Keramik och Teknik i Stockholm AB förstör och sticker
Ann-Marie i Stockholm råkade ut för en riktig fuskbyggare när hon skulle renovera lägenheten. Företaget bara lämnade henne med en förstörd halvfärdig lägenhet när hon klagade på deras illa utförda jobb. När Anders Öfvergård ska konfrontera företaget blir det jakt nere i Europa.
Ann-Marie som arbetar som revisor hade flyttat in i sin sekelskifteslägenhet i Stockholms innerstad 2008. När hon tio år senare hade sparat ihop pengar till en nödvändig renovering för att byta ut köket, lägga nytt parkettgolv, fixa vardagsrummet och ta ner en vägg, så började hon ta in offerter från hantverkare. Hon fastnade för Mansour Sepahi Dorani på Keramik och Teknik i Stockholm AB, som hon fick rekommenderad av en kollega på jobbet. Han sa sig ha sju behörigheter bl a för elinstallationer, Säker Vatten och BKR. När Mansour kom till lägenheten för att titta på jobbet var han trevlig, förtroendeingivande och verkade veta vad han pratade om. Hon bestämde sig för att anlita honom.
I kontraktet fanns inskrivet att hon skulle betala 33% i förskott för material såsom spackel mm, medan Ann-Marie skulle köpa in stora saker såsom köket och parkettgolvet. Mansour började riva ut det gamla köket, att flytspackla direkt på det gamla linoleumgolvet, dra lite el. Allt på en gång, ostrukturerat, inget blev klart. Ann-Marie såg att han inte kunde lägga parkettgolvet, han visste inte hur man gör det snyggt vid elementen. Tre gånger rev han upp det och försökte göra om det ordentligt, utan att lyckas. Golvet blev förstört och fick slängas. Han satte upp överskåpen till köket, men Ann-Marie blev tillsagd att inte sätta in några tallrikar där, de fick hon ha där nere. Han var rädd att hans upphängning inte skulle hålla.
Ann-Marie kände att hon inte kunde få ordning på Mansour utan tog dit en besiktningsman som hade en lång radda med anmärkningar. Mansour som medverkade vid besiktningen blev väldigt upprörd och började gapa och skrika när han fick kritik. Han sa att det var Tarketts fel och Ann-Maries fel och att hon inte gick att samarbeta med. Det slutade med att Mansour skickade ett SMS och meddelade att han hade avslutat arbetet hos henne. Vid det laget hade hon betalat 43 000 kr till Mansour. För det hade hon fått ett golv som var helt förstört med flytspackel över linoleum, halvfärdiga väggar, halvfärdig tvivelaktig el och ett nyinköpt parkettgolv förstört av Mansour.
Viktigt att tänka på när du lägger parkettgolv
Anders Öfvergård tycker att det är förskräckligt när han kommer dit. Det har redan börjat lukta konstigt av flytspacklet på linoleumgolvet. Anders tar också dit besiktningsmannen Tomas som konstaterar att Mansour har försökt lägga parketten tre gånger och situationen med golvet har blivit bara värre och värre.
Tomas berättar vad som är viktigt att tänka på när du lägger parkettgolv:
– Underlaget måste vara stabilt och uppfylla buktighetstoleranser. Buktigheterna får inte vara över +/- 3 mm över en sträcka på 2 meter, annars sviktar golvet och sponten i parketten förstörs.
De mäter upp att här är buktigheterna 8 mm, alltså för stora. Det är därför golvet sviktar.
Juristen uttalar sig om kontraktet och rättsläget
I kontraktet hade de förskottsbetalning 33% av kontraktssumman och Mansour har fått 43 000 kr i förskott för material samt hyra av hyvel och cirkelsåg. Anne-Marie köpte golv, kök mm. Golvet som numera är på soptippen hade kostat 17 000 kr och Anne-Marie har velat att Mansour skulle ersätta henne för det.
Josefine träffar juristen Martin Wiklundh för att få en bild av rättsläget. Han säger att det tråkiga är att hon har betalt pengar i onödan. I det här fallet kan man direkt gå till någon annan och be dem färdigställa istället. Denne får ta betalt av Ann-Marie, sedan får hon i sin tur kräva Mansour på pengar. Om hon sedan lyckas få några pengar tillbaka av honom är en annan fråga.
