Klarar Apple TV 720P i mkv format ?

Anders

Tämligen säker på att det inte går utan jailbreak. XBMC skall klara det, men jag har inte provat själv.

Någon som vet om det finns något gratis antivirus program till WHS ?

Jag har en HP X311

Anders

ClamWin rekommenderas å det varmaste.

Inte bara gratis utan är dessutom INTE en realtidsskanner, dvs programmet slöar inte ner servern när man behöver den som bäst. I stället skannas alla filer enligt ett schema, en gång per dygn på mina maskiner (den ena är en X311).

Har tidigare haft både McAfee och AVAST, men ClamWin är mycket bättre lämpat för serverapplikationer enligt mitt tycke.

Skannar ClamWin alla filer eller endast de som har ändrats jämfört mot någon beräknad kod eller liknande per fil?
Blir ju ett fasligt hårddisktuggande om den ska scanna varenda fil en gång per dygn.

Jag tror den går igenom rubbet varje natt (i mitt fall), i varje fall fick jag klagommål på samma emailbilaga (phishing) flera dagar i rad.

Tugga disk är just vad servrar skall göra, och gärna på natten när dom ända mest latar sig. :)

hecke och eventuella andra som kör Serviio som mediaserver. Funderar på om även ni fått problem med att mediasservern försvinner från nätverket titt som tätt på sistone?
När det väl fungerar kan jag verkligen rekomendera det, klarar alla format jag skickat till det än så länge, även webbradio. Spelar nu upp allt direkt via min Samsung TV utan annan enhet.

Känner inte igen det problemet med Serviio, enda abret jag har just nu gäller min Samsung BD-spelare som inte käkar samma format som motsvarande TV-generation så att jag måste låta servern koda om en del onlinematerial. Webradio skulle jag aldrig köra den vägen då det står en Squeezebox ovanpå BD-spelaren. Men Serviio är stabilt som urberget.

Nej jag har inte heller haft några sådanna problem med Serviio.
Kan passa på att även rekommendera Android Appen ServiioDroid som låter dig sköta alla inställningar och se relevant info för Serviio i Android telefonen.

Kan passa på att varna för Hamachi, det blev stora problem med nätverket och Remote Desktop på båda mina WHS2003 burkar.

Lyckligtvis återvände funktionallitet och stablitet när jag rev ut programmet igen. Synd, för det verkar trevligt annars.

Hamachi använde jag en hel del förr, men inte sedan senaste ominstallationen. Dubbelkollade du att du har de senaste drivrutinerna för nätverket installerat? (Detta verkar inte skötas av windows update på whs)

Serviio var då ingen rolig historia att felsöka. Slår man igång detaljerad loggning verkar den vara mer intresserad av att fylla loggarna med info om vilka filer den indexerar och ifall de finns kvar när det kollar databasen efter inställd tid. Inte direkt mycket värdefull info i de loggarna. Till råga på allt får jag aldrig emot aktiveringsmailet från deras forum. Ska det jävlas så ska det jävlas ordentligt.

Har någon här lyckats göra restore på en HP Data Vault X310 eller liknande miniserver?

Man skall köra ett recoveryprogram från en Windowsmaskin som direkt kopplas till servern via nätverkskabel, men det lägger av efter ca 10 minuter med det något kryptiska felmeddelandet "failed at step 3 of 4". Detta redan innan man kommit till den punkt där man skall välja Repair eller Restore.

EDIT: HP har en utmärkt 24/7 telefonsupport dedikerad till X500 servern, men mot förmodan hade dom inget emot att hjälpa mej med X310. :)

Tydligen är Recoveryprogrammet rejält buggigt. Fick tips och patchar. Återkommer med rapport om vad som funkar.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Har någon här lyckats göra restore på en HP Data Vault X310 eller liknande miniserver?

Man skall köra ett recoveryprogram från en Windowsmaskin som direkt kopplas till servern via nätverkskabel, men det lägger av efter ca 10 minuter med det något kryptiska felmeddelandet "failed at step 3 of 4". Detta redan innan man kommit till den punkt där man skall välja Repair eller Restore.

EDIT: HP har en utmärkt 24/7 telefonsupport dedikerad till X500 servern, men mot förmodan hade dom inget emot att hjälpa mej med X310. :)

Tydligen är Recoveryprogrammet rejält buggigt. Fick tips och patchar. Återkommer med rapport om vad som funkar.

Patcharna funkar, sedan måste man köra konfigureringsprogram via en PC vilket inte framgår av de medföljande instruktionerna.

Tur att dom har välvillig support. :|

Är det ett generellt problem eller kopplat till ditt specifika problem?
Du har inte lust att skriva lite om hur du gick tillväga för att lösa problemet?

Jag tror att det är ett generellt problem även om det nu efteråt verkar som om jag har någon form av I/O-relaterat problem med hårdvaran. Felet jag försökte åtgärda kvarstår nämligen efter att jag gjort recovery.

In any case..

För att göra recovery eller full factory restore går man till väga på följande sätt:

1. Förbind servern och en PC (ej MAC) med en direktkopplad nätverkskabel
2. Stäng av alla firewalls och antivirus på PCn
3. Avinstallera WHS connector från PCn
4. Ring HP support på tel 0771-208671 ankn 2 (man kopplas till England) och be snällt om patcharna, dom kommer via email
5. Kopiera Recovery DVDn till HD på PCn (4,5 GB)
6. Patcha programmet enligt instruktionen från HP
7. Kolla att WLAN är avstängt
8. Kolla att LAN på PCn inställt för DHCP (alt använd adressen 169.37.37.40, men det funkade inte för mej)
9. Kör recovery programmet från hårddisken på PCn. Det tar TID.
10. Starta om servern
11. Sätt Software Installation Disk i PCn.
12. Kör konfigurations programmet. Det tog flera timmar (möjligen pga att min server inte är riktigt frisk)
13. Klart.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.