Daniel78 skrev:
Boxee.. ifall du ändå har ps3:an som blurayspelare.
Verkar lovande, tar hem en på prov!

Skulle jag kunna få be dig testa en specifik sak om du lånar hem en Boxee? Jag är närmligen väldigt nyfiken på hur snabb den är på att bläddra i bildarkivet med 5-6MB stora jpeggar. Min gamla Popcorn fixar inte detta alls och det tar många sekunder att få fram varje bild.

Vet inte om det skrivits om det förut, men en WDTVLIVE klarar de flesta format. Dock så strular det lite med att spela .vob-filer

Hittar man en gen 2 så kan man lägga på WDLXTV-firmware och få en riktigt trevlig maskin.

Länk till gen 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=966788

MathiasS skrev:
Skulle jag kunna få be dig testa en specifik sak om du lånar hem en Boxee? Jag är närmligen väldigt nyfiken på hur snabb den är på att bläddra i bildarkivet med 5-6MB stora jpeggar. Min gamla Popcorn fixar inte detta alls och det tar många sekunder att få fram varje bild.
Ska bli, paketet har lämnat Dustin så med lite tur är det här på lördag. :)

Johan Gunverth skrev:
Du menar 98% av marknaden för snattad media?
Ja, eller snarare är så mycket konverterat till .avi containers från annat format för att enkelt kunna spelas upp då i princip allt utom min iPad klarar av avi containers.

MathiasS skrev:
Medan vi väntar på Boxee-burken så testade jag befintliga prylar mot WHS-maskinen (HP X311, tror du har samma?). Använde 3 st jpeggar 4096x4096, ca 7 MB/st, har tyvärr dåligt med jättebilder.

TVn behövde 6-7 sekunder per bild via WiFi.

PS3an slängde upp samma bilder på ca 1 s/bild via LAN, men det är möjligt att den lägger upp dem internt på disken för snabbare åtkomst. Det kändes misstänkt rappt.

Har nu testat bildvisning via Boxee, och prestanda är ungefär som PS3, dvs troligen begränsade av servern/nätverket.

Är dock inte speciellt förtjust i bildvisningsfunktionen på Boxee, det verkar inte gå att bläddra i mappar som man inte satt upp i förväg.

Funderar på att retunera Boxeeburken och i stället köpa en Mac Mini och använda Plex för media. (Har ett Apple BT-tangentbord liggandes, så det skulle kunna bli en bra lösning i TV-soffan.)

Beträffande Boxee vs. PS3 så tycker jag att den senare ger enormt mycket mer för pengarna om man kan leva med 10X högre energiförbrukning och fläktljudet. Boxee's fjärr är dock trevlig.

Ok, tack för testet! Min popcorn lär väl bli kvar ett tag till låter det som. Spelar fortfarande alla filmer jag har på WHSen.

Jag måste slå ett slag för den fria mediaserverprogramvaran Serviio http://www.serviio.org/
Jag har kört den något halvår på min WHS (HP X311), tillsammans med WHS addin http://serviiowhs.codeplex.com/ i helgen konfigurerade jag en ny trevlig Feature som heter "Online Resources" som introducerades i senaste versionen som släptes i förra veckan.
Med denna Feature så kan man i princip ta in valfri Video, Ljud eller Bild feed via Internet och sedan publicera på sitt hemmanätverk och spela upp med de flesta DLNA/UPnP kompatibla mediaspelare.
Jag kör själv via den LG Blueray spelare jag skrev tidigare i tråden om samt WD TV Live.

B.l.a. har jag konfigurerat YouTube, SVTPlay, TV4Play, TV3Play, TV8Play, WoodWhisper och massor av andra Video Feeds.

Serviio använder sig av ett Plugin system där någon vänlig person har skrivit ihop en liten programsnutt på formatet "*.groovy" som talar om för Serviio hur de olika avancerade Flash gränsnitt som t.ex. SVTPlay bl.a. använder sig av skall tolkas. Sedan hämtar Serviio in alla Video länkar dagligen på den Web sida man anger och publicerar detta som klickbara länkar på ditt hemmanätverk som sedan din DLNA spelare spelar upp.
Serviio´s forum är aktivt och där hittar man guider hur man gör samt alla Groovy Plugin samt tips om bra Video feeds på olika kategorier.

Serviio rekomenderas starkt för den med en WHS burk. Bästa Addin jag sett och den är fri.

Den där LGn verkar intressant, om jag förstår rätt så har den support för Plex, har du möjligen testat det?

Jag har just installerat Plex Media Server på en HP X311 WHS2003. Inte supportat, men verkar fungera. Nu gäller det bara att hitta en vettig klient till TVn. Mac Mini står på önskelistan, men något billigare vore mycket intressant.

(Installerade fö även iTunes (vilket inte heller är supportat) eftersom mediaservern (Firefly) i X311 inte fungerar med iTunes 10. Apple har tydligen pillat i serverprotokollet.. :@)

OK. Ska se om jag få till det via jailbreak på en Apple TV vad det lider, får köra via min laptop tills vidare.

själv kör jag apple tv för 900 kr mot en nas. Apple tv är jailbreakad vilket var enkelt att fixa. Har sedan installerat xbmc som klarar alla format finns plus ams för alla play kanaler plus mycket mer roliga. Plugins. Som automatisk ner laddning av subs och massa andra bra plugins. Filmerna du har på din server scrappas från IMDb och presenteras snyggt med omslag handling mm. Finns en rad olika skins att prova för hitta sin favorit. Vidare har Apple tv löjligt enkel fjärr som ungar och fru fixar. Den är inte större än brödskiva och lite tjockare med strömmen inbyggd och knäpptyst. Funkar med WiFi och kabel och kan styras från telefon om man vill. Min Apple tv ersatte en gammal tvix. Jag stod i valet mellan boxee och denna men tyckte att boxen erbjöd mindre funktioner.
Sent from my Blade using Tapatalk

hansson skrev:
själv kör jag apple tv för 900 kr mot en nas. Apple tv är jailbreakad vilket var enkelt att fixa. Har sedan installerat xbmc som klarar alla format finns plus ams för alla play kanaler plus mycket mer roliga. Plugins. Som automatisk ner laddning av subs och massa andra bra plugins.
Inhandlade Apple TV 2 för 1090 kr hos Clas Ohlsson (billigare än direkt från Apple). Jailbreak under iOS 4.4.4 gick smidigt med Seas0nPass.

Lyckas inte installera xbmc, det verkar som om några länkar pekar fel vid nedladdningen.

Därimot gick installationen av Plex väldigt bra. Enda problemet med Plex är att Plex Media Server inte verkar trivas så bra under Win 2003, det kraschar emellanåt så serverprogrammet får snurra på en iMac istället.

Det ser inte ut att behövas något serverprogram till xbmc, är det så?

Redigerat:
mycke_nu skrev:
..Lyckas inte installera xbmc, det verkar som om några länkar pekar fel vid nedladdningen..
Nu fick jag snurr på XBMC på Apple TV! Alldeles fantastiskt trevligt.

Streamar .AVI och allt annat från WHS så det står härliga till.

• xbmc-2010-01-03-21-25-50-59-960x539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.