Tyvärr verkar min server inte vilja fira jul med mig, nätverkskortet är helt dött. ADSL modemet fick nog efter en åskknall förra veckan, tyvärr verkar detta gått vidare till servern.
Innan jag tittar närmare på den undrar jag om det finns några sätt att i windows server 2008 (WHS) se om kortet är kasst.

Hoppas att det är lätt att byta...

Om du vet vilket fabrikat/typ det är på NICen så kan du kolla om tillverkaren har testprogram.

Har det slagit i ADSL-modemet, så är det dock nog bara att byta kort. Blixten gick säkert till jord via modemet, nätverket, och servern. I princip samma sak har hänt mej, då gick förutom NICen även ett helt gäng närliggade USB-portar.

mycke_nu skrev:
Om du vet vilket fabrikat/typ det är på NICen så kan du kolla om tillverkaren har testprogram.
Och det kan du sannolikt leta reda på med hjälp av typbeteckningen (och ev. serienumret) på moderkortet.

Tackar för svar.
WHS hittar inte ens nätverks-HW och ger felmmeddelanden att ingen drivare finns installerad för nätverk.
Nätverkskontakten sitter i en liten fyrkantig låda ihop med några USB portar. Lådan i sig är integrerad med moderkortet. Skall testa om USB portarna fungerar.

Vet inte hur mycket jobb jag skall lägga på detta, det är ju inget garantiärende och det kanske är enklast att köpa ett separat nätverkskort och plugga i.

Kan säga att HP servern inte är rolig att mecka i, den är så kompakt innuti så att man får nästan vara handkirurg för att få loss alla grejer och komma åt moderkortet.

Nu är det väl troligen inget problem med nätverkskort, men jag tror att det är reducerad takhöjd i MicroServern så kolla att kortet får plats.

(Får min N40L vilken dag som helst!)

mycke_nu skrev:
Nu är det väl troligen inget problem med nätverkskort, men jag tror att det är reducerad takhöjd i MicroServern så kolla att kortet får plats.

Det stämmer, det får inte plats vad som helst.

Hoppas du blir nöjd med din N40L. Jag tycker att för det priset har man fått en bra server. Även om rekomendationen är att inte installera för mycket programvara så tänkte jag ändå testa att köra flac-->MP3 konvertering på den.

Fick den billigt på Dustin. :)

HP PROLIANT N40L MICROSERVER AMD TURION II 1.5 2G/250GB #DEMO 1 836,00 (plus moms)

Har en HP DataVault X311 sedan tidigare och är mycket nöjd. N40L borde vara lite vassare.

mycke_nu skrev:
Fick den billigt på Dustin. :)

HP PROLIANT N40L MICROSERVER AMD TURION II 1.5 2G/250GB #DEMO 1 836,00 (plus moms)

Har en HP DataVault X311 sedan tidigare och är mycket nöjd. N40L borde vara lite vassare.
Ett fynd! Skulle valt den om det inte fanns Macar att tillgå. :)

mycke_nu skrev:

Det är PCI express standard på de två platserna, så mitt nya kort passade inte även om formfaktorn var rätt:@

Du har bestämt rätt, dessutom är det olika varianter på de två slottarna, åtminstone på min maskin.

Network Controller:
Embedded NC107i PCI Express Gigabit Ethernet Server Adapter
Expansion Slots:
Slot 1: PCI-Express Gen 2 x16 connector with x16 link
Slot 2: PCI-Express Gen 2 x1 connector with x1 Link
Slot 2-2: PCI-Express x4 slot for optional management card

Ni som kör windows home-server, vad fyller den för funktion hos er? Funderar på lämplig lösning, men vet inte riktigt vad jag behöver. Vill kunna spela film och musik utan att behöva koppla på hdmi-kabeln till laptopen. Har en Nas som
är kopplad på nätverket, så kanske räcker det med en popcorn hour el liknande? Ni som köre whs får gärna plita ner de mest grundläggande sakerna ni använder den till, hade varit uppskattat!

* Filserver
* Mediaserver med DLNA för olika klient mediaspelare kopplade till TV
* Backup av familjens klientdatorer (mycket bra funktion på WHS tycker jag)

Filserver/NAS/Mediaserver
Backup av klienter
Torrentmaskin som alltid är på...

Ni som kör back-up av klienterna, vad kör ni back up på?
Själv väljer jag att alltid lagra dokument enbart på servern.

I mitt fall är klientbackuppen mest relevant för föräldrarnas pc, där lagras filer lokalt. Själv gör jag som du och lagrar allt centralt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.