D Dilato skrev:
Jodå.
Windows inbyggda skyddar väl mot detta?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Jodå.
Kan du rekommendera något?

I
A A-Man_08 skrev:
Windows inbyggda skyddar väl mot detta?
Men de blir väl inaktuella med tiden och där med sämre?

I Incinerator skrev:
Men de blir väl inaktuella med tiden och där med sämre?
Nej varför skulle den bli det?
Uppdatering kommer via windows update.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Inte om man kör Windows 10. Det var väl det subdiskussionen handlade om?

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
I
A A-Man_08 skrev:
Det sätter Microsoft stopp för till W10.
Jag fick ny dator på jobbet förra året men använder hellre den gamla pga mindre styrt av systemet.

I Incinerator skrev:
Det sätter Microsoft stopp för till W10.
Jag fick ny dator på jobbet förra året men använder hellre den gamla pga mindre styrt av systemet.
Men på jobbet kan dom styra windows hur dom vill.

Krokben
A A-Man_08 skrev:
Vad är det som gör windows 11 dåligt eller sämre än Windows 10?
Var intet fan av Windows 10 heller men det är väl hur mycket 11an kräver av datorn samt mängden förinstalleras bloatware. Sen är jag rätt säker på att eftersom windows 11 är gratis så är det du som är produkten = de säljer din data vidare. Tror att windows 10 kan gjort detsamma i viss mån dock.

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förr var jag mer fokuserad på vad operativsystemet gjorde och hur. Man behövde också lägga mycket mer tid på drivrutiner och uppdateringar för att få det att fungera bra . Nuförtiden lägger jag sällan någon tid på OS-nivå, det bara fungerar och är väldigt stabilt. Jag ser inget av reklam och övervakning varken hemma eller på jobbdatorn och visst har jag väl lagt lite energi på att inte acceptera sådant i Windows men väldigt lite.

Jag tror att kontrollpanelen moderniserats i ett par omgångar i Win11, i början fick man alltid gå till klassiska win10 menyer för mer avancerade inställningar men det verkar mer och mer försvinna. Jag tycker det är lite skitsamma av samma skäl som ovan, man behöver så sällan mecka. Men jag håller med om att det inte alltid är intuitivt, jag får oftast söka efter en funktion i kontrollpanelen, lyckas sällan hitta den direkt…
Instämmer, bryr mig idag bara om de specifika program jag använder i datorn att de ska fungera utan problem.
Och använder sedan även LibreOffice.
Och ser till att ha hyfsat med ram och diskminne, för där kan man få problem speciellt med gammal hårdvara. Så känns era äldre maskiner struliga eller "buggiga" så kolla hur det är med minne.
Även hur CPU får jobba för även där kan det bli konstiga problem.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fan, det är ju 35 år sedan jag höll på med utbildning och vi pratade om cpu-belastning, minneshantering, osv, i större system. Så jag har kanske fel nu och att dagens datorer kan hantera det utan störningar och få konstiga problem.😉
OT, när Stockholm på 90-talet fick de då nya tunnelbanetågen så ropar man ut i vagnen "Vi kommer att stanna vid Slussen och göra omstart av tågets system", där några glatt ropade "han har fått blåskärm". 😎

• Gilla
  • Haha
reez och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte om man kör Windows 10. Det var väl det subdiskussionen handlade om?
Vad är märkvärdigt med det?, win 10 går end of life förytom ett års support.

A A-Man_08 skrev:
Vad är märkvärdigt med det?, win 10 går end of life förytom ett års support.
Jag har väl inte påstått att det är något märkvärdigt? Däremot verkar du tycka att det inte är något problem att använda ett operativsystem utan säkerhetsuppdateringar.

useless useless skrev:
Jag har väl inte påstått att det är något märkvärdigt? Däremot verkar du tycka att det inte är något problem att använda ett operativsystem utan säkerhetsuppdateringar.
Var Skrev jag att jag tyckte att det inte var något problem att använda ett operativsystem utan uppdateringar?

A A-Man_08 skrev:
Var Skrev jag att jag tyckte att det inte var något problem att använda ett operativsystem utan uppdateringar?
I inlägg #21:

A A-Man_08 skrev:
Folk som inte byter kommer köra på som vanligt utan större problem.

useless useless skrev:
I inlägg #21:
Ja det är så många gör så länge det fungerar, många vet inte vad en brandvägg är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.