108 156 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Tack för det, så om man inte har ex. en ps3 man vill visa film via så gör en nas/dropbox och en mediaspelare likvärdigt jobb känns det som efter en snabb överblick? Förutsatt att man inte behöver ha en datorserver av någon annan anledning.
Om servern är såpass tyst att den kan stå i tv-hyllan istället för förrådet så låter det ju lockande ändå, men det blir den kanske aldrig? Och går det att köra någon form av snyggt interface med fjärr mot en sådan server? Typ windows mediacenter eller liknande.
Om servern är såpass tyst att den kan stå i tv-hyllan istället för förrådet så låter det ju lockande ändå, men det blir den kanske aldrig? Och går det att köra någon form av snyggt interface med fjärr mot en sådan server? Typ windows mediacenter eller liknande.
Redigerat:
Har två WHS-burkar (HP X311 och N40L)ronolo skrev:
#1 är
- Mediaserver för musik, bilder och video. (6 TB disk)
- Gateway mot internet så barnen i förskingringen kan komma åt ovanstående via webinterfacet
- Torrent klient
- Web Server för tre kommersiella hemsidor
- FTP-server
#2 tar hand om
- Lagring av alla dokument (1 TB disk)
- Backup av alla klienter inklusive Macarna
- Backup av sig själv mot NAS
- Backup av kritiska filer mot Molntjänst
- Värd för gamla XP-program via remote desktop (Bokföring etc som inte funkar på moderna maskiner)
- Printserver för gamla skrivare som saknar LAN.
Personligen skulle jag inte klara mej utan servrarna, dom är helt oumbärliga.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Hoho! Hos 9 av 10 står routern synlig eftersom den hamnar vid "första jacket" som i sin tur sitter:Nimajneb skrev:
- i hallen precis vid skostället
- i köket så att man snubblar på den
- någonstans väl synlig i vardagsrummet
- under den öppna trappan
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Kombienheter är ju inte så vanliga idag, iaf inte för den kräsne och dit räknas nog folk med NASar i nätverket.
Varför skulle någon sätta en router i köket och sedan dra en massa kablar ifrån den?
Nä, NASen, routern, UPSen, skrivaren, ev extra switchar osv osv hör inte hemma vid första jacket.
Varför skulle någon sätta en router i köket och sedan dra en massa kablar ifrån den?
Nä, NASen, routern, UPSen, skrivaren, ev extra switchar osv osv hör inte hemma vid första jacket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Håller fullständigt med, men jag reflekterar hur det faktiskt ser ut ute i stugorna.Nimajneb skrev:
De stora operatörerna levererar kombienheter, d.v.s. modem och router i en enhet. Thomson-routern som bl.a. telia använder är oerhört vanlig.
Jag har stjärnnätverk i hela kåken som ärNimajneb skrev:
samlat till förrådet, så switch, router, modem nätverksskrivare och nas står där. Vad jag då funderade på var för att slippa mediaklient så hade det ju varit smidigast att ställa en ev. WHS vid TVn och använda den som
mediauppspelare om det nu fungerar, fjärrkontroll och smidigt gränssnitt för hela famijen känns viktigt.
Vad använder ni för klienter vid tv-apparaterna som hookar upp med er whs?
Det var utförlig info, tack för det.mycke_nu skrev:Har två WHS-burkar (HP X311 och N40L)
#1 är
- Mediaserver för musik, bilder och video. (6 TB disk)
- Gateway mot internet så barnen i förskingringen kan komma åt ovanstående via webinterfacet
- Torrent klient
- Web Server för tre kommersiella hemsidor
- FTP-server
#2 tar hand om
- Lagring av alla dokument (1 TB disk)
- Backup av alla klienter inklusive Macarna
- Backup av sig själv mot NAS
- Backup av kritiska filer mot Molntjänst
- Värd för gamla XP-program via remote desktop (Bokföring etc som inte funkar på moderna maskiner)
- Printserver för gamla skrivare som saknar LAN.
Personligen skulle jag inte klara mej utan servrarna, dom är helt oumbärliga.
Dokumenten sparar vi på servern i mån av kunskap hos användarna (tänker på mina två barn på 7 år och 10 år och även frun), men det är mycket som är värt att köra backup på klienterna ändå. Hela OS, samt alla program och deras inställningsfiler tenderar ju att sparas lokalt för alla Windows program..Nimajneb skrev:
Senast idag fick jag göra en insats och hämta tillbaka dotterns alla Bookmarks i Google Chrome som jag råkade i oförstånd att skriva över då jag testade Google Chromes Sync funktion av Bookmarks mellan olika datorer. Se upp för denna feature.
Jag har visserligen ingen WHS, bara en ReadyNas NV+. Men vid TV:n har jag i alla fall en Asus EEE-box (1012 tror jag den heter). En knäpptyst dator (fläktlös) som jag kör Windows 7 och XBMC på. Barnen är mycket nöjda.ronolo skrev:
Har just bytt hårdvara och därmed utrangerat en WHS 2003 burk med 2 x 500 GB diskar vilka jag tänkte återvinna för andra projekt.
Planen var då att först frigöra en disk ur diskpoolen och i övrigt behålla maskinen intakt under en tid om det skulle uppstå något problem med den nya servern.
Det funkade inte. :@
Efter att ha tuggat hela natten för att frigöra disken kraschade maskinen och dyker nu varje gång jag försöker bota WHS. (Någon heap som inte går att ladda in enligt felmeddelandet.)
Ingen katastrof eftersom jag har flerfaldiga säkerhetskopior på all data, men det kunde varit förödande på en annan maskin så härmed är en varning utfärdad.
Planen var då att först frigöra en disk ur diskpoolen och i övrigt behålla maskinen intakt under en tid om det skulle uppstå något problem med den nya servern.
Det funkade inte. :@
Efter att ha tuggat hela natten för att frigöra disken kraschade maskinen och dyker nu varje gång jag försöker bota WHS. (Någon heap som inte går att ladda in enligt felmeddelandet.)
Ingen katastrof eftersom jag har flerfaldiga säkerhetskopior på all data, men det kunde varit förödande på en annan maskin så härmed är en varning utfärdad.
När jag letar udda mjukvaror så börjar jag alltid på CNETs download.com.
http://download.cnet.com/windows/video-converters/
Gott om bedömningar, filter för operativet osv osv
http://download.cnet.com/windows/video-converters/
Gott om bedömningar, filter för operativet osv osv