckats visa att produkten avviker från vad som normalt erbjuds.
Företaget rekommenderas att låta kunden ångra köpet och betala tillbaka 89 840 kronor. Kunden ska på egen bekostnad returnera vikpartiet.
Kommentarer
3