108 156 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Har faktiskt hittat min gamla dongel från 2007.....men, jag törs inte installera saker på WHSen innan jag har flyttat all data till nästa maskin.
Har just beställt julklapp från Dustin, det blev en HP Microserver Gen8, så nu får detta whs-elände ett slut.
Har just beställt julklapp från Dustin, det blev en HP Microserver Gen8, så nu får detta whs-elände ett slut.
Nu när Windows 10 snurrar fint på många av mina datorer funderar jag givetvis på möjligheten att sätta upp en separat server med Windows 10 för att hantera allt. Som jag uppfattar det bör man alltså kunna köra Storage Spaces för att hantera diskarna på ungefär samma sätt som vi gör i WHSv1. En SSD för systemet och andra tjänster vi vill ha och resten i en lagringspool borde ge ganska bra prestanda kombinerat med valfritt antal diskar för lagring och då större diskar än vad våra gamla 32-bitars system ville hantera utan krångel.
Första frågan som dyker upp här då. Är det någon av er som fått hantera dataåterskapning på Storage Spaces? Kan man flytta diskarna till en annan dator om det värsta skulle inträffa?
Eftersom Windows 10 har ett bra inbyggt stöd för OneDrive kan bilder och dokument även få en smidig offsite backup. Vad jag förstått kan man även använda OneDrive för att få fjärråtkomst till sina filer om jag förstått allt rätt även om jag inte testat det ännu.
Den inbyggda Säkerhetskopieringen borde kunna hantera mycket av backupen även den.
Det jag inte hittar något riktigt bra svar på än är hur det fungerar med användarkonton. Är det smidigt att få till så att alla kan logga in med sitt microsoftkonto på valfri dator och då få tillgång till sina egna filer på serven?
Kommer fildelningen till nätverket att gå igång direkt på servern även om ingen användare är inloggad där? Andra tjänster som mediadelning?
Första frågan som dyker upp här då. Är det någon av er som fått hantera dataåterskapning på Storage Spaces? Kan man flytta diskarna till en annan dator om det värsta skulle inträffa?
Eftersom Windows 10 har ett bra inbyggt stöd för OneDrive kan bilder och dokument även få en smidig offsite backup. Vad jag förstått kan man även använda OneDrive för att få fjärråtkomst till sina filer om jag förstått allt rätt även om jag inte testat det ännu.
Den inbyggda Säkerhetskopieringen borde kunna hantera mycket av backupen även den.
Det jag inte hittar något riktigt bra svar på än är hur det fungerar med användarkonton. Är det smidigt att få till så att alla kan logga in med sitt microsoftkonto på valfri dator och då få tillgång till sina egna filer på serven?
Kommer fildelningen till nätverket att gå igång direkt på servern även om ingen användare är inloggad där? Andra tjänster som mediadelning?
Skulle precis till och beställa en men då har dom precis tagit slut... PUST... jag som tvekar ett par dagar. känns ju surt som fasen just nu.MathiasS skrev:
Let me know när du får din, hur du konfar den etc....
Faktum är att jag har två beställda (gen8, 8gb extra minne, 2 usb-stickor att köra os på, inga diskar)....
Blev förbannad på att dom sänkte priset med en 500ring till och sänkte "ordinarie pris" till det gamla reapriset så jag köpte en till efter att ha pratat med kundtjänst. En av dom ska således skickas tillbaka....
Blev förbannad på att dom sänkte priset med en 500ring till och sänkte "ordinarie pris" till det gamla reapriset så jag köpte en till efter att ha pratat med kundtjänst. En av dom ska således skickas tillbaka....
Hmm, ja, dom har lite märkligt "prissättning" ibland. jag studsade och på "ordinarie pris"....
Får se om den dyker upp till bra pris i mellandagarna istället. Och då hinner jag läsa på lite mera innan köp också
Tänkte köra den som NAS och Plex....
Får se om den dyker upp till bra pris i mellandagarna istället. Och då hinner jag läsa på lite mera innan köp också
Tänkte köra den som NAS och Plex....
