108 126 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Ja, så har jag haft det i över ett år nu, med bl.a. utorrent som körs på WHS'en och sparar i olika shares kataloger. Inga som helst problem. Som mycke_nu skriver, DE'n går ju helt i bakgrunden och kommer inte strula till dina filer.
Vet inte riktigt varför man skulle vilja komma åt några andra delar än shares'en på sin WHS? Ok, om man vill köra med några diskar som man har UTANFÖR poolen månne, men annars kan jag inte riktigt se varför man inte skulle lägga saker som man vill ha på just WHS'en i något annat än sina shares mappar?
Vet inte om jag missat något resonemanget här, men som webbkameran t.ex. om du sätter den i WHS'en så varför inte bara spela in direkt till en shares? (om det inte är så att du nu specifikt vill ha det på just en annan disk då?)
Filflyttningen förstår jag inte heller problemen kring? Hemma i nätverket så är det ju bara att flytta runt filer i shares (genväg till shared folders på skrivbordet) precis som på den lokala hdd'n? Är jag inte hemma ansluter jag bara med remote desktop till WHS'en och flyttar filerna i shares där. Nu kanske jag missar nåt problem med RD här eftersom jag uteslutande köra windowsmaskiner?
Vet inte riktigt varför man skulle vilja komma åt några andra delar än shares'en på sin WHS? Ok, om man vill köra med några diskar som man har UTANFÖR poolen månne, men annars kan jag inte riktigt se varför man inte skulle lägga saker som man vill ha på just WHS'en i något annat än sina shares mappar?
Vet inte om jag missat något resonemanget här, men som webbkameran t.ex. om du sätter den i WHS'en så varför inte bara spela in direkt till en shares? (om det inte är så att du nu specifikt vill ha det på just en annan disk då?)
Filflyttningen förstår jag inte heller problemen kring? Hemma i nätverket så är det ju bara att flytta runt filer i shares (genväg till shared folders på skrivbordet) precis som på den lokala hdd'n? Är jag inte hemma ansluter jag bara med remote desktop till WHS'en och flyttar filerna i shares där. Nu kanske jag missar nåt problem med RD här eftersom jag uteslutande köra windowsmaskiner?
Min drar 50w med 2st 1TB diskar i.hecke skrev:Jag är också nöjd med min HP X311 hittills.
Jag har nu installerat Lightsout v1.0.4 på X311 och testat lite och det funkar bra.
Passade även på att mäta strömförbrukningen med en enkel Energimätare för stickkontakt.
I drift med de 2 Original diskarna så drar den ca 26 W och vid Sleep 13 W.
Jag måste säga att jag är imponerad av den låga energiförbrukningen vid drift.
Dock så sparar man således endast 13 W i att sätta den i Sleep.
Det blir 113 kWh på ett år och ca 170 kr (elpris 1,5 kr/kWh). Dock vill man kanske ha den igång 50% så då sparar man endast 85 kr. Det känns som det inte är någon större vits att stänga av den.
Jag har inte gjort något med x311 avseende strömförbrukningen. Den hade dessa låga värden standard.
Nu har jag stoppat i en disk till på 2TB (dvs 1+1+2 totalt) och nu ligger den på ca 29W förbrukning.
Nu har jag stoppat i en disk till på 2TB (dvs 1+1+2 totalt) och nu ligger den på ca 29W förbrukning.
En liten fundering. Det man i WHS verkar kalla "Media Library sharing" kan göras för de förkonfade foldrarna Videos, Photos och Music. Det blir som en share som alla användare kan läsa utan inloggning.
Går det inte att skapa fler shares av denna typ?
Jag vill tex ha olika shares för hemvideos och filmer (eftersom filmer inte ska dupliceras) men båda ska kunna accessas från mediaspelaren utan inloggning. Detta är ju enkelt fixat från vilken vanlig windows som helst, men via WHS consolen blir det plötsligt besvärligt.
Går det inte att skapa fler shares av denna typ?
Jag vill tex ha olika shares för hemvideos och filmer (eftersom filmer inte ska dupliceras) men båda ska kunna accessas från mediaspelaren utan inloggning. Detta är ju enkelt fixat från vilken vanlig windows som helst, men via WHS consolen blir det plötsligt besvärligt.
Ok, nu funkar det. Om man slår på Gästkontot (utan lösenord) så ser man alla shares och har read-access från mediaspelaren (Eller vad som förstås). Jag får på någotvis en känsla av att detta användarvänliga gui (WHS konsolen) bara gör livet svårare....
Först och främst, den inbyggda delningen läser bara just de 3 mappar som ni ser där. Tyvärr, ni får bråka med undermappar.
Behörigheter ska ni inte behöva ställa på dem. Det ska gå via UPnP-delningen, så ni ska kunna plugga in vilken mediaspelare som helst på samma nätverk och spela upp det under förutsättning att det är ett format som klaras av den ganska begränsade codec-samling som finns. ffdshow fungerar btw
Alternativet ska tydligen vara att lägga in en nyare WMP eller annan server, men har ingen erfarenhet av det själv
Behörigheter ska ni inte behöva ställa på dem. Det ska gå via UPnP-delningen, så ni ska kunna plugga in vilken mediaspelare som helst på samma nätverk och spela upp det under förutsättning att det är ett format som klaras av den ganska begränsade codec-samling som finns. ffdshow fungerar btw
Alternativet ska tydligen vara att lägga in en nyare WMP eller annan server, men har ingen erfarenhet av det själv
Njöe.
Problemet är ju löst. Så fort jag enablar gästkontot (och ger det läsrätt de shares jag önskar) så är dessa shares tillgängliga på nätet precis som önskat.
Undermappar på någon av de tre duger inte eftersom det går åt för mycket plats för att duplicera filmmaterial som inte ska dubbleras (bara att slanga ner igen om det går åt pipsvängen).
Men, om man kräver att det ska streamas från WHSen så har du förmodligen helt rätt.
Problemet är ju löst. Så fort jag enablar gästkontot (och ger det läsrätt de shares jag önskar) så är dessa shares tillgängliga på nätet precis som önskat.
Undermappar på någon av de tre duger inte eftersom det går åt för mycket plats för att duplicera filmmaterial som inte ska dubbleras (bara att slanga ner igen om det går åt pipsvängen).
Men, om man kräver att det ska streamas från WHSen så har du förmodligen helt rätt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Jag fick nyhetsbrev från wegotserved häromdagen att Vail hade släppts. Går man in på forumet så handlar samtliga inlägg om hur värdelöst WHS Vail är eftersom DE inte längre finns kvar. Eller, fel av mig, jag har faktiskt sett en person som tyckte WHS v2 verkade vara en uppryckning jämfört med version 1.
Min åsikt överensstämmer dock med den som skrev så här;
Min åsikt överensstämmer dock med den som skrev så här;
http://www.wegotserved.com/2011/02/03/windows-home-server-2011-vail-nonde-vail/#idc-cover