108 154 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Jag slog också till på en HP N36L i somras, och den är faktiskt inte heller helt tyst. En trolig orsak är väl att det beror på vad man har för diskar i.Bjurran skrev:
Jag kör på 2 st 250GB som systemdisk (RAID1) och 2 st 2TB för data (5900-varvare). I helgen ska den i ett TOTEN-skåp på väggen vid patchpanel/brandvägg/switch mm i förrådet, så ljudet kan väl iofs kvitta. Men lite märkligt att de har olika ljudnivå. Eller?
/ dunderklumpen
Diskfel, servern vill inte starta, bara att släpa ut den och plugga på monitor, tangenbord och mus och byta disken som är sönder.
Blir de sämre och sämre? Har nog bytt 7-8 st senaste åren och trodde i min enfald att de billiga skulle bli bättre
Blir de sämre och sämre? Har nog bytt 7-8 st senaste åren och trodde i min enfald att de billiga skulle bli bättre
För varmt är inte problemet alls
"etnterprise diskar" vet jag inte vad det är, det finns diskar för serverbruk, de brukar kosta x3.
Jag trodde att billiga samsungdiskar 2011 skule funkna.
Det som stör mig är att jag kör raid och måste vid uppstart disabla en disk. Då jag låter servern automatisk hämta updateringar så blir det några omstarter per kvartal. Bättre vore om jag fått igång OS och sedan kunnat agera, men det kanske är en inställning i BIOS.
"etnterprise diskar" vet jag inte vad det är, det finns diskar för serverbruk, de brukar kosta x3.
Jag trodde att billiga samsungdiskar 2011 skule funkna.
Det som stör mig är att jag kör raid och måste vid uppstart disabla en disk. Då jag låter servern automatisk hämta updateringar så blir det några omstarter per kvartal. Bättre vore om jag fått igång OS och sedan kunnat agera, men det kanske är en inställning i BIOS.
Å andra sidan är ju 45 grader inte speciellt mycket.mats_o skrev:
Jag hade en serverburk för länge sedan med 3.5"-diskar som satt i vartannat 5.25"-fack. Dessa värmde varandra så att jag fick byta diskar flera gånger per år. Till slut köpte jag vaggor med inbyggd fläkt. Då fick jag stopp på eländet.
:blushing
ags att ta på sig dumstruten ordentligt.
Det var inget diskfel, det var en USB pinne som jag glömt i baken på servern.
Felet var typ "disk read error" och då datorer idag bootar från USB så var denna inte bootbar.
Pinnen satt där för att jag ville återuppliva gamla minnen och samla alla erfarenheter på ett och samma ställe.
Kan nämnas att installerar man från bootbart USB gäller det att ta bort pinnen om servern skall starta om, annars fastnar den i installation igen.
Nu så har jag lyckats samla in allt viktigt från samtliga datorer på servern.
Normalt hade jag inte erkänt mitt misstag, men jag hoppas det kan hjälpa någon i liknande situation och därför berättar jag om min fadäs.
Ps
Har man en ISO (cd/dvd kopia) och vill ha den bootbar till USB minne rekomenderas "Windows 7 USB/DVD Download tool" från microsoft. Har använt lite olika open source grejer innan som funkat, men denna är bäst hittils.
Det var inget diskfel, det var en USB pinne som jag glömt i baken på servern.
Felet var typ "disk read error" och då datorer idag bootar från USB så var denna inte bootbar.
Pinnen satt där för att jag ville återuppliva gamla minnen och samla alla erfarenheter på ett och samma ställe.
Kan nämnas att installerar man från bootbart USB gäller det att ta bort pinnen om servern skall starta om, annars fastnar den i installation igen.
Nu så har jag lyckats samla in allt viktigt från samtliga datorer på servern.
Normalt hade jag inte erkänt mitt misstag, men jag hoppas det kan hjälpa någon i liknande situation och därför berättar jag om min fadäs.
Ps
Har man en ISO (cd/dvd kopia) och vill ha den bootbar till USB minne rekomenderas "Windows 7 USB/DVD Download tool" från microsoft. Har använt lite olika open source grejer innan som funkat, men denna är bäst hittils.
Stämmer det där? Jag har själv alltid installerat från DVD, och där ska man INTE ta ur skivan för tidigt. Jag tillhör dem som fått det fina meddelandet att installationen avbrutits och stått med en installation med rent 2k3 utan whs-delen och således fått installera om från början.pbengtsson skrev:
Däremot är mitt råd att man låter bli att ändra boot-ordningen i bios. Nästan alla moderkort har idag en funktion så att man kan välja vilken enhet man vill boota ifrån just vid den uppstarten. Använd den vid installation och låt din sys-disk sitta som den första disken moderkortet ska boota från.
Vi som köpte HP Data Vault X310 kan njuta av en lite julljus-show så här inför Advent. :wow:
Det är numera riktig ljustämning i servergarderoben! d^_^b
http://www.youtube.com/watch?v=ec8eaCleP-Q
The HP StorageWorks X310 has a hidden "Easter Egg" that allows you to change the behavior of the drive LEDs. Here's how you enable the hidden feature:
1.Launch the Home Server Console by double clicking on the tray icon.
2.Hold down the Ctrl + Alt + Shift keys and click on the picture of the computer next to the LED brightness control.
3.The control changes to "HP Data Vault LED Light Show"
You can now select from the following options:
Default System Lights
Holiday Lights (perfect for this time of year)
Descending Chasers (in blue, red or purple)
Ascending Chasers (in blue, red or purple)
Pulsing (in all colors)
Night Rider (in all colors)
Morse Code Credits
Det är numera riktig ljustämning i servergarderoben! d^_^b
http://www.youtube.com/watch?v=ec8eaCleP-Q
The HP StorageWorks X310 has a hidden "Easter Egg" that allows you to change the behavior of the drive LEDs. Here's how you enable the hidden feature:
1.Launch the Home Server Console by double clicking on the tray icon.
2.Hold down the Ctrl + Alt + Shift keys and click on the picture of the computer next to the LED brightness control.
3.The control changes to "HP Data Vault LED Light Show"
You can now select from the following options:
Default System Lights
Holiday Lights (perfect for this time of year)
Descending Chasers (in blue, red or purple)
Ascending Chasers (in blue, red or purple)
Pulsing (in all colors)
Night Rider (in all colors)
Morse Code Credits
Blir inga juldekorationer för mig i år, men funderar på att under nästa år bygga lite ljusstyrningar och låta servern få sköta detta. Tips och ideer kan jobbas fram gemensamt under året om någon mer är intresserad =)
Vi kan ju börja med att lägga ribban: http://www.youtube.com/watch?v=dfz1pyq3EhE