(Kanske totalt OT - admin får ta bort i så fall)
Funderade på hårdvaruval. Om det finns lite mer utrymme, kanske är det så att man får mer för pengarna om jag köper något större. Se jämförelsen mellan de här maskinerna:
https://www.dustinhome.se/compare/s...ower-servrar/5010856998+5010883253+5010890207
Hur resonerar ni som är vana Home server-personer....? Vad skulle ni köpt om ni hade kunnat ställa maskinen i exv garaget eller annan plats i hemmet som är lämplig?
Funderade på hårdvaruval. Om det finns lite mer utrymme, kanske är det så att man får mer för pengarna om jag köper något större. Se jämförelsen mellan de här maskinerna:
https://www.dustinhome.se/compare/s...ower-servrar/5010856998+5010883253+5010890207
Hur resonerar ni som är vana Home server-personer....? Vad skulle ni köpt om ni hade kunnat ställa maskinen i exv garaget eller annan plats i hemmet som är lämplig?
Jag har ju just valt lite mellan T20 och Microservern. T20n har egentligen inte fler diskplatser men 6 satakanaler så man skulle få i fler diskar. Även om jag tycker det hade varit bra med plats för 6 datadiskar så har jag ändå dragit slutsatsen att för mitt behov räcker det med fyra diskar för data. Jag har dock tyckt att diskarna växer snabbare än mitt lagringsbehov just nu, så fyra får räcka och det är rätt smutt med en server som är 25cm i kub.
(Jag noterar också att ormarna på Dustin nu har höjt ordinarie pris igen efter "superweekend" då ordinarie pris var 2500 och reapriset 2000).
(Jag noterar också att ormarna på Dustin nu har höjt ordinarie pris igen efter "superweekend" då ordinarie pris var 2500 och reapriset 2000).
Man får ju även större CPU-kapacitet i större modeller på köpet eller vad man ska säga.
Funderar på att köra Plex och då är det (enligt det jag läst än så länge) bra med så mycket cpukapacitet som möjligt. Även om man ska köra flera virtuella maskiner samtidigt (NAS, plex, pfsense?,....)
Funderar på att köra Plex och då är det (enligt det jag läst än så länge) bra med så mycket cpukapacitet som möjligt. Även om man ska köra flera virtuella maskiner samtidigt (NAS, plex, pfsense?,....)
Eftersom många här sitter med en WHS på HP-hårdvara (datavault eller mediaserver) så kanske denna lilla pryl kan vara intressant.
Själv ser jag inte riktigt ekonomin i detta bara för att det är kul att mecka lite, men ändå:
http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?f=6&t=14074
124USD för en mojäng som gör att man får vga/tgb/mus på en x310 osv.
EDIT: äh vafan nu blev jag ju sugen.....
Själv ser jag inte riktigt ekonomin i detta bara för att det är kul att mecka lite, men ändå:
http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?f=6&t=14074
124USD för en mojäng som gör att man får vga/tgb/mus på en x310 osv.
EDIT: äh vafan nu blev jag ju sugen.....
Redigerat:
Alltid lika kul att sparka upp dessa gamla trådar och se era reaktioner när ni får aviseringar om det 
Om det är fler här som fortfarande har era WHSv1 i drift så tipsar jag om att det kommit en patch som inte verkar installeras automatiskt som gäller det hål som utnyttjades av WannaCry.
Jag installerade den manuellt och det verkar som att allt fungerar stabilt här. (Servern har för övrigt fungerat stabilt sedan senaste ominstallationen 2013-06-06)
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=55248
Om det är fler här som fortfarande har era WHSv1 i drift så tipsar jag om att det kommit en patch som inte verkar installeras automatiskt som gäller det hål som utnyttjades av WannaCry.
Jag installerade den manuellt och det verkar som att allt fungerar stabilt här. (Servern har för övrigt fungerat stabilt sedan senaste ominstallationen 2013-06-06)
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=55248