108 154 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Köpte 5TB hos NoN!
Ångrar kanske mig redan lite då jag läst att XBOX 360 och WHS inte är världens bästa kompisar... Skulle vilja köra via boxens media center, men är om jag fattat det rätt hänvisad att köra under resp flik i stället. Någon som har en bra lösning för EasyStore H340 och XBOX 360?
Ångrar kanske mig redan lite då jag läst att XBOX 360 och WHS inte är världens bästa kompisar... Skulle vilja köra via boxens media center, men är om jag fattat det rätt hänvisad att köra under resp flik i stället. Någon som har en bra lösning för EasyStore H340 och XBOX 360?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Installera Nexenta/NexentaStor: bränna CD, boota på den, svara på några enkla frågor, klart. Fortsätt sedan i webinterfacet som är ännu enklare. Skulle nog klassa det som busenkelt.Bergling skrev:Förvisso en mycket kompetent lösning, men då är vi lätt uppe i dubbla priset. Dessutom måste du kunna/behöver lära dig Unix och lite annat som inte är helt trivialt för en normalanvändare.
Med Homeservern så är allt installerat och klart (förutom de extra hårddiskarna) och bara att tuta och köra.
Och jag skulle klassa det som relativt billigt för den pengen. Om jag inte redan hade en maskin hemma så skulle jag nog slått till.
HP-burken exkl. disk ligger runt 3.600:-
Tack för tipset, tänkte ta tag i detta efter semestern.
Är det någon härinne som installerat whs 2011?
Är det någon härinne som installerat whs 2011?
Jag valde att inte installera 2011. Jag tillhör dem som fick tag på ett stort gäng 120-dagars testversioner av 2003 när det kom. Runt midsommar var dagarna slut på den sista av skivorna, och då köpte jag en licens av 2003 istället. DE är för viktigt för mig, och när inte ens microsoft själva vill ta en diskussion om hur whs utan DE kommer fungera i praktiken för oss med mycket data så skiter jag i deras nya system. Med tillräckligt snabb hårdvara kommer jag ifrån att DE är långsamt så jag stannar.
Har själv kört WHS v1 sedan beta 2. Enda strulet har varit under Barracuda-gate historien, men det kan jag inte klandra MSFT för. Ser ingen anledning till att släppa DE till förmån för 2011. Hade de infört möjligheten till (officiell, inte genom dvblink som fungerar redan i v1) till central tuner pool så hade det varit skillnad.
HP Mediasmart Server (HP sista Home Server) reas nu ut på sina håll för 3000 till 3500 kr. På inet tar de 3500 men då får man 1 + 1.5tb disk.
HP Mediasmart Server (HP sista Home Server) reas nu ut på sina håll för 3000 till 3500 kr. På inet tar de 3500 men då får man 1 + 1.5tb disk.
Är inte heller så sugen på att släppa DE. Det var ju det som var själva huvudfunktionaliteten. Slippa trassla med vilka diskar som är fulla och inte.
Det finns ju förvisso ett antal plugins som skall efterlikna funktionaliteten, men det känns inte lika tryggt som att ha funktionen inbyggd i OS:et.
Det finns ju förvisso ett antal plugins som skall efterlikna funktionaliteten, men det känns inte lika tryggt som att ha funktionen inbyggd i OS:et.
Skulle någon på ett begripligt sätt kunna förklara hur det fungerar i nya 2011 versionen? Jag har fattat att istället för en stor virtuell enhet så får man olika enhetsbokstäver, men hur intelligent är systemet i att balansera dessa? Det är ju mycket olika saker som skall sparas, bilder, filmer, tvprogram etc.
Sonen här hemma har installerat en WHS innan han flyttade hemifrån den har funkat mycket bra sen dess, enda "felet" är att vi alltid får upp två olika enheter när man klickar på nätverk i windows 7. Båda heter WHS men klickar man på den enda får man inte se några kataloger, det gäller alltså att "ha tur" och välja rätt. Någon tekniskt begåvad person som kan komma på varför det blir så? Är det något skräp i routern? Jag vet att servern WHS har blivit ominstallerad en gång.
Jag är någorlunda tekniskt bevandrad men detta kan jag inte lösa.
Vänligen
S
Sonen här hemma har installerat en WHS innan han flyttade hemifrån den har funkat mycket bra sen dess, enda "felet" är att vi alltid får upp två olika enheter när man klickar på nätverk i windows 7. Båda heter WHS men klickar man på den enda får man inte se några kataloger, det gäller alltså att "ha tur" och välja rätt. Någon tekniskt begåvad person som kan komma på varför det blir så? Är det något skräp i routern? Jag vet att servern WHS har blivit ominstallerad en gång.
Jag är någorlunda tekniskt bevandrad men detta kan jag inte lösa.
Vänligen
S
steve5432, det du nämner om att det dyker upp 2 olika enheter kan bero på lite olika saker som t.ex. om du fått ett nytt IP-nummer till servern. Har sett det själv vid något tillfälle när jag ändrat runt lite på nätverket. Jag skulle tro att en rensning av DNS-cachen skulle kunna hjälpa. Om felet ligger där borde du kunna lösa det med en CMD i admin-läge och "ipconfig /flushdns". Du kan annars välja att reparera nätverksanslutningen för den gör det som ett av alla steg där.
