108 154 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Vilka problem är det du råkat ut försom du försöker lösa? Ser många på olika forum som råkat ut för allt möjligt knepigt på sistone. Jag har fått min beskärda del jag med och åker nog på en ominstallation snart...
Det tydligaste symptomet är att RDC (Remote Desktop Connection) lägger av ca tre minuter efter start. Eftersom det är headless server så är detta riktigt besvärligt.
När man börjar testa mer så nyanseras bilden något. Det verkar som om det är något i Windows Explorer relaterat till nätverkskommunikationen som strular. GUI-delen (Taskbar) av Win Explorer lägger av när man kör mycket I/O, tex när man försöker rädda över sina filer till en annan maskin.
Det förekommer även felmeddelanden typ I/O-error och communication error. Rycker man nätverkskabeln kan det hoppa igång och gå en stund för att sedan lägga av igen.
Det KAN vara hårdvarufel, men det är lite skumt att det gick att göra recovery utan större problem. En annan möjlighet är virus.
Igår kväll körde jag Windows update på den haltande maskinen och efter det så går det överhuvudtaget inte att logga in.
Min andra WHS-burk (HP Proliant MicroServer) som står bredvid går som tåget, så nätverket verkar det inte vara något fel på.
Planen nu är att rycka ut datadiskarna och göra Full Factory Reset för att se om det hjälper.
När man börjar testa mer så nyanseras bilden något. Det verkar som om det är något i Windows Explorer relaterat till nätverkskommunikationen som strular. GUI-delen (Taskbar) av Win Explorer lägger av när man kör mycket I/O, tex när man försöker rädda över sina filer till en annan maskin.
Det förekommer även felmeddelanden typ I/O-error och communication error. Rycker man nätverkskabeln kan det hoppa igång och gå en stund för att sedan lägga av igen.
Det KAN vara hårdvarufel, men det är lite skumt att det gick att göra recovery utan större problem. En annan möjlighet är virus.
Igår kväll körde jag Windows update på den haltande maskinen och efter det så går det överhuvudtaget inte att logga in.
Min andra WHS-burk (HP Proliant MicroServer) som står bredvid går som tåget, så nätverket verkar det inte vara något fel på.
Planen nu är att rycka ut datadiskarna och göra Full Factory Reset för att se om det hjälper.
Redigerat:
Bara en kort fråga, har du kört chkdsk-batchen för att kolla samtliga diskar? En bråkande disk kan ge alla tänkbara problem. Likaså har jag flera ggr sett hur diskar som ramlat ner i PIO-läge slår ut nätverket eftersom kernelanvändningen på CPU slår i taket.
Jag har kört checkdisk på C:, men det har inte funnits tillräcklig funktionalitet för att köra på de 7 TB som utgör D:
CPUerna har legat på 99% idle, så det är inte där felet låg.
Har gjort factory restore nu och maskinen verka funka. Tyvärr förlorade jag en mängd data, som jag nu försöker gräva fram ur diskarna.
Påståenden om att man läsa en DE-drive som en vanlig disk är en sanning med modifikation. Data finns där, men utspritt över flera diskar.
CPUerna har legat på 99% idle, så det är inte där felet låg.
Har gjort factory restore nu och maskinen verka funka. Tyvärr förlorade jag en mängd data, som jag nu försöker gräva fram ur diskarna.
Påståenden om att man läsa en DE-drive som en vanlig disk är en sanning med modifikation. Data finns där, men utspritt över flera diskar.
mycke_nu, det finns, och jag har ett ganska enkelt knep på hur man får ordning på det om du bara har någon/några diskar till övers att mellanlagra på. Hittade bra program för det när jag råkade ut för detsamma. Skriver mer detaljerat när jag är hemma och kan se namn på de program jag använde. Gör det inte manuellt, det är rejält slöseri med tid.
Nu vet jag inget om Windows Home Server, men jag har en kommentar om Microsoft's "chkdsk". Är man rädd om sina filer ska man absolut inte köra "chkdsk /f" för att "reparera".
"chkdsk /f" reparerar filsystemet men INTE filerna. Skulle någon sektor vara oläsbar så blir den ersatt av någon annan sektor, dvs filen/katalogen blir permanent förstörd och det är i efterhand mycket svårt att veta vilka filer som är drabbade. Hellre en fil med läsfel än en fil som fått en sektor ersatt med skräpdata.
Använd gärna "chkdsk" för att kontrollera diskar, men tänk er noga för innan ni väljer att använda programmet för att "reparera". Det kan göra mer skada än nytta.
Vill man rädda filer så gör man det med ett annat verktyg INNAN man kör "chkdsk /f".
"chkdsk /f" reparerar filsystemet men INTE filerna. Skulle någon sektor vara oläsbar så blir den ersatt av någon annan sektor, dvs filen/katalogen blir permanent förstörd och det är i efterhand mycket svårt att veta vilka filer som är drabbade. Hellre en fil med läsfel än en fil som fått en sektor ersatt med skräpdata.
Använd gärna "chkdsk" för att kontrollera diskar, men tänk er noga för innan ni väljer att använda programmet för att "reparera". Det kan göra mer skada än nytta.