Mansour saknar behörigheter och stämmer gärna kunderna
När Josephine börjar granska Mansor och hans företag ser hon att Mansour har förekommit en rad tvistemål, han är glad i att stämma sina kunder. Han förekommer i en rad domar där han har stämt kunderna. Han har stämt sin revisor. Hon ser också att så fort kunderna är sena med en betalning skickar han fordran till kronofogden.
– Man ser att det här är en person som vet att de flesta personer blir skiträdda om det kommer ett brev från kronofogden eller finns ett hot om stämning, och så betalar de, säger Josephine.
Josephine går in på företagets hemsida och konstaterar att det här företaget säger att de gör allt, men den ser ändå ganska OK ut. De säger att de har hela sju behörigheter för bl a el, vatten och golvbygge, och man kan lätt tro att de är jätteduktiga. Men när Josephine stämmer av behörigheterna med respektive organisation bakom, så är det bara BKR han finns listad hos. Han är inte behörig elektriker och inte behörig enligt Säker vatten t ex.
Andra kunder som har haft problem med Mansour
En före detta kund berättar för Josephine per telefon att Mansours företag började jobba hos honom den 1 september 2015. Dagen när han fick nog och inte orkade med Mansour längre var den 31 december. Då bad han dem att ta sina verktyg och gå. De hade lagt klinker oprofessionellt i hela lägenheten, slarvjobb, ojämnt fogat. För det hade han betalat 145 000 kr.
Hon träffar även Ayoub som hade anlitat Mansour för att renovera sin lägenhet i Solna. Där la han också gungande parkett, den sjönk ner 5 cm när man gick på den. Mansour hade skruvat upp skåp ojämnt och telefonjack hade han monterat uppe i taket. Ayoub skulle betala 120 000 kr i arbetskostnad och allt material själv, ungefär samma upplägg som hos Ann-Marie. När arbetet ifrågasattes hade han försvunnit på samma sätt. Ayoub och hans fru hade fått sömnproblem av att bo i ett renoveringskaos under lång tid. Mansour är inte en riktig byggare, enligt Ayoub.
Svårare konfrontation än normalt – det bär av till Spanien
Anders vill konfrontera fuskbyggaren Mansour, så de placerar ut mullvaden Lotta som låtsas vara en potentiell kund och stämmer möte med Mansour. Josephine och Anders följer mötet utifrån. Problemet är att Mansour inte dyker upp. Han ringer mullvaden och säger att han är i Spanien och tyvärr inte kan komma, han hade tänkt skicka en annan kille men denna har varit med om en olycka och kan inte heller komma.
Josephine söker då efter Mansour på Facebook och hittar att han också säger att han bor i Spanien. Där kallar han sig Massimo och marknadsför sig med företaget Nordiskt Bygg och badrum till svenskar som bor där, med ett telefonnummer kopplat till det svenska bolaget. Anders och en kollega åker till en by i Spanien, söder om Alicante för att hitta fuskbyggaren Mansour alias Massiomo.
De hittar honom i Costa Blanca där det finns 40 000 svenskar. Anders ser en rad svenskreggade byggbilar när han går runt på gatorna och det blir Jackpot - Mansour dyker upp och Anders kan konfrontera honom med det usla jobbet han har gjort hos Ann-Marie, att han tar betalt och sedan bara sticker när man klagar.
Mansour provar att neka till att något skulle vara fel hos Ann-Marie, men han ger upp ganska snart och bara går.
Lägenheten fixad av riktiga hantverkare
Hemma i Sverige igen är Anders med och firar när Ann-Marie har fått se sin lägenhet första gången efter att den har blivit ordentligt renoverad av riktiga hantverkare. De har hjälpt henne att riva ut hela övergolvet ner till golvbjälkarna och byggt ett nytt golv. De har målat, dragit ny el och nytt vatten och satt ett nytt kök ordentligt. Nu kan Ann-Marie äntligen återgå till sitt vanliga liv och få fritid och ett socialt liv igen.
Kommentarer
30