Annars är mitt råd att använda homeserver-ikonen i statusfältet, högerklicka->Shared Folders
När det gäller frågan kring whs 2011 kan jag dessvärre inte ge något svar då jag inte ens testkört det.
EDIT: Lägger till en sak här. Jag rekomenderar stark att man loggar in i sin router och försöker låsa serverns IP-nummer till serverns MAC-adress så att det inte ändras. Dels för att minska risken för problem på nätverket, men jag har även sett att vissa av de fall då servern inte klarar av portmappningen så beror det på att routern redan mappar dem till ett annat IP än vad servern har ändrats till.
Annars är mitt råd att använda homeserver-ikonen i statusfältet, högerklicka->Shared Folders
När det gäller frågan kring whs 2011 kan jag dessvärre inte ge något svar då jag inte ens testkört det.
EDIT: Lägger till en sak här. Jag rekomenderar stark att man loggar in i sin router och försöker låsa serverns IP-nummer till serverns MAC-adress så att det inte ändras. Dels för att minska risken för problem på nätverket, men jag har även sett att vissa av de fall då servern inte klarar av portmappningen så beror det på att routern redan mappar dem till ett annat IP än vad servern har ändrats till.
Redigerat:
Jag fick hårdvaruhaveri (moderkortet) på min V1-server, och petade i ett nytt oanvänt kort jag hade liggandes - men som WHS vägrade installeras på. Och då nya 2011 kostade 450 sek plus frakt så inhandlades ett sådant. Visade sig att också ett par hårddiskar hade åkt på en smäll och är i nuläget inte kontaktbara.
DE är ju fantastiskt när det funkar, men jag sitter nu med surdegen att inte ha haft kontroll över mina diskar. Dvs. jag har mappar där det ibland saknas innehåll därför att just de här filerna lade DE på någon annan disk osv. Och vissa av dessa filer låg alltså på de havererade diskarna (två st. á 750 GB).
Jag vill därför inte tillbaks till WHS v1.
Jag är inte helt hemtam ännu i nya WHS, men upplägget i dashboard är att du lägger till mappar och sedan anger på vilket sätt du vill ha dessa backupade - och vart. Känns smartare. Gamla WHS känns lite som iTunes, du låter datorn styra upp strukturen på dina filer och har själv ingen koll. En annan ytterst märklig sak är ju att inte själva systemet backupas, eller dupliceras....
Ett ytterligare skäl för mitt byte är att addins mm säkerligen kommer fokuseras mot WHS 2011.
Dock har jag full förståelse för alla som står kvar vid WHS v1. I alla fall de som tycker så och inte har varit med om ett hårdvaru-ras.
DE är ju fantastiskt när det funkar, men jag sitter nu med surdegen att inte ha haft kontroll över mina diskar. Dvs. jag har mappar där det ibland saknas innehåll därför att just de här filerna lade DE på någon annan disk osv. Och vissa av dessa filer låg alltså på de havererade diskarna (två st. á 750 GB).
Jag vill därför inte tillbaks till WHS v1.
Jag är inte helt hemtam ännu i nya WHS, men upplägget i dashboard är att du lägger till mappar och sedan anger på vilket sätt du vill ha dessa backupade - och vart. Känns smartare. Gamla WHS känns lite som iTunes, du låter datorn styra upp strukturen på dina filer och har själv ingen koll. En annan ytterst märklig sak är ju att inte själva systemet backupas, eller dupliceras....
Ett ytterligare skäl för mitt byte är att addins mm säkerligen kommer fokuseras mot WHS 2011.
Dock har jag full förståelse för alla som står kvar vid WHS v1. I alla fall de som tycker så och inte har varit med om ett hårdvaru-ras.
Skall i nu ta tag i att skaffa en ny server hemma.
Det blir whs 2011.
Det var ett tag sedan jag köpte hårdvara till mig själv, så tips tas gärna emot.
Det som jag hade kollat upp för några månader sedan var en hp n36l, till den tänkte jag köpa 4 2tb diskar och köra raid 10.
Men det händer ju saker hela tiden så det kanske kommer/kommit vettigare grejer. Ex skall man ha en ssd disk och installera systemet på denna och låta datat ligga på raidade diskar?
Mycket att fundera på.
Det blir whs 2011.
Det var ett tag sedan jag köpte hårdvara till mig själv, så tips tas gärna emot.
Det som jag hade kollat upp för några månader sedan var en hp n36l, till den tänkte jag köpa 4 2tb diskar och köra raid 10.
Men det händer ju saker hela tiden så det kanske kommer/kommit vettigare grejer. Ex skall man ha en ssd disk och installera systemet på denna och låta datat ligga på raidade diskar?
Mycket att fundera på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Kör på HP:n. Den är klockren för alla småserverändamål. Sätt en liten (32GB) SSD på platsen för CD:n, så får du fyra diskplatser för lagring. Satsa på en extern replikering/backup istället RAID om inte OS:et stödjer "hot scrub".pbengtsson skrev:Skall i nu ta tag i att skaffa en ny server hemma.
Det blir whs 2011.
Mycket att fundera på.
Kör inte 2011 själv, men har de inte höjt minimikravet på systemdisken till 160 GB?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Dåså. Jag kan inte Windows, så det är säkert så. En vanlig 3,5"-disk får också plats.Bjurran skrev:
HP Microserver N36L