Tack skall kolla den patchen!

Tänkte bara höra om det är någon mer som fortfarande har liv i en gammal WHSv1?
Nu när fibern är igång funderar jag på att flytta över det mesta till molnet istället. Har ju redan flyttat alla bilder och dokument till OneDrive, idag har jag servern mest som en lagringsplats för media och det känns ju lite bortkastat med resurser.
Backup av datorerna har man ju inte lika mycket behov av idag då återställning av Windows 10 funkar såpass mycket smidigare än vad allt gjorde förr när denna servern var aktuell så jag tänkte höra lite med er vad ni använder era till idag? Finns det något behov av dessa gamla osäkra system eller ska jag hellre flytta allt till en nyare 64-bitars historia med win10 eller kanske någon annan windows server?

Nej den var en tickande bomb så den fick pensioneras....

Jag bytte för ca 3 år sedan efter ett diskras. För min del blev det en nas från synology som ersatte. WHS-hårdvaran gick till tippen under sommaren.

Gjorde om min WHS2011 till en FreeNas server för ett år sedan. Mycket nöjd med det bytet.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
K Kane skrev:
Gjorde om min WHS2011 till en FreeNas server för ett år sedan. Mycket nöjd med det bytet.
Å jag gjorde om min till en Ubuntu server. Mycket nöjd

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Och jag släckte min förra året till förmån för Unraid. Fungerar väldigt bra men är långt ifrån lika användarvänligt.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Jag kör WHS 2011 SP1 tycker den är trevlig så jag har svårt att bara dra ett streck över den.
Jag hade hoppats att REACTOS skulle bli så färdigt att man skulle kunna gå över till den.
Jag är på G och sätta upp en ny server och vet inte vilket os jag skall ta. Jag utvecklar en egen applikation som behöver Com+ Så det enda man kan ta är väl ett win10 op och sen får man väl försöka få in alla dom andra program jag behöver.

Jag har ju inte varit med i matchen på flera år så jag har tappat mycket av den kunskap jag hade förr. Jag har tillgång till licenser för windows 10, men tror även jag är kvalificerad till server-nycklar via universitetet.
Finns det egentligen någon anledning att välja serverversionen framför en vanlig win10 i dessa fall med en "enkel" hemmalagring?
Någon som pysslat en del med windows storage spaces och vågar sig på att jämföra det med whs drive extender?

Jag kör win10 professionell på jobbet och har satt upp den som server några gånger och kör man inte raid så funkar det bra Jag har inte ännu stött på sånt jag inte kan göra. Men visst det är bara enklare DCom+ applikationer jag kört.

Största problemet med Win 10 blir de spontana omstarterna och automatiska uppgraderingerna som riskerar att ställa till det med nätverket och brandväggsreglerna.

Går det inte att stänga av dom automatiska uppdateringarna ?

N Nyikåk skrev:
Största problemet med Win 10 blir de spontana omstarterna och automatiska uppgraderingerna som riskerar att ställa till det med nätverket och brandväggsreglerna.
Går det inte att få shares att gå online utan inloggning på den aktuella enheten?

Krillew Krillew skrev:
Har ni tittat på REACTOS? den är ju inte skarp ännu men beroende på vad man skall köra så kanske den funkar helt ok.
Även om jag älskar och har betatestat många nya system (helt enkelt för att jag älskar teknik) så är jag lite reserverad mot att köra otestade system för lagring som kan ses som kritisk. Jag var ju med när betan av WHS kom ut och fick ett gäng av 120-dagars licenser att testa med först, och trots att det var baserat på server 2003 så fanns massvis med buggar redan från början. Reactos är ännu mer unikt eftersom hela systemet är skrivet från grunden och inte genomgått flera års evolution i koden.
Jag kommer troligtvis testa det till någon applikation framöver, men inte till detta ändamålet.

2016 essentials har jag kikat lite på och haft som kandidat. Någon av er som kör det? Har inte testat det själv än men har sett lite varningar om att man måste skapa egen domän osv för att den ska fungera på nätverket? Påverkar det något? (alla mina enheter är fristående och loggar in med microsoftkonton istället)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.