108 156 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Börja med att titta på ffmpeg. Finns ett antal GUI-skal om man inte vill köra CLI.mycke_nu skrev:
Varför inte köra h.264 istället? Har du något som kräver MPEG-2?
Tycker det inte är så farligt längre sedan CNET tog över.Johan Gunverth skrev:
Sedan om det är något skräp så brukar ju några tusen av kanske miljoner nedladdningar reagera.
Så jag skulle vilja påstå att det är idag bästa källan om man ska få sig största möjliga bredd o djup presenterat
Skapligt objektivt sätt.
Är man däremot intresserad av att modda källkoden till div entusiastprojekt där ute så är det helt fel ställa att leta på.
Allt vi har är en NAS och en popcorn (som ska bytas ut mot en Boxee snart)Nimajneb skrev:
Jag har svårt att förstå varför det fortfarande är så populärt med hemma-server eller HTPC
Vad använder alla sina hemma-servrar till egentligen?
Ok, det är ingenting jag vet någonting om, vi tittar aldrig på svensk tv (den enda svenska serien jag ser är arga snickaren, och det är inte via tv eller play)Nimajneb skrev:
Både jag och min fru har flera gånger blivit förvånade över att det är så många som kräver svensk text för att se serier/filmer, då kanske man behöver ha en HTPC för att se playkanaler.
Håller med om svensk text, däremot så har jag gärna engelsk textning. Känner heller inget behov av playkanaler, är det något jag vill se så sköter PVRen om detta.Daniel78 skrev:Ok, det är ingenting jag vet någonting om, vi tittar aldrig på svensk tv (den enda svenska serien jag ser är arga snickaren, och det är inte via tv eller play)
Både jag och min fru har flera gånger blivit förvånade över att det är så många som kräver svensk text för att se serier/filmer, då kanske man behöver ha en HTPC för att se playkanaler.
Vad gäller NAS vs "hemmaserver" så är en avgörande skillnad för mig lagringskapaciteten. En traditionell NAS med 4-6 diskar blir väääldigt dyr jämfört med ett WHS alternativ (eller motsvarande linuxvariant).Daniel78 skrev:
HTPC vs mediaspelare.....som någon sa, gränserna börjar suddas ut, tex med Boxee men min gamla popcorn är ju bra på att visa filmer men riktigt kass på bildvisning och att spela musik. En htpc är ju rätt mycket mer flexibel på den punkten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det stora flertalet svenskar är rätt dåliga på att uppfatta (vanligtvis engelsk) dialog i film eller TV när den talas av dem som har det som modersmål. Då missar man följaktligen stora delar av handlingen och slösar bara bort sin tid. Domänförlust kallas det. Än värre är det med lokala/nationella uttryck som inte kan översättas. Där kommer en duktig översättare till sin rätt.Daniel78 skrev:
...eller så enkelt att man har nedsatt hörsel som t.ex. min fru.
En NAS för 4 diskar kostar inte mer än 2000-2500:-, och diskarna kostar ju lika mycket oavsett ifall du ska ha dom i en dator eller en NAS.MathiasS skrev:
NAS för 4 diskar har kanske blivit billigare det senaste året men vad hittar du egentligen i det prisspannet?
Den HP whs jag köpte kostade 2300kr tror jag och då ingick 2x1TB för ett år sedan.
Jag tror fortfarande att NAS är bra om man klarar sig med 1-2 diskar, för fyra diskar går det att hitta paketerade miniservrar till bra pris och ska man ha fler än fyra diskar får man bygga själv för att få ekonomi i det.
Den HP whs jag köpte kostade 2300kr tror jag och då ingick 2x1TB för ett år sedan.
Jag tror fortfarande att NAS är bra om man klarar sig med 1-2 diskar, för fyra diskar går det att hitta paketerade miniservrar till bra pris och ska man ha fler än fyra diskar får man bygga själv för att få ekonomi i det.
Nya TVn kör DLNA mot WHS men klarar endast MPEG-2.Johan Gunverth skrev:
Det funkar med PS3:an mellan servern och TVn, men det vore lite smidigare om man slapp ha spelkonsolen inblandad i filmtittandet.
Gjorde en provkonvertering på IMacen med någon freeware som jag hittade, men det så verkligen ut inte bra ut.