Vill man rädda filer så gör man det med ett annat verktyg INNAN man kör "chkdsk /f".
mycke_nu, nu ikväll hittade jag inte exakt vilket program det var jag använde, men jag har för mig att det var robocopy jag använde för att skicka filerna till rätt share igen. Fördelen med det är att det enklare kan känna av ifall det finns dubletter och du slipper alla dessa hundratals klickningar man som windowsanvändare annars är van med. Du kan i lugn och ro få igång servern, med några diskar, flytta från en disk i taget till servern frår en klientdator så du slipper sitta i skrubben eller var du nu än gömt din whs.
Som sagt, det kräver någon ny disk till övers men det kan vara ett bra tillfälle om du ändå behöver mer lagringsutrymme.
Är det problem med utrymmet så kan du alltid låta dupliceringen vara avstängd tills du fått över tillräckligt många filer.
Som sagt, det kräver någon ny disk till övers men det kan vara ett bra tillfälle om du ändå behöver mer lagringsutrymme.
Är det problem med utrymmet så kan du alltid låta dupliceringen vara avstängd tills du fått över tillräckligt många filer.
Jag tror det mer är ett 2008R2 problem än 2003 (och WHS 1 var väl 2003 baserad om jag minns rätt) men det finns inställningar för att totalt avaktivera all TCP/Ip task offloading (dvs att burken låter nätverkskortet göra mer).
Ibland strular det rätt häftigt mellan OS och driver och symptomen är just extremt opålitliga nät med tappade ping, noll lasttålighet och ett totalt havererat RDP och RPC protokoll
Ibland strular det rätt häftigt mellan OS och driver och symptomen är just extremt opålitliga nät med tappade ping, noll lasttålighet och ett totalt havererat RDP och RPC protokoll
@Bjurran> Tack för tipset, det ska jag kika på.
Det var i samband med att jag avinstallerade Hamachi från X311:an som eländet började. Jag installerade visserligen iHomeServer samma veva, men det programmet gör inte mycket mer än att starta iTunes som en service i backgrunden.
Jag misstänker starkt att det var Hamachi som kvaddade nätverket. Jag installerade programmet på båda mina WHS1 maskiner och fick tämligen omedelbart problem med RDC. Jag slutade använda programmet och problemen försvann.mats_o skrev:Jag tror det mer är ett 2008R2 problem än 2003 (och WHS 1 var väl 2003 baserad om jag minns rätt) men det finns inställningar för att totalt avaktivera all TCP/Ip task offloading (dvs att burken låter nätverkskortet göra mer).
Det var i samband med att jag avinstallerade Hamachi från X311:an som eländet började. Jag installerade visserligen iHomeServer samma veva, men det programmet gör inte mycket mer än att starta iTunes som en service i backgrunden.
kan mycket väl vara.
Hamachi installerar antagligen någon virtuell nätverksadapter för sin tunnling och gör de inte det på rätt sätt vid både inst och avinst kan det blir rejält fel.
Symantec är ju ett annat exempel på företag som brukar röra till det
Hamachi installerar antagligen någon virtuell nätverksadapter för sin tunnling och gör de inte det på rätt sätt vid både inst och avinst kan det blir rejält fel.
Symantec är ju ett annat exempel på företag som brukar röra till det
Ja, jag får väl skriva lite om hur det nästan gick åt helskotta..
Fyra diskar i maskinen, totalt 6 TB disk med bilder, musik och video. En mediaserver mao.
1. Maskinen havererar och det finns ingen möjlighet att dumpa diskarna. Men jag har ju backup..
2. Försöker med Recover. Funkar inte.
3. Plockar ur 4 TB disk och kör Full Factory Restore.
4. Inser att diskarna jag plockade ur inte innehåller all data.
5. Plockar fram backupen som visar sig vara ofullständig. Bilder (ca 70 000 st) och musiken saknas.. :eek:
6. Inser att de förlorade filerna måste finnas kvar på diskarna och börjar scanna mha programmet Recuva
7. Återvinner nästan alla av de 70 000 bilderna efter ca 48 h datortid. Kör parallellt på två maskiner.
En vecka till så har jag nog musiken i hamn oxo..
Det var NÄRA ögat..
Fyra diskar i maskinen, totalt 6 TB disk med bilder, musik och video. En mediaserver mao.
1. Maskinen havererar och det finns ingen möjlighet att dumpa diskarna. Men jag har ju backup..
2. Försöker med Recover. Funkar inte.
3. Plockar ur 4 TB disk och kör Full Factory Restore.
4. Inser att diskarna jag plockade ur inte innehåller all data.
5. Plockar fram backupen som visar sig vara ofullständig. Bilder (ca 70 000 st) och musiken saknas.. :eek:
6. Inser att de förlorade filerna måste finnas kvar på diskarna och börjar scanna mha programmet Recuva
7. Återvinner nästan alla av de 70 000 bilderna efter ca 48 h datortid. Kör parallellt på två maskiner.
En vecka till så har jag nog musiken i hamn oxo..
Det var NÄRA ögat..
Det idiotiska är att jag är religiöst noggrann med backup.
Jag har
- 2 GB backup i molnet. Kör varje natt.
- 1 TB backup på en NAS. Kör varje natt.
- Duplicering på servrarna
- Förvarar kopior på lösa diskar i olika byggnader
Lik förbannat fanns inte bilderna med någonstans. Skit på tangentbordet helt enkelt.
Jag har
- 2 GB backup i molnet. Kör varje natt.
- 1 TB backup på en NAS. Kör varje natt.
- Duplicering på servrarna
- Förvarar kopior på lösa diskar i olika byggnader
Lik förbannat fanns inte bilderna med någonstans. Skit på tangentbordet helt enkelt.