mycke_nu skrev:
Nya TVn kör DLNA mot WHS men klarar endast MPEG-2.

Det funkar med PS3:an mellan servern och TVn, men det vore lite smidigare om man slapp ha spelkonsolen inblandad i filmtittandet.

Gjorde en provkonvertering på IMacen med någon freeware som jag hittade, men det så verkligen ut inte bra ut.
ffmpegX blir bra att börja med. Finns dock inte särsklit mycket icke-Pro som gör MPEG2 idag. Inte bra i alla fall.

MathiasS skrev:
Dom har blivit billigare. d^_^b
Men diskar har blivit dyrare q(;^;)p

mycke_nu skrev:
Nya TVn kör DLNA mot WHS men klarar endast MPEG-2.

Det funkar med PS3:an mellan servern och TVn, men det vore lite smidigare om man slapp ha spelkonsolen inblandad i filmtittandet.

Gjorde en provkonvertering på IMacen med någon freeware som jag hittade, men det så verkligen ut inte bra ut.
Har du inte en bluray spelare som kan streama från serven?

Lars_Gisela skrev:
Men diskar har blivit dyrare q(;^;)p
Temporärt (mycket) dyrare när marknadskrafterna arbetar. WD, Seagate och Hitachis fabriker i Thailand har varit översvämmade och som jag förstår har WD precis kommit igång. De går att få hem vissa externa diskar med normalt pris från dem sedan i förra veckan.

Nimajneb skrev:
Optisk disk och random access (streama) brukar inte funka särskilt bra om man inte har en buffer mellan.

Johan Gunverth skrev:
Optisk disk och random access (streama) brukar inte funka särskilt bra om man inte har en buffer mellan.
Menade att många BD spelare har inbyggd mediaextender som ofta sväljer allt. Som alternativ till PS3an.

Jag köpte faktiskt en sådan BD spelare (LG HX806SVN) med inbyggd mediaextender + DLNA över LAN hos det stora tyska varuhuset igår. Tänkt att ha till den lilla andra TV:n som hade kasst ljud. Hade även inbyggd 5.1 förstärkare på 850W och skapliga högtalare följde med i paketet för 2790 kr. Är riktig imponerad har hitills kunnat spela upp allt jag vill från min WHS på den.

Nimajneb skrev:
Jo, PS3an är ju en Blueray på steroider. :) Funkar utmärkt som sagt, men lite för meckigt för Hustrun.

Då tycke jag att du istf att konvertera alla filmer köp dig en BD spelare med inbyggd mediaextender och passa samtidigt på att köpa en harmony fjärrkontroll.

Jag har även laddat ner en App "LG Remote" som styr maskinen på samma sätt som fjärrkontrollen fast över WIFI från Android telefonen.

Nimajneb skrev:
Då tycke jag att du istf att konvertera alla filmer köp dig en BD spelare med inbyggd mediaextender och passa samtidigt på att köpa en harmony fjärrkontroll.
Börjar tro att du har rätt. :)

Finns det någon bra modell som klarar AVI-format måntro? :S

mycke_nu skrev:

Du kanske skall fokusera på att lämna ett redan dött videoformat bakom dig? Inget har hänt med formatet sedan mitten av 90-talet när Matrox gjorde en inofficiell uppdatering. All anpassning till modern videoteknik är fulfixar, eftersom stöd för moderna tekniker saknas. Exvis höjd-och-breddanpassning, VBR, IPB-frames med mera.

mycke_nu skrev:

Boxee.. ifall du ändå har ps3:an som blurayspelare.

Johan Gunverth skrev:
Du kanske skall fokusera på att lämna ett redan dött videoformat bakom dig? Inget har hänt med formatet sedan mitten av 90-talet när Matrox gjorde en inofficiell uppdatering. All anpassning till modern videoteknik är fulfixar, eftersom stöd för moderna tekniker saknas. Exvis höjd-och-breddanpassning, VBR, IPB-frames med mera.
Att kalla ett containerformat som kanske typ 98% av videomarknaden För dött är kanske lite magstarkt. Men visst mkv och mp4 har ju tekniska fördelar så det är ju viktigt att dom mediaspelare man köper klarar av även dessa format.
För egenproducerat material så finns det nog bara fördelar att lägga dessa i mkv eller mp4 containers.

Nimajneb skrev:
Att kalla ett containerformat som kanske typ 98% av videomarknaden För dött är kanske lite magstarkt. Men visst mkv och mp4 har ju tekniska fördelar så det är ju viktigt att dom mediaspelare man köper klarar av även dessa format.
För egenproducerat material så finns det nog bara fördelar att lägga dessa i mkv eller mp4 containers.
Du menar 98% av marknaden för snattad media? AVI är dött. Ingen har underhållit det på 15 år och alla moderna tekniker saknas i formatet. All ny funktionalitet i formatet bygger på att spelaren "gissar" vad som skall göras, vilket i och för sig funkar många gånger. Ingen som jobbar med video tar i AVI ens med tång. Jag är leverantör och utbildare till den branschen och har årminstone lite kött på benen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.