Om jag uppfattat allt rätt så är det RC som är släppt och inte själva Vail. Är på resande fot just nu men kan bekräfta det när jag är hemma igen.

Jo så är det. Men fortfarande utan DE.

Men visst är det väl så att det finns raidkort som tillåter att man blandar diskstorlekar/typer?

Jo, men själva finessen med DE är ju att du kan blanda olika slags hårddiskar och behöver inte vara ingenjör för att få all hårdvara att lira ihop. Det tillkommer ju också en hel del kostnader för att uppnå det som ingick i version 1 av WHS. Raid-kort, och att du behöver ha likadana diskar - och således emellanåt kan få pensionera en disk för att dess tvilling mådde dålig.

Sen kan du väl bara Raida diskar som helhet - ochinte på mappnivå.

Det spelar väl ingen roll att det som diskuteras är en release-kandidat, och inte den skarpa retail/Oem-versionen. MS kommer ju inte lägga till DE till skarpa släppet.

WHS1 hänger väl med några år till innan MS lägger ner supporten, men Solaris verkar intressant som en potentiell efterträdare. Ska nog ta och ladda ner det till någon gammal x86:a och prova lite.

Jag antar att det inte är speciellt resurskrävande?

mycke_nu skrev:
...men Solaris verkar intressant som en potentiell efterträdare. Ska nog ta och ladda ner det till någon gammal x86:a och prova lite.

Jag antar att det inte är speciellt resurskrävande?
En kollega kör det i en billig HP Microserver och har inget att erinra om resurskrav. Han är precis som du och jag Mac-användare och har naturligtvis installerat allt som behövs i form av AFP, TM, m.m. :)

Nu finns Windows Home Server 2011 på MSDN för nedladdning.
Funderar på om man skall vänta in Acers HW eller bygga något eget.

Jag funderar faktiskt på att stanna kvar på whs1, eftersom den uppfyller nästan alla mina behov på ett bra sätt.
Är det någon som hört om/när det kommer införas någon form av försäljningsstopp på den versionen (oem-mjukvaran) eller om den kommer fortsätta finnas tillgänglig så länge någon har den kvar i lager?
I skrivande stund finns det hos ganska många leverantörer för ca 8-900 kr enligt prisjakt.

Är det någon som fått Google Cloud Print att funka med skrivarna hängandes på en WHS?

Via XP går det inte alls, OSX funkar men jobbet sitter fast i printerkön tills man knappar in username och password för WHS-burken. :(

Bergling skrev:
Ett tips om det är någon som är intresserad av första versionen, som trots allt fungerar mycket bra för en normalanvändare, är att Netonnet har rätt bra pris på en Acer Easystore H340, 2999:- med 3TB och 3499:- med 5 TB.

[länk]

[länk]
Måste ställa en dum fråga...

Kan man installera WHS SP3 eller kanske tex FreeNas på denna maskin eller är det en förinstallerad NAS?

Finns det några kända problem med dessa Acermaskiner?

Jag antar att man kan installera SP3 (om det nu inte redan är förinstallerat).

Eller menade du om man kan installera WHS överhuvudtaget? Svaret isåfall är ju att det redan är WHS installerat på den.

Freenas borde väl gå, men då kanske det finns andra alternativ på hårdvaran, som kanske rentav är billigare.

OK, jag fattade inte att det var WHS för installerat... Det var ju väldigt bra!

Är det inte billigt att få WHS samt 5TB för 3499:- hos Netonnet?

http://www.dustinhome.se/pd_5010551650.aspx
+ 4GB minne
+ 4x 2TB WD GP
+ 1x billig SSD på 16-32gb för systemet
en riktig server som kan köra det mesta, inkl. hackintosh.

Sedan Nexenta Core (Open Solaris) och Napp-it på detta och man har en komplett server med native ZFS som filsystem och fullt stöd för Win och Mac-klienter. Som bonus installerar man Virtualbox och kör resten virtualiserat.

Johan Gunverth skrev:
[länk]
+ 4GB minne
+ 4x 2TB WD GP
+ 1x billig SSD på 16-32gb för systemet
en riktig server som kan köra det mesta, inkl. hackintosh.

Sedan Nexenta Core (Open Solaris) och Napp-it på detta och man har en komplett server med native ZFS som filsystem och fullt stöd för Win och Mac-klienter. Som bonus installerar man Virtualbox och kör resten virtualiserat.
Förvisso en mycket kompetent lösning, men då är vi lätt uppe i dubbla priset. Dessutom måste du kunna/behöver lära dig Unix och lite annat som inte är helt trivialt för en normalanvändare.

Med Homeservern så är allt installerat och klart (förutom de extra hårddiskarna) och bara att tuta och köra.

Och jag skulle klassa det som relativt billigt för den pengen. Om jag inte redan hade en maskin hemma så skulle jag nog slått till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.