MathiasS skrev:
Det kanske är bättre att börja om med denna....

[länk]
Jag köpte den där förra veckan och la till det här minnet så jag har nu 12GB ram. https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3
Har bara hunnit installera os ännu men den går tyst och fint, drar enligt min billiga pluginmätare mellan 40 och 50 watt med en HD.

Ok. Vad ska du köra för os och filsystem?

För zfs verkar det rekommenderas att börja med 8GB ram och sedan lägga till en GB per TB lagringsyta.....

Jag ska köra win2008 server då mitt hemautomationsprogram bara funkar under windows men kommer att köra en linux virtuellt.

MathiasS skrev:
Ok. Vad ska du köra för os och filsystem?

För zfs verkar det rekommenderas att börja med 8GB ram och sedan lägga till en GB per TB lagringsyta.....
Det stämmer om man vill ha allt det "göttigaste" som deduplicering och komprimering. Dessa kommer inte att aktiveras alls om det är för dåligt med minne. ZFS tar allt minne det hittar och lämnar lite till OS:et.

Jag kör en
HP Proliant Microserver Gen8 G2020T
10 GB ram
1 x 120GB SSD
4 x 3TB WD Red
ILo 4 advanced licence

Proliants Raidkort B120i klarar inte RAID5 så jag kör RAID10.

Bootar ESXI 6 via USB-sticka och sedan kör jag för tillfället 2 st virtuella maskiner på denna server. 1 st Ubuntu Server och 1 st W7. Fungerar så otroligt bra, en gedigen maskin!

Redigerat:
M
plaggis skrev:
Jag kör en
HP Proliant Microserver Gen8 G2020T
10 GB ram
1 x 120GB SSD
4 x 3TB WD Red
ILo 4 advanced licence

Proliants Raidkort B120i klarar inte RAID5 så jag kör RAID10.

Bootar ESXI 6 via USB-sticka och sedan kör jag för tillfället 2 st virtuella maskiner på denna server. 1 st Ubuntu Server och 1 st W7. Fungerar så otroligt bra, en gedigen maskin!
Helsike - jag kör ju 3 maskiner i Server 2012 R2 på min gamla Microserver NL36 med 8gb ram och det funkar ok 😀

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Tillbaka till nätproblemet.

Det verkar som att WHS'en tappar nätkopplingen efter några timmar. Jag provar nu att gå från statisk ip till dynamisk som förnyas varje halvtimma. Hittar förstås inget matnyttigt i Eventviewrn.

Nästa steg är att ställa den bakom en annan router, för att se om det blir någon skillnad. Har flyttat den från en switch till en annan och även bytt kabel, men det har inte hjälp.

M
MathiasS skrev:
Tillbaka till nätproblemet.

Det verkar som att WHS'en tappar nätkopplingen efter några timmar. Jag provar nu att gå från statisk ip till dynamisk som förnyas varje halvtimma. Hittar förstås inget matnyttigt i Eventviewrn.

Nästa steg är att ställa den bakom en annan router, för att se om det blir någon skillnad. Har flyttat den från en switch till en annan och även bytt kabel, men det har inte hjälp.
Det låter som att du har två enheter med samma IP på nätverket. Kan det vara så att du inte har exkluderat detta IP ur DHCP-servern?

Kör detta kommandot på din dator, inte på WHS: arp -a | find "IP-ADRESS"
Byt ut IP-ADRESS mot den IP som WHS skall ha.

Kör det en gång när WHS fungerar och en gång när det inte fungerar.
Kolla vilken Mac-adress som visas i båda fallen. Om adressen skiljer sig så har du en IP-konflikt.

Jag KAN ha fel på arp-kommandot och att det inte skall vara -a, så prova utan om du inte får några resultat.

Den range jag använder för fasta adresser är exkluderad men teoretiskt så kan ju förstås denna funktion vara felaktigt implementerad i ddwrt i min router. Jag tror dock inte att så är fallet. Har aldrig sett någon annan klient med denna ip-adress och windows brukar protestera om så är fallet.

I arp-cachen ser det rätt ut. Jag kollar då i en annan dators cash. Eftersom whs'en är headless kommer jag ju inte åt den när den inte är uppkopplad - det skulle vara intressant att se vad som hänt där. Operativsystemet är ju vid liv.

Nu har WHS's precis bootat upp igen och fått en dynamisk adress med en leas på 30 minuter. Får se om det blir någon skillnad mot den statiska. Arp ser rätt ut.

M
Kollade du även arp när den slutade fungera?

Har du skärm kopplad till WHS? Prova i så fall att starta om tjänsterna "Networker services" (tror jag den heter) och "Network locations" och se om den kommer tillbaks

När servern slutat fungera är cashen tom och det finns inget entry med den tidigare statiska adressen kopplat till en annan mac.

Det går inte att koppla någon skärm till denna whs, tyvärr. Precis som du säger skulle man vilja starta om vissa tjänster och göra disable/enable på nätverkskortet tex. Jag tror att det skulle börja fungera då.

En sak att prova skulle ju faktiskt kunna vara att köra ett script som gör detta en gång i timmen eller nått........men det är ju lite av konstgjord andning....

M
Konstigt att arpen försvinner, då borde det inte gå att pinga heller egentligen.

Har du uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet?

Det går inte att pinga när den är otillgänglig.

Jag har försökt uppdatera via windows men måste leta upp dom manuellt (ej klart än och lite risky, det är svårt att veta exakt vad som sitter i servern). Säkrast vore antagligen att installera om samma drivrutiner som jag har. Man kan ju tänka sig att några filer har blivit korrupta.

M
Aha jag fattade det som att den fortsatte svara på ping!

Kolla så att strömprofilen står på "High performance" och att Windows inte får stänga av nätverkskortet för att spara ström (finns i enhetshanteraren).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.